arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۲

پلیس: مردم وارد مرحله‌ سوم امر به‌ معروف نشوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده نیروی انتظامی از کاهش 20 درصدی جرایم در ماه رمضان خبرداد.

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم ظهر امروز در حاشیه بازدید از فرماندهی انتظامی تهران‌بزرگ با بیان اینکه این فرماندهی پیشرفت بسیار زیادی را داشته، گفت: چهار سال پیش که دور اول بازرسی و ارزیابی از تهران‌بزرگ آغاز شد، این فرماندهی توانست از 100 نمره، 75 را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه دو سال پیش و در دور دوم طرح ارزیابی و عملکرد فرماندهی انتظامی تهران‌بزرگ توانست نمره 79 را کسب کند، گفت: در این دوره از ارزیابی‌ها، این فرماندهی توانست نمره 85 از 100 را کسب کند که نشان‌دهنده تلاش چشمگیر و شبانه‌روزی ماموران پلیس است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در ابعاد مختلف زیرساختی از جمله بهبود ساختمان، تجهیزات، رسیدگی به کارکنان و ارتباطات، اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: اقدامات زیادی را در حوزه ماموریتی پلیس در همه ابعاد شاهد هستیم که نشان می‌دهد ماموران برای بهبود وضعیت، تلاش مضاعفی دارند که البته در تهران با همه اقدامات صورت گرفته، هنوز نیز نظر مردم متفاوت است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در چهار سال گذشته نسبت به تمامی هشت سال دوره مدیریت‌اش عدد نیروی انسانی در پایتخت 1.5 برابر شده و ساختمان‌های جدید، احداث و اقدامات زیرساختی انجام شده است، گفت: مطالبات مردمی بالا است که این به دلیل انباشت مجرمان و توسعه حاشیه‌نشینی و عواملی از این دست است.

وی با بیان اینکه برابر آمار و شاخص‌ها در پلیس آگاهی، راهور، پلیس پیشگیری و ... اقدامات زیادی صورت گرفته، گفت: توجه به کیفیت، تدبیر و عقلانیت در اداره اجتماعی بحران‌های پلیسی، یکی دیگر از اقدامات موثر این پلیس است؛ به گونه‌ای که در قبل، حین و بعد از انتخابات و همچنین در جشن‌های مسابقات ورزشی شاهد آن بودیم که با تدبیر و رفتار اجتماعی، ذائقه‌ها شیرین شد و باید با افزایش آموزش و افزایش جنبه‌های مدیریت بتوانیم این مهم را تقویت کنیم.

فرمانده ناجا همچنین در مورد برخی اخبار منتشره مبنی بر حادثه امر به معروف، گفت: از اینکه افرادی در جامعه احساس وظیفه کرده و امر به معروف می‌کنند، تشکر می‌کنم که امر به معروف یکی از واجبات دین است و دعوت افراد به خوبی و پرهیز از بدی، اختصاص به دین و کشور خاصی ندارد و این کنترل همگانی، ارزنده و لازم است و در دین نیز به عنوان فریضه از آن یاد شده است.

مردم از ورود به مرحله سوم امر به معروف اجتناب کنند
فرمانده ناجا با بیان اینکه بنا به سخنان مقام معظم رهبری، امر به معروف سه مرحله دارد، گفت: در مرحله اول، عملی و رفتاری، در مرحله دوم تذکر لسانی و در مرحله سوم برخورد انتظامی است که در دو مرحله اول، این مسئله جنبه عمومی و همگانی داشته و مرحله سوم نیز ویژه ماموران حکومتی است که مردم از ورود به مرحله سوم اجتناب کرده و تذکر کفایت می‌کند.

وی با بیان اینکه تلاش برای دستگیری فرد خطاکننده و تحویل آن به ماموران، خلاف مقررات و قوانین است، گفت: البته ممکن است در این زمان تنش‌هایی نیز ایجاد شود که در قضیه اخیر، تحقیقات و بررسی‌ها در ابعاد مختلف و اظهارات طرفین انجام شده و ماجرا روشن است، اما اگر ما در حدود خود حرکت کنیم، کمتر مشکلاتی ایجاد می‌شود. هر چند ناجا از امر به معروف حمایت کامل دارد، اما در نظر داشته باشید که امر به معروف تنها به این مقولات ختم نمی‌شود و اگر دیدیم فردی زباله‌ای انداخت یا روزه‌خواری کرد، می‌توان آن را نیز به معروف دعوت کرد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه مردم باید این فرهنگ را تقویت کنند، اما نباید موجب درگیری و تنش شود، گفت: در دین اسلام نیز آمده است که اگر احتمال وجود دارد که این دعوت به معروف اثر نداشته باشد، از انجام آن اجتناب شود.

کاهش 20 درصدی جرایم در ماه رمضان
فرمانده ناجا درباره میزان وقوع جرایم در ماه مبارک رمضان گفت: جرایم و تصادفات نسبت به مدت ماه قبل از ماه رمضان کاهش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه در کل جرایم حدود 20 درصد کاهش داشته است، گفت: آمار در حوزه‌های مختلف متعاقبا منتشر می‌شود، البته لازم به ذکر است که مردم نیز همراهی خوبی داشته‌اند، به گونه‌ای که سفرها نسبت به مدت مشابه قبل از ماه‌مبارک، 80 درصد کاهش داشته و آداب ماه رمضان نیز رعایت شده است؛ به گونه‌ای که مصادیق علنی تظاهر به روزه‌خواری نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته که این مهم را مردم نیز می‌توانند در سطح کشور مشاهده کنند.

همچنین احمدی‌مقدم در پاسخ به سئوالی مبنی بر نامه اخیر سازمان جهانی بهداشت، گفت: WHO دو سال پیش تقدیری را از ایران برای مثبت‌بودن روند اقدامات در مهار تصادفات و تلفات داشته است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه آمار کشته‌ها به وسایل نقلیه در ایران بهبود یافته، به گونه‌ای که این آمار از عدد آسیا بهتر، اما نسبت به آمار کشورهای توسعه یافته، عقب‌تر است گفت: با این حال فکر می‌کنم تا پایان برنامه ششم و با توجه به کاهش همه ساله میزان تصادفات و تلفات، نسبت به افزایش وسایل نقلیه، این مسئله مهار شود.

نظر احمدی‌مقدم درباره ناایمن نامیدن خودروی پژو و پراید
فرمانده ناجا همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر ناایمن نامیدن خودروی پژو و پراید، گفت: البته در این زمینه تلاش‌ها برای ارتقای استانداردهای این دو خودرو انجام شده است، به گونه‌ای که در گذشته بحث آتش گرفتن خودروهای پژو یکی از مشکلات عدیده بود، اما توانستند این مسئله را حل کنند و حالا با آمدن پرایدهای جدید همچون ایکس 100 مشکلات تا حدودی کاهش یافته است که این مسئله در کاهش تلفات نقش داشته، اما رضایت‌بخش نیست. هر چند تحریم و فشار بر خودروسازان را نیز باید مد نظر قرار داد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه تدبیر این است که با مدارا کردن و نه متوقف‌کردن کار، به ارتقای استانداردهایی که همواره ارتقا می‌یابد، کمک کنیم گفت: روند جدیدی را شاهد بوده‌ایم که عقب‌روی و بازگشت به گذشته نباید صورت گیرد.

نظرات بینندگان