arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۲

موافقت مشروط ترکیه با رهبر کردهای سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبر حزب اصلی کردهای سوریه با اعلام تغییر موضع ترکیه گفت که آنکارا اعلام کرده در صورت موافقت شورای ملی مخالفان سوریه، درخواست شورای عالی کردهای سوریه را برای اعلام خودمختاری به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک سوریه از احزاب اصلی کردهای سوریه در گفتگو با وب سایت T24 گفت: مقام‌های ترکیه به من گفتند پس از توافق ما با شورای ملی سوریه (از گروه‌های اصلی مخالفان) از اعلام خودمختاری شورای عالی کردهای سوریه حمایت خواهند کرد.

وی همچنین گفت: ترکیه به ما قول داده و قرار است در همه مناطق به مردم ما کمک کند. این به معنی آن است که ترکیه به ما کمک‌های انسان دوستانه ارائه خواهد داد.

مسلم که به دعوت وزارت امور خارجه ترکیه به استانبول سفر کرده، افزود: من می‌توانم بگویم که ترکیه رفتار خود در قبال حزب اتحاد دموکراتیک سوریه متعلق به کردهای این کشور را تغییر داده است. همین مساله ساده که من در حال حاضر اینجا هستم، نشان‌دهنده بزرگترین تغییر است.

حزب اتحادیه دموکراتیک، حزب اصلی کردهای سوریه است و ترکیه آن را به عنوان شاخه‌ای از حزب غیرقانونی کارگران کردستان موسوم به (پ ک ک) در نظر می‌گیرد. این حزب کنترل برخی شهرهای سوریه در نزدیکی مرز ترکیه را در دست گرفته است.

ترکیه به حزب اتحادیه دموکراتیک علیه هرگونه تلاش برای خودمختاری در مناطق مرزی با این کشور هشدار داده است. در حالیکه آنکارا همچنان به مذاکرات با پ.ک.ک به هدف پیدا کردن راه حل سیاسی برای مساله درگیری با کردهای ترکیه ادامه می‌دهد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفته است که در جریان مذاکرات به حزب اتحادیه دموکراتیک نسبت به هرگونه نقشه خطرناک هشدار داده خواهد شد.

با وجود این صالح مسلم مذاکرات خود با مقامات ترکیه را مثبت ارزیابی کرد.

رهبر کردهای سوریه اظهار داشت که حزب وی هیچ تمایلی برای اعلام خودمختاری در شمال سوریه ندارد اما لازم است که کردها به طور موقت مسئولیت منطقه را به عهده بگیرند در حالی که در انتظار راه حل سیاسی که در آن همه اعم از کردها، ترکمن‌ها و اعراب جایگاه خود را پیدا کنند، هستند.

مسلم نه فقط با مقام‌های بلندپایه وزارت امور خارجه ترکیه بلکه با هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه نیز دیدار داشته است.

بر اساس گزارش‌ها ترکیه پذیرفته است تا در شمال سوریه دولت موقتی ایجاد شود که در آن گروه‌های قومی دیگر در منطقه نظیر اعراب، ترکمن‌ها و آشوری‌ها نیز گنجانده شوند.

این دولت موقت تا زمان دستیابی به راه حل نهایی در سوریه به فعالیت ادامه داده و نیازهای مردم بخش شمالی سوریه را تامین خواهد کرد چرا که آنها به دلیل جنگ داخلی نمی‌توانند خدماتی را از دولت مرکزی دریافت کنند.

صالح مسلم تایید کرد که ترکیه برای برطرف کردن دشواری‌های مردم در منطقه پذیرفته است تا از طریق هلال احمر ترکیه اداره مدیریت بحران و بلایای این کشور کمک‌های انسان دوستانه به منطقه دهد.

در این مصاحبه صالح مسلم تایید کرد که مذاکرات مثبتی را با مقامات ترکیه داشته در حالی که تا چندی پیش این مقامات حزب اتحادیه دموکراتیک را یک سازمان تروریستی می‌دانستند.

وی افزود: با انجام این نشست در استانبول می‌توانیم بگوییم که در روابط ما با ترکیه صفحه جدیدی گشوده شده است. دیگر بحران اعتماد با ترکیه وجود ندارد.
نظرات بینندگان