arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۲

چه خودرويي با 7 ميليون مي‌توان خريد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پي افزايش قيمت خودرو، وام 7 ميليون توماني خريد خودرو قدرت خريد خود را از دست داده و سهم اين وام در خريد خودرو به شدت كاهش يافته است.
به گزارش مهر، تا همين چند ماه پيش بود كه مي‌شد با وام 7 ميليون توماني خريد خودرو، تا 80 درصد وجه خريد يك خودرو مانند پرايد را تامين كرد و حتي مي‌شد با اين مبلغ 40 تا 50 درصد مبلغ خريد يك خودروي صفر مانند پژو 206 يا 405 را پرداخت.
حال اما با افزايش قيمت خودروهاي داخلي در پي افزايش قيمت ارز و بالارفتن هزينه‌هاي خودروسازان، قدرت خريد وام 7 ميليون توماني خودرو به شدت كاهش يافته و همين امر باعث كاهش درخواست براي استفاده از اين وام در شبكه بانكي شده است.
در حال حاضر قيمت مدل‌هاي مختلف خودروي 206 بين حدود 34 تا 53 ميليون تومان، پژو پارس 35 تا 47 ميليون تومان، پژو 405 بين 26 تا 29 ميليون تومان و سمند بين 24 تا 35 ميليون تومان است.
در پي افزايش قيمت خودرو، قدرت خريد وام خودرو براي خريد خودرويي مانند پرايد كه ارزان‌ترين خودروي داخلي در بازار است به كمتر از 50 درصد كاهش يافته است يا خودروهايي كه در رده بالاتري از قيمت قرار دارند مانند سمند، پژو 405، پارس، تندر يا 206 قدرت خريد اين وام به كمتر از 35 درصد تقليل يافته است.
بر اين اساس خريداران خودرو ديگر مانند گذشته با توجه به مشكلاتي كه همواره براي دريافت وام خودرو وجود دارد، تمايلي براي تقاضاي اخذ آن وام ندارند، زيرا ديگر نمي‌توان به اين وام به عنوان يك كمك هزينه خريد خودرو نگاه كرد.
پيش از اين برخي از اعضاي شوراي پول و اعتبار و مديران بانكي از افزايش وام خريد خودرو و اينكه در دستور كار شوراي پول و اعتبار قرار دارد و همچنين ارائه پيشنهاد افزايش اين نوع وام به شورا خبرداده بودند و برخي از اعضا براي آن مبالغي را اعلام كرده بودند.
يكي از اعضاي شوراي پول و اعتبار از افزايش وام 7 ميليون توماني خريد خودرو به 14 ميليون تومان خبرداده بود، اين در حالي است كه بانك مركزي اين موضوع كه شوراي پول واعتبار وام خودرو را افزايش خواهد داد و اين موضوع در دستور كار شوراي پول و اعتبار است را تكذيب كرد.
بانك مركزي مطرح كرده بود كه تاكنون از مراجع مربوط هيچ درخواستي درباره افزايش مبلغ وام خودرو دريافت نشده است و بنابراين هيچ برنامه‌اي براي افزايش تسهيلات خريد خودرو در دست نيست.
برخي از اعضاي شوراي پول و اعتبار افزايش 100 درصدي وام خودرو را يكي از دلايل مهم براي افزايش وام خودرو عنوان مي‌كنند. تورم موجود در كشور لزوم تغييرات منطقي در مبلغ وام را جدي‌تر مي‌كند.
با اين وجود برخي از فعالان بخش خودرو معتقدند با توجه به عدم ثبات در بازار، هر گونه خبر يا تصميمي مبني بر افزايش مبلغ وام خودرو، بازار را تحت تاثير قرار خواهد داد و منجر به افزايش دوباره قيمت‌ها مي‌شود، اما برخي ديگر نيز افزايش اين وام را باعث رونق بازار خريد و فروش خودرو مي‌دانند.
نظرات بینندگان