arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۰۹۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۸ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۲

سودان جنوبی در معرض فروپاشی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جنگ بر سر قدرت و فساد رایج در دستگاه‌های دولتی سودان جنوبی و تهدید خارطوم به قطع صادرات نفت، این کشور تازه تاسیس را در معرض فروپاشی قرار داده است.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، ریاک مشار، معاون رئیس جمهور سودان جنوبی در اظهاراتی به سلواکر میاردیت، رئیس جمهور این کشور که مورد حمایت غرب است هشدار داد که از منصب خود کناره گیری کند.

وی وعده داد که قبل یا پس از انتخابات سال 2015 جانشین سلواکر خواهد شد.

این تهدید ریاک مشار، ژنرال سابق در جنبش آزادی بخش خلق سودان و یکی از فرماندهان جنگ داخلی سابق در سودان می‌تواند اوضاع را در این کشور بی ثبات متزلزل‌تر کند.

سودان جنوبی کشور فقیری است که به دریا راه ندارد و برای انتقال نفت، تنها ثروت خود به زیربناهای سودان نیاز دارد و این در حالی است که سودان نیز قرار است تا پایان ماه جاری انتقال نفت سودان جنوبی قطع کند.

خارطوم معتقد است برخی مقامات سودان جنوبی از شورشیان سودان حمایت می‌کنند به همین دلیل می‌خواهد خطوط انتقال نفت سودان جنوبی را قطع کند اما دولت جوبا این اتهامات را رد می‌کند.

جمعی از فعالان آمریکایی نیز با انتقاد از خشونت‌ها و موارد گسترده نقض آشکار حقوق بشر در سودان جنوبی و فساد رایج در دستگاه‌های دولتی این کشور هشدار دادند که سودان جنوبی در حال فروپاشی است.

سودان جنوبی دیروز اعلام کرد که در پی تصمیم سودان برای قطع صادرات نفت تا پایان ماه جولای پمپاژ نفت را متوقف می‌کند.

بسته شدن خط لوله نفت سودان جنوبی تنها شریان حیاتی این کشور می‌تواند آن را در معرض فروپاشی قرار بدهد.

سودان جنوبی به غیر از نفت هیچ ثروتی ندارد و 98 درصد بودجه این کشور از طریق نفت تامین می‌شود بنابراین زمانی که دولت سودان تصمیم به توقف صادرات نفت در ژانویه 2012 گرفت اقتصاد سودان جنوبی از هم فروپاشید و خسارات میلیارد دلاری بر آن وارد کرد.

سودان جنوبی تقریبا در همه احتیاجات خود به خارج از کشور تکیه دارد تولید کالا و خدمات در سودان جنوبی بسیار ضعیف است و تنها ظرفیت سودان زیربناهای آن و تاسیسات و یا تجربه آن در اداره نهادهای دولتی است.

بر اساس گزارش‌های بین‌المللی جوبا، پایتخت سودان جنوبی  در بین پایتخت کشورهای جهان چهاردهمین کشور از حیث سنگینی هزینه زندگی شهروندان آن است.

نظرات بینندگان