arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۲

حال طنز مطبوعاتی خوش نیست!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر نهمین جشنواره‌ی فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: آن‌گونه که بایسته و شایسته‌ی مطبوعات است، طنز مطبوعاتی نداریم و حال طنز در مطبوعات ما خوش نیست.

به گزارش ایسنا محمود اکرامی‌فر در مراسم اختتامیه‌ نهمین جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها که همز‌مان با افتتاح موزه‌ ملی مطبوعات برگزار شد، ادامه داد: اگر بپذیریم که طنز در دو حیطه‌ دیداری و نوشتاری است که کاریکاتورها را نیز شامل می‌شود، باید گفت، کاریکاتورهایی که در مطبوعات هستند، اصولا نمایشگاهی هستند و حکم مسأله‌ی روز را ندارند. این کاریکاتورها مثل روزنامه‌ها دارای تاریخ مصرف نیستند، یعنی موضوع این کاریکاتورها همیشه می‌تواند مطرح شود.

وی بیان کرد: کاریکاتوری که مربوط به مسائل روز باشد، کم و نادر است و دوستان ما در هیأت داوری جشنواره‌ی فصلی از این نظر نگران‌اند.

او همچنین اظهار کرد: در ارتباط با طنز مکتوب باید توجه داشت که خنداندن مردم از گریاندن آن‌ها سخت‌تر است و خنداندن مردم ایران از همه‌چیز دشوارتر است. از این زاویه، طنزی که بتواند طنز باشد و مخاطب فرهیخته و فرزانه داشته باشد، کم است.

اکرامی‌فر تأکید کرد: سه حیطه‌ طنز، هزل و هجو با یکدیگر تفاوت دارند. مخاطب طنز، فرهیختگان و فرزانگان هستند، برای این‌که طنز چند لایه دارد. به قولی طنز گریه‌ قاه‌قاه و خنده‌ آه‌آه است، اما هزل حوزه‌ای است که افراد معمولی به آن می‌پردازند که در مطبوعات ما نیست. هجو نیز شلاق زدن به آدم‌های پوست‌کلف است، درست مانند کاری که عبید زاکانی می‌کرد که این هم در مطبوعات ما وجود ندارد.

دبیر نهمین جشنواره‌ فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با بیان این‌که طنز می‌تواند تمام حیطه‌ها را دربرگیرد، گفت: متأسفانه در کشور ما طنز فقط به حیطه‌ سیاست خلاصه شده و به همین دلیل، دست طنز‌پرداز بسته شده است. طنز باید جامعه و مردم را ببیند و به داخل جامعه آورده شود.

او ادامه داد: پیشنهاد هیأت داوران به طنزنویسان کشور این است که طنز را به میان مردم ببرند و اتفاقات و روابط میان فردی را دست‌مایه قرار دهند. طنز خاص فرهیختگان است و باید چند پله بالاتر بیاید. علاوه بر این، فرهیختگان دیگری نیز باید در این حوزه حضور پیدا کنند و دایره‌ی طنزپردازی را گسترده‌تر کنند.

وی افزود: موضوعات دیگری هم مانند بازتر شدن دایره‌ی تابوهای مطبوعات، وجود محدودیت‌های خودخواسته و خودساخته و بسته‌تر شدن فضای مطبوعات وجود دارند که در فرصت‌های بعد می‌توان درباره‌ی آن‌ها صحبت کرد.

در اختتامیه‌ نهمین جشنواره‌ فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، مدیر گروه اجتماعی ایسنا - بهناز غفاری - رتبه‌ دوم را در بخش «خبر» کسب کرد.

همچنین در این جشنواره در حوزه‌ «تیتر» روزنامه‌های جام‌ جم، جوان و همشهری، در حوزه‌ «سرمقاله» روزنامه‌های قانون، شرق و وطن امروز، در حوزه‌ «گزارش» روزنامه‌های هفت صبح و شهروند، در حوزه‌ی «کاریکاتور» روزنامه‌های جام‌ جم، قانون و اعتماد، در حوزه‌ی «مقاله» روزنامه‌های کیهان، اطلاعات، دنیای اقتصاد، در حوزه‌ی «صفحه‌آرایی» روزنامه‌های پیروزی، ابتکار و وطن امروز، در حوزه‌ «عکس» خبرگزاری‌های مهر، فارس و ایرنا، در حوزه‌ «نقد» روزنامه‌های اطلاعات، خراسان و بهار، در حوزه‌ی «طنز» روزنامه‌های جام‌ جم،‌ ایران و سیاست روز، در حوزه‌ی «گفت‌وگو» روزنامه‌ی تهران امروز و بانی‌فیلم، در حوزه‌ی «گزارش خبری» روزنامه‌های همشهری، جوان و شرق، در حوزه‌ی «خبر» خبرگزاری‌ها ایرنا، ایسنا و مهر و در حوزه‌ی «گزارش خبری خبرگزاری‌ها» خبرگزاری‌های فارس، ایلنا و شبستان رتبه‌های اول تا سوم را به‌دست آوردند.

در این مراسم، سیدمحمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی -، سیدمحمود دعایی - مدیرمسوول روزنامه‌ی اطلاعات -، محمدجعفرمحمدزاده - معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -، پدرام پاک‌آیین - مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -، علی‌اکبر اشعری - مدیرعامل باغ کتاب - و ساسان والی‌زاده - مدیرعامل پیشین ایسنا - حضور داشتند.
نظرات بینندگان