arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۲

سفیر سابق ایران‌ در رم: می‌توان امیدوار به تقویت مناسبات‌ با اروپا بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس نوشت:

سید محمدعلی حسینی سفیر سابق ایران در ایتالیا با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 که ظرفیت بسیار خوبی را برای کشور در عرصه بین‌المللی ایجاد کرد، گفت: این انتخابات، حیثیت، اعتبار و جایگاه بین‌المللی ایران را افزایش داد، ولی حوادث پس از آن و جریان فتنه زخمی بسیار عمیق بر حیثیت و اعتبار بین‌المللی جمهوری اسلامی وارد کرد. این جریان دشمنان را کاملا امیدوار و دوستان ایران را ناامید کرد و به همه گروهک‌های ضد انقلاب و فرقه منافقین نفسی تازه بخشید.

وی افزود: سنگینی این موضوع در طول 4 سال بر دوش همه نمایندگان سیاسی و بین‌المللی ایران در خارج از کشور احساس می‌شد و تنها مرهمی که می‌توانست این خسارت را جبران کند، برگزاری انتخاباتی با مختصات انتخابات خرداد 92 بود که با تدبیر و نگاه عمیق مقام معظم رهبری و موقعیت‌شناسی مردم ایران رقم خورد و اعتبار و جایگاه ما را در عرصه سیاست خارجی و بین‌المللی ترمیم کرد.

اهم اظهارات صفیر سابق ایران در رم را بخوانید؛

*این حماسه سیاسی ظرفیت بی‌نظیری را در حوزه بین‌الملل برای ما ایجاد کرد و باید قدر آن دانسته شود. سیگنال‌ها و علائم مثبت از سوی کشورهای مختلف به رئیس‌جمهور منتخب فرستاده شده که اگر یک ترجمه عملی در پشت این سیگنال‌ها وجود داشته باشد می‌توان انتظار داشت که شاهد جهش در تقویت مناسبات با مناطق مختلف دنیا از جمله اروپا باشیم.

* هیچ یک از مقامات ما در هیچ زمانی مانعی را به عنوان مانع بهبود روابط با اروپا مطرح نکردند، نگاه ما همواره به اروپا به عنوان شریک تجاری توانمند و تاریخی بوده که این مشارکت می‌تواند در همه حوزه‌ها گسترش یابد و می‌‌توانیم با تکیه بر اشتراکات، اختلاف نظرها را با گفت‌وگویی صریح، متوازن و برابر رفع کنیم.

* در نیمه‌های سال 2012 صادرات نفت خام ایران به اعضای اتحادیه اروپا متوقف شد و به خاطر اینکه نفت، حدود 90 درصد صادرات ما به اتحادیه اروپا را شامل می‌شد حجم مبادلات‌ با این اتحادیه دچار افت شدیدی شد که ایتالیا نیز از این امر مستثنی نبود. با این وجود نسبت به سایر اعضای این اتحادیه از عملکرد بهتری برخوردار بوده است. صادرات غیرنفتی در این سال کاهش عمده‌ای نداشت، 20 درصد صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا به بازار ایتالیا وارد می‌شد.

* در حالی که موازنه تجاری ایران با اروپا در سال 2012، معادل یک میلیارد و 845 میلیون یورو به نفع اروپا بوده، موازنه تجاری ایران و ایتالیا در این سال 835 میلیون یورو به نفع کشورمان بوده که موضوع قابل توجهی است.

*ما به عینه شاهد ضرر و زیان شرکت‌های اروپایی و ایتالیایی به خاطر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بودیم، این شرکت‌ها اذعان می‌کردند که شرکت‌های ایرانی قدرت مانور بیشتری دارند و سریع‌تر وارد بازارهای آسیایی، خلیج فارس و غیره می‌شوند. ایتالیایی‌ها این مشکلات را به تصمیم‌گیرندگان و دولتمردان خود نیز منتقل می‌کردند.


نظرات بینندگان