arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۲

کتابخانه «جورج بوش» هم دروغ مي‌گويد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: پايگاه «تينک پراگرس» از تحريف گسترده واقعيات جنگ عراق در کتابخانه و نمايشگاه «جورج بوش» رئيس‌جمهور پيشين عراق گزارش داده است.

«جوج بوش» ماه گذشته کتابخانه‌اي را راه‌اندازي کرده که به نوشته «تينک پراگرس» حداقل در هشت مورد در آن تلاش شده است اينطور القاء شود که «صدام حسين» تسليحات کشتار جمعي در اختيار داشته و يا اينکه در آستانه دستيابي به آن قرار داشته است.

به عنوان نمونه، در حالي که تمام شواهد بعد از حمله آمريکا به عراق نشاندهنده کذب بودن ادعاهاي بوش بود، تابلوي بزرگي در اين کتابخانه تحت نصب شده است که در آن خلاف اين موضوع ادعا شده است. در اين تابلو که تحت عنوان «ارزيابي تهديدات» در کتابخانه نصب شده، ادعا شده است که صدام از ارائه اطلاعات مربوط به تسليحات شيميايي، بيولوژيکي و هسته‌اي‌اش خودداري مي‌کرده است. در بخشي ديگر از اين تابلو ادعا شده است: بازرسي‌هاي بعد از حمله تائيد کرد که «صدام حسين» اين ظرفيت را داشته است که توليد تسليحات کشتار جمعي را از سر گيرد.

در تابلوي ديگري هم اينطور القا شده است که صدام در آستانه دستيابي به تسليحات کشتار جمعي بوده و حمله آمريکا به عراق از اين امر جلوگيري کرده است.

به نوشته «تينک پراگرس» حتي در مواردي هم که در اين کتابخانه به عدم وجود تسليحات کشتار جمعي در عراق اشاره شده، از ادبياتي استفاده شده که بازديدکننده احساس کند چنين تسليحاتي واقعا وجود داشته است. به عنوان نمونه، در بخشي از اين کتابخانه تابلويي به چشم مي‌خورد که در آن نوشته شده است که هرچند هيچ تسليحات کشتار جمعي در عراق يافت نشد، اما بازرس ارشد تسليحاتي آمريکا معتقد است که صدام برنامه‌هاي گسترده‌اي در مورد اين تسليحات داشته و هيچ‌گاه از بلندپروازي در اين زمينه دست نکشيده است.

در جاي ديگري هم در اين کتابخانه مي‌خوانيم که هرچند هيچ تسليحات کشتار جمعي در عراق يافت نشد، اما برنامه‌هاي عراق در زمينه اين تسليحات، هنوز هم يک تهديد به شمار مي‌آيد.

در بخشي ديگر از اين کتابخانه هم به تابلوي الکترونيکي برمي‌خوريم که ادعا مي‌کند صدام به دنبال افزايش ظرفيت تسليحات کشتار جمعي خود بوده، چراکه دارا بودن اين تسليحات را بسيار ارزشمند مي‌دانسته‌ است.

در بخش‌هاي ديگر اين کتابخانه، از جمله راهنماي صوتي بازديدکنندگان هم موارد مشابهي از اين دست به کرات به چشم مي‌خورد. در واقع اين کتابخانه تلاش زيادي کرده تا اقدام رئيس‌جمهور سابق در حمله به عراق را توجيه کند.

«جورج بوش» در سال 2003 با همراهي «توني بلر» نخست‌وزير وقت انگليس به بهانه وجود تسليحات کشتار جمعي در عراق به اين کشور حمله کرد. با اين حال هيچ مدرکي که ادعاهاي وي را اثبات کند، به دست نيامد و همين امر موجب شد تا هم بوش و هم بلر تا امروز در معرض انتقادات گروه‌هاي حقوق بشري و آمريکايي‌هايي باشند که هزينه‌هاي مالي و جاني اين جنگ را بيهوده مي‌دانند.

نظرات بینندگان