arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۲

پیشنهادی که عربستان به اسد داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شاه عربستان پیش از رمضان سال ۲۰۱۲ در پیامی به اسد از او خواسته بود با ایران ارتباطش را قطع کند تا در ازای آن ریاض باقی ماندن او در قدرت را تضمین کند.

به گزارش انتخاب، فارس روزنامه لبنانی «السفیر» نوشت: گزارش داد که «ملک عبدالله» شاه عربستان در پی آغاز ناآرامی‌های سوریه قبل از ماه رمضان سال 2012 از طریق هیئتی محرمانه در پیامی به «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از وی خواسته ارتباطش با ایران را قطع کند تا در ازای آن، باقی ماندنش در قدرت و پایان درگیری‌ها را تضمین کند.

در پی این پیام اسد با ایران در این زمینه مشورت کرده و تهران از او خواسته که گزینه‌ای که مناسب تر است انتخاب کند که اسد به ریاض پاسخی منفی می‌دهد و همین مسئله سبب می‌شود که «سقوط اسد» به شعار اصلی کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شود.

بعد از گذشت یک سال از این و ماجرای سقوط نکردن اسد، قطر تاوان این شکست را پرداخت کرد تا «بندر بن سلطان» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان به نمایندگی از این کشور پرونده بحران سوریه را به دست بگیرد.

به این ترتیب با انتخاب «احمد الجربا» که وابستگی او به عربستان آشکار است، تلاش‌های ریاض برای تسلیح و حمایت مالی معارضان افزایش یافته است.

بر هیچکس پوشیده نیست که این تحرکات عربستان با جنگ داخلی قدرت و خلافت در این کشور بی ارتباط نیست اما بخشی از این اقدامات عربستان به تلاش برای بازگرداندن این کشور به صحنه قدرت منطقه‌ای و به دست گرفتن پرونده‌های حساس خاورمیانه مربوط می‌شود.

این اقدامات عربستان با همت «بندر بن سلطان»، «متعب بن عبدالله» و «محمد بن نایف» و البته با هماهنگی کامل با ایالات متحده صورت می‌گیرد.

نگرانی از نقش دوحه در منطقه به پایان رسیده و ترکیه درگیر مشکلات داخلی خود شده است، پروژه گروه اخوان المسلمین به پایان رسیده و عربستان نقش خود در حوادث اخیر مصر و شادی از این مسئله را کتمان نمی‌کند.

اما عربستان هنوز در مسئله لبنان، عراق و سوریه، ایران را مانعی برای خود در تبدیل شدن به قدرت اول در منطقه به شمار می‌آورد.
نظرات بینندگان