arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۲

چامسکی: مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین با موضوع هسته‌ای ایران مرتبط است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت:

نوام چامسکی مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین را با موضوع هسته‌یی ایران مرتبط دانست و گفت که در صورت حل نشدن این مناقشه این موضوع نیز رفع نمی شود.

پایگاه اینترنتی «سوییس اینفو» گزارش داد که نوام چامسکی، نظریه پرداز سیاسی برجسته آمریکایی در نوزدهمین کنگره بین المللی زبان شناسی در دانشگاه ژنو سخنرانی و در جمع خبرنگاران نیز صحبت کرد.

این استاد زبان شناسی و فلسفه در موسسه فن آوری ماساچوست درباره ازسرگیری مذاکرات رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها اظهار کرد که به زحمت می‌توان به گفت‌وگوهای جدید صلح میان این رژیم و فلسطینی‌ها خوشبین بود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته خبر گفت‌وگوهای صلح را که در روزهای آینده از سرگفته می شود اعلام کرد.

چامسکی که منتقد آتشین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی است، در عین حال گفت که اروپا می‌تواند در این رابطه ایفای نقش کند و با ذکر این که اروپا در این خصوص از موضع آمریکا پیروی می‌کند، به انتقاد از اروپا پرداخت.

وی همچنین مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین را با موضوع هسته‌یی ایران مرتبط خواند و گفت با نگاهی کلی‌تر به منطقه این ارتباط به روشنی دیده می‌شود.

چامسکی گفت که «مادامی که آمریکا و اسراییل (رژیم صهیونیستی) در ممانعت از حل دیپلماتیک این مناقشه اصرار ورزند، هیچگونه ترتیبات امنیتی منطقه‌ای فراهم نمی‌شود» و بنابراین هیچ گامی در جهت ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌یی و حل مساله هسته‌یی ایران که «به ادعای آمریکا و اسراییل بزرگ ترین تهدید برای صلح جهان است» برداشته نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، ایران همواره بر صلح آمیز بودن نیات هسته‌یی خود تاکید و اعلام کرده است که سلاح هسته‌یی در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحولات سوریه، احتمال موفقیت مذاکرات صلح درباره سوریه را زیاد ندانست.

نظرات بینندگان