arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۲

کاش ماهم از احمدی نژاد تقدیر می کردیم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد رضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در واکنش نسبت به واگذاری و حاتم بخشی زمینهای نمایشگاه بین المللی تهران به سازمان صدا و سیما گفت: حاتم بخشی و هدیه دادن زمینهای نمایشگاه بین المللی، نوعی کج دهنی و توهین به شعور مردم و تمامی فعالان اقتصادی ایران محسوب میشود.

به گزارش پایگاه خبری اعتدال وی افزود: حدود چهل و پنج سال پیش نمایشگاه بین المللی در محل فعلی و با یک دور نمایی بزرگ، فعالیتش را آغاز نمود لکن باتوجه به امکانات موجود در آن زمان، بهترین و خوش آب و هوا ترین منطقه تهران انتخاب و یکی از مجهزترین مراکز نمایشگاهی منطقه خاورمیانه در ایران ساخته شد. فلذا از آن تاریخ تاکنون همه مسئولین نمایشگاه  فقط از این مکان بطور فشرده درجهت کسب درآمد و پول سازی استفاده نموده و هیچگونه قدمی در جهت گسترش و تبدیل به احسن این مجموعه که بنوعی ویترین و آبروی فعالان تجاری و اقتصادی کشورمحسوب میگردد برنداشته اند.


وی اظهارداشت: طی این سالها دولتمردان نه تنها خود نسبت به ساخت مجموعه نمایشگاهی مشابه و یا بزرگتری بیرون از شهر تهران اقدام ننموده اند بلکه به بخشهای خصوصی و غیردولتی داوطلب نیز جهت سرمایه گذاری در ساخت مراکز بزرگ و مدرن نمایشگاهی اجازه نداده و آنها را هم بنوعی رقیب کار خود دانسته اند. در حالیکه حدود نیم قرن پیش یعنی در زمان ساخت مرکز نمایشگاه بین المللی تهران، کشور امارات متحده عربی بر و بیابانی بیش نبود لکن فقط شهر دبی از چند سال قبل به یکی از قطبهای اقتصادی و تجاری دنیا تبدیل شده و در حال حاضر نیز یکی از بزرگترین، مدرن ترین و زیباترین مراکز نمایشگاهی جهان را در مجموعه مرکز تجارت جهانی دبی در اختیار دارد.


علیپور تصریح نمود:  پس از رشد قیمت زمین های شمال شهر تهران، ارزش ملک نمایشگاه بین المللی تهران نیز بالا رفت و در نتیجه آب از دهن خیلی ها راه افتاد و نظر علاقمندان زیادی را نسبت به تصاحب خود جلب کرد. البته نه برای فعالیت نمایشگاهی بلکه بمنظور تغییر کاربری ملک و برج سازی در آن مکان. هرچند که تمامی زمینهای مرکز نمایشگاهی و اطراف آن وقفی بوده و متعلق به آستان قدس رضوی است.!!!


ریاست مرکز تجارت جهانی ایران گفت: در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکتهای دولتی به بخشهای خصوصی، وزارت بازرگانی وقت نیز چند شرکت زیر مجموعه خود از جمله مرکز نمایشگاه بین المللی تهران را در دستور واگذاری خود قرار داد و در این راستا از شش سال پیش زمزمه فروش مرکز آغاز شد که ابتدا اتاق بازرگانی و پس از آن مرکز تجارت جهانی ایران درخواست خویش را برای خرید سهام مرکز نمایشگاه بین المللی به مسئولین وقت وزارت بازرگانی و سازمان خصوصی سازی ارائه نمودند.

 

در همین رابطه شخصاً با برخی از مقامات دولتی از جمله وزیر محترم صنعت، معدن وتجارت و ریاست محترم اسبق سازمان خصوصی سازی (جناب آقای حیدری کرد زنگنه) گفتگو نمودم که ایشان تاکید نمودند که واگذاری نمایشگاه بین المللی تهران زمان بر خواهد بود و در نهایت از طریق سازمان بورس و یا مزایده و آنهم فقط به سازمانهایی که فعالیت کاری آنها با امر نمایشگاه داری و برگزاری نمایشگاه سنخیت داشته باشد واگذاری انجام خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه اینجانب نیز صریح و پوست کنده این نکته را به ریاست محترم سازمان خصوصی سازی تاکید نمودم که مبادا نمایشگاه بین المللی را بی سر وصدا معامله کنند و یا آنرا به این و آن ببخشند، گفت:  لکن ایشان اطمینان خاطر داده و متذکر شدند که چنین امری محال است!! باتوجه به همه این نشستها و صحبتهایی که با آقایان داشتیم، چهار سال پیش ناگهان متوجه شدیم که دولت محترم متأسفانه مالکیت نمایشگاه بین المللی را بطور کامل و آنهم بدون تشریفات قانونی در ازاء رد دیون، به سازمان تأمین اجتماعی ارتش (ساتا) واگذار کرده است!! که اکثر صاحب نظران اقتصادی به یاد دارند که چه بلوا و سر و صدایی برپا شد و بالاخره تحت فشار فعالان اقتصادی و نهادهای مرتبط، این معامله نیز بهم خورد و دولت، نمایشگاه را از ساتا پس گرفت و بجای آن دیون خود را با اموال دیگری تسویه کرد!!




علیپور با اشاره به هبه چند روز پیش زمینهای نمایشگاه بین المللی به صدا و سیما افزود: بعد از چند سال مجدداً چند روز پیش به یکباره متوجه شدم که آقای رئیس جمهور در ازاء تمجید آقای ضرغامی از ایشان که طی مراسمی تحت عنوان "نکوداشت هشت سال تلاش جهادی" از دوران ریاست جمهوری هشت ساله دولتهای نهم و دهم برگزار شده بود از وی تقدیر کرده و احمدی نژاد را ذخیره ارزشمندی برای جمهوری اسلامی ایران دانسته بود واکنش نشان داده و بمنظور جبران این شیرین کاری ها، کادویی گرانقیمت را به آقای ضرغامی داده است و در نتیجه دوباره قرعه بنام بخشی از زمینهای نمایشگاه بین المللی تهران افتاد و رئیس جمهور محترم، بخشی از زمینهای نمایشگاه را به سازمان صدا و سیما تقدیم میکنند!! لکن بحث اصلی من اینجاست که آقای احمدی نژاد: اگر قرار باشد که هرکسی به جنابعالی بگوید سرتان سلامت و شما هم جهت قدردانی از وی بخشی از خاک تهران و یا ایران را به او کادو دهید دیگر کشوری برایمان باقی نخواهد ماند!

 


رئیس مرکز جامع صادراتی ایران اظهار داشت: در یک مقطعی از زمان، مرکز تجارت جهانی ایران با سرمایه گذاری خارجی خواهان خرید نمایشگاه بین المللی تهران بود که دولت محترم نمایشگاه را واگذار نکرد!! لکن از چهار سال پیش با جناب آقای دکتر غضنفری نیز مذاکراتی را انجام داده و موافقت و دستور ایشان را هم گرفتیم تا تعدادی از سالنهای مخروبه نمایشگاه بین المللی تهران را ازجمله سالنهای 22 الی 24را به ما اجاره داده و یا بصورت مشارکتی با شرکت نمایشگاهها، سالنهای مخروبه را مشترکاً در سطح عالی بازسازی کرده و نمایشگاه صادراتی دائمی را در آنجا راه اندازی کنیم تا جدای از اینکه به رشد صادرات کشور کمک کنیم، بلکه سالانه دهها میلیارد تومان نیز به شرکت نمایشگاهها و یا به عبارتی به خزانه دولت سود برسانیم.

 

وی در ادامه افزود: اما متأسفانه تاکنون توافقات شفاهی انجام شده منجربه تفاهمنامه کتبی و اجرائی نشده و تصورم بر این است که چون میخواهیم سالانه دهها میلیارد تومان سود به دولت بدهیم این همکاری به نتیجه نمی‌رسد اما چه بسا اگر جشنی می‌گرفتیم و طی آن مراسم تجلیل و تمجیدی از آقای احمدی نژاد میکردیم بطور قطع به یک هفته هم نمی‌رسید و قرارداد همکاری فیمابین با کمترین مبلغ قرارداد اجرائی میشد!!

 

علیپور خاطر نشان کرد: لکن اینگونه معاملات و واگذاریهای بی سرو صدا و مخفیانه نوعی توهین به شعور مردم شریف ایران، مسئولین امر و فعالان اقتصادی کشور محسوب میگردد هرچند که زمین نمایشگاه وقف آستان قدس رضوی بوده و سهام آن نیز در اختیار وزارت صنعت، معدن وتجارت میباشد، لکن باتوجه به موقعیت مکانی و ترافیک منطقه امکان گسترش نمایشگاه بین المللی تهران وجود نداشته و فعالیت نمایشگاهی در مقیاس بزرگ در این مکان نیز توجیه پذیر نخواهد بود و خریداران آتی نیز قطعاً نقشه دیگری برای این مجموعه در سر دارد لذا دولت محترم بجای بخشش این مرکز تحت نام واگذاری، هبه و یا خصوصی سازی، بهتر است مجوز آنرا به یکی از سازمانهای متقاضی مرتبط و متخصص در امر نمایشگاه داری و آنهم از طریق مزایده و یا سازمان بورس واگذار نماید تا سهامدار جدید بتواند مجموعه نمایشگاهی جدید، بزرگ و مدرنی نیز را ساخته و فعالیت خویش را در مکان جدید آغاز نماید.


رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه ضمن اعتراض به واگذاری شبهه دار زمین های نمایشگاه بین المللی تهران به سازمان صدا و سیما و یا هر مجموعه دیگری اعلام داشت: از جناب آقای روحانی رئیس جمهور منتخب و وزیر محترم صنعت، معدن وتجارت دولت آینده تقاضا دارم تا نسبت به اینگونه حاتم بخشی ها واکنش نشان داده و اموال دولت را بازپس گرفته و از راههای قانونی نسبت به واگذاری آنها اقدام نمایند

نظرات بینندگان