arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۲

احمدی نژاد چطور ایران را کوچک کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمود احمدی نژاد در گفتگوی زنده تلویزیونی اش دوباره یک آمار عجیب رو کرد. آماری که مساحت ایران را صدبرابر کوچک تر از اندازه فعلی نشان می دهد.

عددهای خبرساز، دوباره دولت دهم را به حاشیه برد. این بار اما کار به تصحیح کتابهای جغرافیای مدارس هم کشید. شامگاه یکشنیه شب، وقتی محموداحمدی نژاد در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم از آمار دولتش می گفت، دوباره عددها و رقم ها را به چالش کشید و با ارائه آماری عجیب، خبر از تصحیح کتاب های جغرافی مدارس داد.
 
ماجرا از ان جایی شروع شد که مجری این گفتگوی تلویزیونی، اظهارنظر رئیس دولت دهم درباره جمعیت ایرانیان و تناسبش با مساحت ایران را به چالش کشید: «ما همیشه در کتاب جغرافی که در مدرسه می رفتیم می خواندیم مساحت ایران یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع است و شما یک عددی را چند بار گفتید که به این عدد نمی خورد. نمی دانم چطور محاسبه کردید اما وقتی که این را گفتید و در ادامه اضافه کردید که به هر خانواده ایرانی هزار متر زمین می دهیم خیلی ها گفتند آقای دکتر چون دیده است جمعیت ایران در این مساحت جا نمی شود مساحت را بزرگ کرده تا به همه زمین برسد. این عدد از کجا آمده و این هزار متر، دو هزار مترها چه می شود؟»

پاسخ احمدی نژاد اما جالب بود:«اگر ما به هر خانواده ایرانی هزار متر بدهیم می شود دو میلیون و صد هزار هکتار و وسعت ایران با همان رقم قبلی ای که شما گفتید می شود 165 میلیون هکتار پس کم نمی آورید پس بدانید جمعیت زیاد هم شود هنوز هم جا دارد.»
 
اما بخش دوم پاسخ وی به این پرسش، احمدی نژاد را دوباره به یک چالش آماری وارد کرد و یک بار دیگر او با ادبیات منحصر به فرد خود، ماجرا را تحلیل کرد. پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، این بخش از حرف های احمدی نژاد را این طور منتشر کرده است: « اندازه گيري قبلي با استفاده از دستگاه‌هاي اندازه گيري قديمي بوده و دقيق نبوده است الان اندازه‌گيري بسيار دقيق انجام شده و با نرم‌هايي که در جهان قابل قبول بود، يک ميليون و 873 هزار هکتار وسعت ايران عزيز است که بايد در کتاب‌هاي جغرافيايي آن را درست کنيم يعني نزديک به 225 هزار کيلومتر مربع وسعت ايران به لحاظ رسمي است که اگر سند آن درست نباشد بعداً‌ مسائل حقوقي درست مي‌شود الان بايد سند آن درست شود ما سند را درست کرديم و سند آن در جهان ثبت خواهد شد.»
 
اما چرا محاسبه آماری احمدی نژاد خبرساز شد؟
 
2 صفر خبرساز
 
اشاره احمدی نژاد به مساحت ایران، با یک محاسبه ساده قابل تحلیل و چالش است. مطابق قوانین تبدیل مقیاس ها، هر هکتار برابر با 10هزار متر مربع است.این مقدار برابر با  0/01 کیلومتر مربع است.
 
با این حساب، اگر بنا به اظهارات احمدی نژاد، مساحت تصحیح شده ایران را یک میلیون و 873 هزارهکتار درنظر بگیریم، در مقیاس کیلومتر مربع، مساحت ایران که توسط احمدی نژاد اعلام شده، تنها 18 هزار و 730 کیلومتر مربع خواهد بود.
 
حالا به مقیاس های اعلام شده در کتابهای جغرافیای مدارس برگردیم. آن طور که در آمار رسمی اعلام شده، مساحت ایران، 1 میلیون و 648 هزار و 195 کیلومتر مربع است. این رقم در مقیاس هکتار برابر خواهد بود با 164 میلیون و 819 هزار و 500 هکتار.
 
احمدی نژاد  البته در محاسبات آماری اش درباره اختصاص 1000 متر زمین به هرخانوار ایرانی، محاسبه درستی داشته است. برپایه اظهارات او، 21 میلیون خانوار در ایران زندگی می کنند که با اختصاص 1000 متر زمین به هرخانوار، 2 میلیون و 100 هزار هکتار سهم زمین های اهدایی به هر خانواده خواهد بود.
 
اما اشتباه آماری رئیس جمهوری درباره مساحت ایران، احتمالا ناشی از حذف 2 صفر از مساحت اعلامی احمدی نژاد بوده است. جایی که رئیس دولت دهم در اعلام تعداد صفرهای مساحت ایران به اشتباه افتاد و با حذف دوصفر از رقم اعلامی، مساحت ایران را صدبرابر کوچک تر اعلام کرد.
صفرهایی که انگار دولت دهم علاقه زیادی به حذف آنها دارد. یک بار با ماجرای ناتمام حذف 3 صفر از پول ملی و حالا حذف 2 صفر از مساحت ایران.

مرجع: مجله مهر

نظرات بینندگان