arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۲

راز سرعت بولت کشف شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان معتقدند می‌توانند راز سرعت غیرقابل توصیف یوسین بولت را با استفاده از معادله‌ای ریاضی توضیح دهند.

براساس گزارش BBC، رکورد 9.58 ثانیه‌ای وی در دوی 100 متر رقابت‌های قهرمانی جهان سال 2009 در برلین رکورد کنونی سرعت در جهان است و دانشمندان می‌گویند مدل ریاضی آنها می‌تواند قدرت و انرژی بولت که منجر به غلبه بر کشش هوا و افزایش قوای بدنی‌اش می‌شود را توضیح دهد.

براساس این مدل ریاضی، رکورد جهانی بولت در سال 2009 به واسطه دست یافتن وی به سرعت 12.2 متر بر ثانیه که برابر 43 کیلومتر بر ساعت، محقق شده‌است. دانشمندان محاسبه کردند که حداکثر قدرت بولت زمانی که کمتر از یک ثانیه از حضور وی در رقابت گذشته و سرعتش کمتر از نیمی از سرعت حداکثری‌اش بوده، ایجاد می‌شود. این محاسبه تاثیر نسبتا آنی کشش هوا که از سرعت وی می‌کاهد را نشان می‌دهد.

دانشمندان همچنان کشف کردند کمتر از هشت درصد از انرژی که ماهیچه‌های او تولید می‌کند برای حرکت استفاده شده و مابقی آن برای غلبه بر کشش هوا مصرف شده‌است. محققان بامقایسه جرم بدن بولت، ارتفاع مسیر دو و درجه حرارت هوا دریافتند که ضریب کشش بولت، یعنی مقیاس کشش بر واحد جرم یا سطح، درواقع نسبت به یک مرد معمولی از خاصیت آیرودینامیکی کمتری برخوردار است.

تاثیر کشش

محققان دانشگاه نشنال اتونوموس مکزیک می‌گویند محاسباتشان از ضریب کشش توانایی‌های باورنکردنی بولت را آشکار می‌کند زیرا وی با وجود اینکه به اندازه یک انسان عادی آیرودینامیک نبوده، توانسته رکورد‌های فراوانی را به ثبت برساند. به گفته محققان امروزه شکستن رکوردها،‌حتی به اندازه چند صدم ثانیه نیز کار بسیار دشواری است، زیرا دونده باید علیه نیرویی شدید که با کمترین افزایش سرعت آنها افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند با قدرت مقابله کنند. این شرایط از آن رو ایجاد می‌شود که محدودیت‌های فیزیکی بدن تحت تاثیر وضعیت زمین قرار دارند، اگر قرار بود بولت در سیاره‌ای با اتمسفری رقیق‌تر بدود، رکوردی خارق‌العاده را به ثبت می‌رساند.

محققان دانشگاه کمبریج نیز عامل سرعت بالای بولت را قدم‌های فوق‌العاده بلندش می‌دانند،‌اگرچه بولت به دونده‌ای شهرت دارد که رقابت را به کندی آغاز می‌کند. به اعتقاد آنها اگر بولت در آغاز رقابت واکنش سریع‌تری از خود نشان دهد، در مسیر باد دویده و در ارتفاع بالاتری بدود،‌جایی که کشش هوا کمتر است،‌ می‌تواند رکورد خود را بشکند. رکورد بولت در برلین در شرایطی به ثبت رسیده که سرعت وزش باد 0.9 متر بر ثانیه بوده و از این رو در ثبت رکورد جهانی وی دخالتی نداشته است.

نظرات بینندگان