arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۲

روسیه: اسنودن استرداد نخواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت دادگستری روسیه در پاسخ به درخواست دادستان کل آمریکا برای بازگرداندن «ادوارد اسنودن» تاکید کرد که این کشور بر اساس قوانین حقوق بین الملل نمی تواند این فرد را به اجبار و برخلاف میلش به کشور آمریکا بازگرداند.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری-اینترنتی «راس بالت»، روسیه به دلیل فقدان اصطلاح «بازگرداندن اجباری» در حقوق بین الملل نمی تواند "ادوارد اسنودن" مامور سابق سازمان سیا را به آمریکا استرداد کند.

در بیانیه ای که روز شنبه از سوی دفتر مطبوعاتی وزارت دادگستری روسیه منتشر شد، آمده است: عبارت «بازگرداندن» در قوانین روسیه در واقع بعنوان قانونی برای ورود داوطلبانه افراد از خارج کشور به داخل مورد استفاده قرار گرفته و در زمینه بازگرداندن اجباری افراد به کشورهایشان، این عبارت در قانون بین المللی استفاده نمی شود.

پیش از این "اریک هولدر" دادستان کل آمریکا در نامه ای خطاب به همتای روسی خود، به وی اطمینان داد که ادوارد اسنودن در صورت بازگشت به ایالات متحده با مجازات اعدام مواجه نخواهد بود. به گفته وی، جرایم مرتکب شده از سوی اسنودن در حدی نیست که مجازات اعدام داشته باشد، در صورتی که اسنودن ظاهرا در دادخواست پناهندگی موقت خود از دولت روسیه تاکید کرده که در صورت بازگشت به آمریکا شکنجه و با مجازات اعدام مواجه خواهد شد.

این در حالی است که "آلکسی پوشکوف" رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه اعلام کرد که اسنودن در صورت بازگشت به وطن خویش حداقل به 20 سال زندان محکوم خواهد شد.

پوشکوف روز گذشته در صفحه توییتر خود نوشت: دولت آمریکا اعلام کرده که قصد ندارد اسنودن را اعدام کند. ولی کارشناسان آمریکایی به من گفته اند که وی باید حداقل در انتظار 20 سال محکومیت حبس باشد. این در حالی است که پدر اسنودن تردید دارد که پسرش در صورت بازگشت به آمریکا بصورت عادلانه محاکمه شود.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این کشور هرگز هیچ فردی را به هیچ کشوری تحویل نداده و در آینده هم این گونه برخورد خواهد کرد. پسکوف در عین حال ابراز اطمینان کرد که مسئله پناهندگی سیاسی موقت اسنودن هر نتیجه ای که داشته باشد، به روابط روسیه و آمریکا آسیبی وارد نخواهد کرد.

نظرات بینندگان