arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۲

چين و چروک پوست با بي‌خوابي بيشتر مي‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پژوهشگران اعلام کردند اختلال یا کمبود خواب در زنان به پیری زودرس و آسیب‌پذیری پوست منجر می‌شود.

به گزارش انتخاب، به گفته دکتر الما بارون سرپرست محققان از بیمارستان دانشگاهی مرکز پزشکی کِیس در کلولند، پوست به عنوان محافظی از بدن در برابر آسیب‌های خارجی همچون سموم موجود در محیط و آسیب‌های ناشی از قرار گیری در معرض نور خورشید محافظت می‌کند.

وی در بیانیه خود گفت: «در تحقیقات پیشین ارتباط اختلالات مزمن خواب با مشکلات سلامتی همچون چاقی مفرط، دیابت، سرطان و آسیب به سیستم دفاعی بدن کشف شد و تحقیقات کنونی برای اولین مرتبه به تاثیرات خواب ناکافی بر سلامت پوست و تسریع روند پیر شدن پوست پرداخته است.»

پژوهشگران در این تحقیقات پرونده پزشکی 60 زن سنین 30 تا 49 سال را بررسی کردند که نیمی از آنها با اختلال و کمبود خواب درگیر بودند.

بارون گفت نشانه‌های تسریع روند پیر شدن پوست همچون خطوط عمیق، رنگ‌دانه‌های غیر معمول، شل شدن پوست و کاهش قابلیت ارتجاعی آن در افرادی که از خواب کافی و مناسب بی بهره بودند بیشتر به چشم می‌خورد.

همچنین 44 درصد از افرادی که خواب مناسب نداشتند از چاقی مفرط رنج می‌بردند و این در حالی است که نرخ چاقی در افراد با خواب مناسب حدود 23 درصد بود.

به گزارش یونایتدپرس از کلولند، نتیجه این تحقیقات در نشست بین‌المللی تحقیقات در خصوص بیماری‌های پوستی در ادینبرگ اسکاتلند ارائه شد.


نظرات بینندگان