arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۲
همگرايي كامل دولت با رهبري

«اعتدال و پيروزي» آیت الله هاشمي آمد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در ادامه‌ی سیر انتشار سالانه‌ی خاطرات آیت‌الله هاشمی در قالب کتاب‌های خاطرات و کارنامه‌، خاطرات سال 69 ایشان در قالب کتابی با عنوان «اعتدال و پیروزی»، مجوز گرفت و منتشر شد.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ عماد هاشمي كه كتاب اعتدال و پيروزي به اهتمام او آماده شده است، در توضیح این کتاب گفت: «سال 1369 سال مهمي است. اولين سالي است كه جمهوري اسلامي در فقدان بنيانگذار كبير نظام، طي مسير مي‌كند و با درايت و خردمندي مسئولين كشور، به پيروزي‌هاي چشمگيري در همه زمينه ها از جمله عرصه ديپلماسي بين المللي، اقتصاد داخلي، جذب سرمايه هاي خارجي، شكل‌گيري مناطق آزاد تجاري و عرصه‌هاي فرهنگي و اجتماعي نايل مي‌شود.»

وی می افزاید: در پيش گرفتن سياست اعتدال در همه زمينه‌ها و همگرايي كامل دولت با رهبري در سال 1369، تهران را به كانون ثبات و امنيت در منطقه تبديل كرده و اثرات موفقيت‌هاي پي در پي، در همه زمينه‌ها، به خوبي در سطح جامعه ملموس است.

عماد هاشمی اضافه کرد: «در سال 1369 عراق به كويت حمله كرد و جنگ آمريكا با عراق اتفاق افتاد. دولت آقاي هاشمي عليرغم تلاش تندروهاي چپ و راست، سياست اعتدال اتخاذ كرد و نقش موثر و مدبّرانه‌اي در شرايط بسيار متلاطم و بحراني منطقه ايفا كرد. از طرف ديگر با ديپلماسي مذاكره، توانست صدام، حاكم خونخوار عراق را به زانو درآورد و او را مجاب به پذيرش قرارداد 1975 الجزاير نمايد و راه را براي آزادي اسرا فراهم سازد، ضمن اينكه از پشتيباني دول قدرتمند جهان، براي تاثيرگذاري بر دبيركل سازمان ملل متحد و اعلام عراق به عنوان آغازكننده جنگ، كه نقطه پيروزي براي هشت سال دفاع مقدس محسوب مي شود، به نحو شايسته استفاده كند.»

وي با بيان اينكه بازخواني تاريخ پرافتخار نظام مقدس جمهوري اسلامي، نسل جديد را با اين توفيقات بزرگ بيشتر آشنا مي سازد، تاكيد كرد: « كتاب‌هاي خاطرات آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از اين جهت حائز اهميت است كه اولاً در همان مقطع زماني، با همان حال و هوا نوشته شده است و ثانياً توسط كسي نوشته شده كه در مركز تصميم‌گيري‌هاي كلان نظام قرارداشته است.»

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در بخشي از مقدمه اين كتاب نوشته است: « در سايه راهنمايي قرآن، به اين نتيجه رسيدم كه بعد از عقايد صحيح، محور رفتار درست انسان‌ها، ‌«اعتدال» است؛ همة اديان آسماني نيز جامعه را معتدل و دور از افراط و تفريط خواسته‌اند. ده‌ها آية قرآن، شاهد اين ادعاست. از همان سال‌هاي جواني كه با قرآن انس پيدا كردم، متوجه اين مهم شده بودم؛ اما در دوران زندان، با دقتِ بيشتر و همه جانبه در قرآن، اين برداشت در مغزم و وجودم ثبت شد. قرآن خواستار اعتدال در همه شئون زندگي، آفرينش، انسان، عقايد، احكام، معاشرت، تبليغ، مصرف، انفاق، سياست و قضاوت است. اسلام همة ابعاد و اركان جامعه را معتدل مي‌خواهد. انبياء را معلم اعتدال و آنها را انسان‌هايي معتدل معرفي مي‌كند. توفيقات نظام اجرايي كشور از جمله در سال 1369 كه خاطرات و كارنامه آن سال اكنون پيش روي شماست، قطعاً ريشه در اعتدال دارد؛ اگر ضعف و يا شكستي هم ديده مي‌شود، معلول خروج از اعتدال و بيرون رفتن از محورِ «خَيرالاُمور اوسطها» است. پيروزي در جنگ تحميلي و امكان سازندگي كه سرفصل اين خاطرات است و نصرت الهي براي امت و ملت عزيزمان و شكست و مذلت متجاوزان هشت سال دفاع مقدس را با اين محور تعريف مي‌كنم و اميدوارم الگوي قابل توجهي براي جامعه و مديران كشور باشد. »

«انتخاب» طی روزهای آتی، بخش هایی از خاطرات آیت الله هاشمی منتشر شده در کتاب «اعتدال و پيروزي» را منتشر می کند.
نظرات بینندگان