arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۲
رشد 36 برابری استنکاف از قانون در دولت دهم؛

آیا دولت احمدی نژاد قانونمند ترین دولت است؟ + جدول

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«او در قانون شکنی بی‌نظیر است». این شاید بهترین توصیف از رئیس جمهوری باشد که حالا و در آخرین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم باز هم تاکید دارد که دولتش قانون‌مندترین دولت تاریخ بوده است.

به نوشته آفتاب؛ آنطور که شب گذشته محمود احمدی‌نژاد بیان کرد؛ 2 دولت نهم و دهم در این هشت سال از چراغ قرمز یا خط ویژه ای عبور نکرده است.  اما در سوی دیگر آمار و اسناد و گفته‌های معاون نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی واقعیات دیگری را نشان می دهد.

در خرداد سال جاری مجلس نهم با انتشار گزارشی اعلام کرد که در یک سال نخست فعالیت خود نزدیک به ۵ هزار تذکر به دولت داده و میزان استنکاف احمدی‌نژاد از قوانین، رشدی ۳۶ برابری داشته است.  پیش از این نمایندگان مجلس بارها از دولت احمدی‌نژاد به عنوان اصلی‌تری نقض‌کننده قانون در کشور نام می‌بردند و چندین بار به همین دلیل میان مجلس و دولت درگیری لفظی به وجود آمد. برای مثال احمد توکلی گفته بود که دولت احمدی نژاد «در قانون شکنی بی نظیر» بوده و از آن جمله  تمام ۱۶ بند قانون هدفمندی یارانه‌ها را زیر پا گذاشته است.

 متاسفانه یکی از مشکلات جدی عرصه سیاست گذاری کشور، تخطی و بی توجهی به قانون از سوی دولت ها است. این بی قانونی در زمان ها و در عرصه های مختلف وجود داشته است؛ اما در دولت نهم و دهم ( به خصوص دولت دهم) رویه نامناسب و خطرناک دیگری نیز شکل گرفت که دولت بارها چه به صورت ضمنی و چه به صورت صریح اعلام کرد که قانونی را که قبول نداشته باشد اجرا نمی کند.  

این روحیه دولت تا بدانجا پیش رفت که می توان گفت عبارت مناسب برای توصیف عملکرد دولت در این زمینه نه قانون گریزی بلکه قانون ستیزی است که بدون شک از دلایل اصلی ایجاد هرج و مرج در عرصه های سیاستی مختلف، همین نوع نگاه و رویکرد بوده است.  به دلیل حاکم بودن این روحیه بر دولت دهم، شاهد ایجاد چالش های جدی بین نهادها بودیم و دولت در تمام طول این مدت هم و غم خود را مصروف شیوه مملکت داری به صورت یکجانبه برای دست یابی به منافع کوتاه مدت خود کرد.

نکته مهم اما اینجاست، هشت سال ریاست جمهوری با شعار و وعده و وعید و با بی قانونی هایی که با حرف توجیه شده اند،  تا فضای سیاسی کشور را به طور کلی به سوی شعارگرایی و بی قانونی تغییر دهد؛ چرا که در دولت دهم، قانون وقتی محترم است که برای دولت نفعی در میان داشته باشد.

نکته جالب تر اما اینجاست که رئیس دولت دهم همواره قوه مجریه را برترین قوه کشور می داند و همواره بر پاکترین و قانونمندترین بودن تاکید کرده است اما جایی که روی «ترین» بودن، تاکید میشود؛ شک انسان بیشتر میشود. احمدی‌نژاد که چندی پیش در همایش قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت، رئیس جمهور را تنها کسی دانست که بر اساس اراده ملت انتخاب می‌شود. پیش از این نیز وی در سال ۸۹ با در راس امور ندانستن مجلس، ادعای برتری خود را اعلام کرده بود. در آن روزها وی گفته بود که رای وی از تک تک نمایندگان مجلس بیشتر است.

مغایرت برخی مصوبات دولت با قانون کشور،اصرار بر اجرایی کردن قانون هدفمندی یارانه ها در صورتی که مجلس با قانونی بر آن مخالفت کرد و برعکس، مخالفت با اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی آن هم در حالی که مجلس بر آن اصرار داشت، نمونه های دیگری از بی قانونی های دولت است.

به گزارش شفاف،در جدول زیر به سرفصل گزارش سال گذشته دیوان محاسبات اداری از تخلفات و همچنین مهم ترین و بزرگترین قانون گریزی های دولت در این هشت سال اشاره شده است.

نظرات بینندگان