arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۹۲۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۲

ریزگردها آلوده به اورانیوم و قارچ خطرناک نیستند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که چندی پیش خبری مبنی بر آلودگی ریزگردها به اورانیوم و نوعی قارچ خطرناک منتشر شد اما رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌ زیست همچنان ریزگردها را عاری از اورانیوم و هر گونه بیماری می‌داند.

امیر فاتح وحدتی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: اگر آنطور که گفته می‌شود کسی تحقیقی در این زمینه انجام داده و وجود اورانیوم در ریزگردها را ثابت کرده، باید آن را به سازمان حفاظت محیط‌ زیست نشان دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته دانشگاه شهید چمران تحقیقی را در این زمینه انجام داد که این تحقیق نشان می‌دهد ریزگردها آلوده نیستند و تا کنون نیز گزارشی خلاف آن ارائه نشده است.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست درباره میزان غلظت ریزگردها در سال جاری، اظهار کرد: در سال 92 نسبت به سال‌های گذشته کم‌ترین حجم ریزگردها را داشته‌ایم که میزان کاهش آن در پایان سال اعلام خواهد شد.

وحدتی تصریح کرد: در بحث ریزگردها با دو مقوله متفاوت از هم مواجه هستیم که یک مقوله ورود ریزگردها از خارج کشور در فصل بهار و تابستان است و یک مقوله نیز تجمیع ذرات معلق شهری در فصل زمستان است که برای هر کدام برنامه‌های جداگانه‌ای در دست داریم.

وی با بیان اینکه کیفیت سوخت یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث کنترل ریزگردها در کشور است، افزود: در حال حاضر پالایشگاه شازند اراک به کلی سوخت بنزین یورو4 و پالایشگاه تهران نیز نفت گاز یورو 4 و یورو 5 تولید می‌کند و بتدریج پالایشگاه آبادن، لاوان و تبریز هم برای تولید سوخت با کیفیت به این مجموعه اضافه خواهند شد.

وی همچنین از تولید سوخت استاندارد در دو پالایشگاه بندرعباس و اصفهان تا آخر سال خبر داد و گفت: تنها پالایشگاهی که باقی می‌ماند، پالایشگاه خلیج‌فارس است که در ابتدای سال آینده وارد این مدار می‌شوند تا کل کشور از سوخت یورو 4 استفاده کنند.

به گفته وی، در حال حاضر در شهر اراک و قم نیز علاوه بر تهران، سوخت یورو 4 توزیع شده و کرج نیز توزیع سوخت استاندارد را آغاز کرده است.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ابراز امیدواری کرد که هر دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و نفت سریع‌تر برنامه‌های خود را عملیاتی کرده و وزارتخانه‌های مرتبط برای حل مشکل ریزگردها مانند وزارت جهاد کشاورزی که در حیطه بیابان‌زدایی فعالیت می‌کنند برای حل این مشکل برنامه‌های خود را به اجرا در آورند.

نظرات بینندگان