arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۲

افتتاح نمایشی قطعه 4 آزادراه تهران - شمال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در حالی که قطعه 4 آزادراه تهران - شمال در فروردین ماه امسال به صورت رسمی از سوی رئیس جمهور افتتاح شد اما هنوز این آزادراه به روی مسافران بسته است.

به گزارش خبرنگار مهر، ساخت آزادراه تهران – شمال آرزوی دیرینه تهرانی ها هنوز پس از 15 سال به جایی نرسیده است قطعه 4 این آزادراه از مرزن آباد تا چالوس که پیش از عید امسال با سرو صدای زیاد از سوی دولت افتتاح شد هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده و در بیشتر روزها به دلیل اجرای عملیات عمرانی بسته است. ضمن آنکه قطعات 2 و 3 این آزادراه هنوز در مراحل اولیه قرار دارند و جز ساخت یک تونل در قطعه 2، هیچ کار عمرانی در آن انجام نشده است.

این در حالی است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی در اواخر سال گذشته اعلام کردند برای رفاه مسافران نوروزی، ساخت قطعه 4 را با سرعت به پایان رساندند و حتی در طول این مدت عوارضی را هم از مسافران دریافت نمی کنند اما با گذشت بیش از 4 ماه از افتتاح رسمی آن از سوی رئیس جمهور، این مسیر به طول کامل به پایان نرسیده است.

ساخت آزادراه تهران - شمال از سال های گذشته به بنیاد مستضعفان سپرده شده بود و در این میان دولت به عنوان کارفرما بر این پروژه نظارت می کرد بنابراین در زمان افتتاح قطعه 4، مسئولان بنیاد اعلام کردند که این قطعه آماده افتتاح نیست و هنوز عملیات عمرانی آن باقیمانده است.

براین اساس پیمانکار اعلام کرد که پل روشن دره و سیستم روشنایی و تجهیزات این آزادراه هنوز به پایان نرسیده است، همچنین تعریض کمربندی نوشهر احداث ایستگاه عوارضی و 2 پارکینگ در کیلومتر 15 و 16 که از پروژه های اجرایی در نقشه آزادراه بوده هنوز انجام نشده است که ممنوعیت تردد در چندماهه اخیر می تواند این امر را تایید کند.

بازشدن لاین غربی منطقه 4 از پنجشنبه گذشته

در حال حاضر ساخت قطعات 2 و 3 این آزاد راه از پیمانکار قبلی گرفته شده و به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپرده شده است. این منطقه 74 کیلومتر طول دارد و  برای ساخت آن 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است که تامین این رقم یکی از مشکلات ورود پیمانکاران به پروژه است.

همچنین قطعه 1 این آزادراه بطول 23 کیلومتر از تهران تا شهرستانک توسط پیمانکار چینی و در قالب فاینانس در حال اجرا است و براساس وعده مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید تا پایان سال 92 به بهره برداری برسد، وعده ای که به نظر نمی رسد در موعد مشخص اجرایی شود.

این آزادراه به دلیل عدم تکمیل عملیات عمرانی تا پنج شنبه هفته گذشته بسته بود اما به دلیل برخی مسایل، لاین غربی این آزادراه بازگشایی شده است.

روکش آسفالت لاین غربی به تازگی به اتمام رسیده و هنوز خط کشی های مسیر هم تمام نشده است. کارشناسان معتقدند به همین جهت این لاین هم آمادگی عبور ترافیک را ندارد. در همین حال، لاین شرقی هنوز به طور کامل بسته است.

در همین حال، گفته می شود در ابتدا هم قطعه 4 آزادراه آمادگی افتتاح را نداشت.

نظرات بینندگان