arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۲

علت تغییرات در شورای ایرانیان خارج از کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمود احمدی‌نژاد در مراسم تقدیر از اهالی رسانه سخنانی گفت که بعضا از دید رسانه‌‌ها مغفول ماند و آن می‌تواند ارتباطی با تغییرات این روزهای دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور داشته باشد.

خبرگزاری تسنیم نوشت: همان‌طور که دولت دهم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، فعالیت ذهنی کنش‌گران سیاسی برای حل معمای آینده سیاسی احمدی‌نژاد بیشتر می‌شود. بسیاری از سیاسیون و اهالی رسانه در تلاشند تا به این پرسش پاسخی معتبر دهند که «‌آینده سیاسی احمدی‌نژاد چیست و پس از پایان دوران ریاست جمهوری چه فعالیتی خواهد کرد؟».

چندی پیش سایت شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور خبری را مبنی بر تلاش حمید بقایی، سرپرست نهاد ریاست جمهوری، برای حذف و در اختیار گرفتن تعدادی از پست‌های مدیریتی دبیرخانه این شورا را منتشر کرد تا در روزگاری که محمود احمدی‌نژاد دیگر در پاستور نیست، دفتری در ساختمان شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور داشته باشد و نیروهای مورد نظر بقایی در همین ساختمان مستقر شوند.

اما میثم طاهری سرپرست سابق دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان با حذف پست‌های دبیرخانه بدون هماهنگی و اطلاع دبیرخانه مخالفت کرد و همچنین از تحویل ساختمان و نیز پذیرش نیروهای بقایی در ساختمان دبیرخانه استنکاف کرد.

آنطور که سایت دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نقل کرد، پس از استنکاف میثم طاهری از سیاست‌های سرپرست نهاد ریاست جمهوری و خبری شدن این ماجرا، فشارهای زیادی از سوی حمید بقایی به وی برای استعفا وارد شد، تا جایی که وی در صورت عدم استعفا به عزل تهدید شد.

طاهری مدعی بود علت برخوردهای اخیر با وی و تلاش برای انحلال دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با مباحث مطرح شده در جلسه عصر چهارشنبه گذشته در دفتر رئیس‌جمهور مرتبط است و می‌گفت: "در این جلسه به وی اعلام شده که شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور منحل شده و دیگر وجود ندارد و قرار است فعالیت‌های مربوط به دبیرخانه شورای عالی از طریق موسسه خانه ایرانیان انجام شود. لذا باید ساختمان دبیرخانه شورای عالی را تخلیه کند تا نیروهای مورد نظر بقایی در آنجا مستقر شوند."

اما صبح روز پنج‌شنبه اسفندیار رحیم مشایی، جانشین رییس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، طی حکمی ضمن عزل میثم طاهری، مرتضی دادخواه را با حفظ سمت به عنوان سرپرست جدید دبیرخانه این شورا منصوب کرد.

**موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور چیست؟

موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور یکNGO و سازمان مردم نهاد است که در سال شهریور ۱۳۸۹، درست زمانی که محمد شریف ملک‌زاده دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بود، تاسیس شد. در بیانیه آغاز فعالیت خانه ایرانیان خارج از کشور، این موسسه را یک سازمان مردم نهاد و عالم‌المنفعه معرفی کرده بودند که به منظور ارائه خدمات به هموطنان خارج از کشور راه‌اندازی شده است.

این موسسه در مهرماه همان سال با حکم مصطفی پورمحمدی، وزیر وقت کشور، اجازه فعالیت پیدا کرد و چهار ماه پس از صدور مجوز فعالیت، در بهمن سال ۸۹ مجوز فعالیت یک خبرگزاری را با عنوان "خبرگزاری ایرانیان" به صاحب امتیازی مؤسسه خانه ایرانیان مقیم خارج از کشور ، از هیئت نظارت بر مطبوعات دریافت کرد.

ملک‌زاده در اوایل تاسیس این موسسه درباره فعالیت‌های آن گفته بود: "موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور یک موسسه خصوصی و NGO است و تمام مراحل ایجاد و راه‌‌اندازی خانه‌های ایرانیان با همکاری سفارتخانه‌ها، سفرای ایران و نمایندگان کشور در خارج انجام می‌شود و هماهنگی کامل با وزارتخانه امور خارجه انجام شده است و در کشورها و شهرهایی که ایران سفارت و دفتر نمایندگی ندارد، خانه ایرانیان خارج از کشور راه‌اندازی می‌شود".

براساس اعلام طاهری، دولت در چند سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان کمک بلا عوض به این موسسه غیر دولتی داشته که به دنبال تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، در دو سال گذشته، وجوه مزبور در حساب بانکی نگهداری می‌شود که با امضاء دو تن از مقامات دولتی عضو هیأت مدیره خانه ایرانیان (محمدشریف ملک‌زاده و احسان‌الله یارمحمدی)، قابل برداشت است.

طاهری معتقد است این موسسه در حال حاضر تحت مدیریت اسفندیار رحیم مشایی است و مسئولان این موسسه قصد دارند ضمن تغییراتی در ترکیب هیئت امنا، یکی از مقامات عالی دولت را به عنوان رئیس هیأت امناء در ترکیب آن قرار دهند. همچنین قرار است جمعی از مسئولان دولتی پس از پایان عمر دولت دهم در دهم در قالب این NGO فعالیت کنند.

طاهری همچنین علت ایجاد تغییرات جدید در ترکیب هیأت امناء و هیأت مدیره خانه ایرانیان خارج از کشور را به دلیل مخالفت اعضای فعلی این خانه با تصمیمات حمید بقایی، سرپرست نهاد ریاست جمهوری و عضو هیئت امنای موسسه خانه ایرانیان می‌داند و می‌گوید: "تصمیم بقایی این است که با برداشت از حساب مزبور و فعال کردن چند موسسه وابسته به خانه ایرانیان، بتواند ضمن فعالیت در حوزه‌های اجتماعی-فرهنگی ایرانیان خارج، مسیر ارتباط خود با خارج از کشور را باز نگهدارد."

در همین راستا، حمید بقایی و تیم همراه وی طی چند روز گذشته به شدت به دنبال تمدید مجوز موسسه انتشارات خانه ایرانیان، فعال کردن موسسه خبرگزاری ایرانیان و نیز اعمال فشار به برخی مسئولان وزارت علوم برای احیاء مجوز دانشگاه بین‌المللی ایرانیان خارج از کشور بوده‌اند.

** سخنان کوتاه، هدفمند و جنجالی احمدی‌نژاد

این اتفاقات در موسسه خانه ایرانیان و تغییر سرپرست دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در حالی است که محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم روز چهارشنبه در مراسم تقدیر از خبرنگاران و اصحاب رسانه طی سخنان کوتاهی گفته بود: "باید از کسی تقدیر شود که کارش تمام شده و می‌خواهد برود؛ مگر قرار است ما برویم؟ ما در خدمت شما هستیم. مگر تغییر قوانین و قالب‌ها در مسئولیت‌های انسان تغییر ایجاد می‌کند؟ ما یک ملت با آرمان‌های بلند الهی و تاریخی هستیم،‌ در ابتدای راهیم و تازه کار شروع شده و تمام نشده است. به هر حال برنامه‌ها و گفت‌وگو‌ها، همه هست. البته ما در بخش اجرایی کاری نداریم و امور را تقدیم می‌کنیم و کمک می‌کنیم اما سفرهای خود را خواهیم داشت."

بعد از این سخنان محمود احمدی‌نژاد، برخی از رسانه‌ها به این قسمت از سخنان وی مبنی بر "مگر قرار است ما برویم؟" واکنش نشان داده بودند، اما این قسمت از سخنان احمدی‌نژاد که به ادامه فعالیت‌هایش اشاره می‌کند مغفول مانده است.

در یک جمع‌بندی کلی، تغییرات صورت گرفته در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد نمی‌تواند بی‌ارتباط باشد؛ شاید در حدفاصل ۱۰ روز مانده به پایان عمر دولت دهم پاسخ این سوال را که «‌آینده سیاسی احمدی‌نژاد چیست و پس از پایان دوران ریاست جمهوری چه فعالیتی خواهد کرد؟» یافته باشیم!

نظرات بینندگان