arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۹۳۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۲

واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صداوسیما و سوالات بی‌پاسخ/آیا مجلس موافقت می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 لایحه واگذاری زمین‌های نمایشگاهی از سوی دولت به مجلس ارائه شد. بعد از گذشت 20 روز از انتشار خبر واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی به سازمان صدا و سیما، هیئت دولت با وجود اظهارنظرهای مخالف همسو از سوی افراد مختلف حتی وزیر صنعت معدن تجارت لایحه واگذاری این زمین‌ها را تصویب و به مجلس ارائه کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، برخی از اظهار نظرات و پیشنهادات مخالفان در روزهای ابتدایی انتشار این خبر به ترتیب در حال وقوع است که مهم‌ترین آنها انتقاد ترکان از غضنفری و پیش‌بینی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی مبنی بر تصویب لایحه از سوی هیئت دولت و ارائه آن به مجلس بود.

انتقاد ترکان در هفته گذشته جواب داد و غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار لغو این مصوبه شد اما یک روز پیش (یکشنبه) انتشار خبر تصویب لایحه مربوطه نشان داد که نامه غضنفری تاثیری بر تصمیم دولت مبنی بر واگذاری زمین‌های نمایشگاهی نداشته است.

از سوی دیگر تعبیر می‌شود که خود وزیر با هئیت دولت در این تصمیم همراه بوده و تنها به دلیل این‌که حجم انتقادات و این‌که این کار به نام ایشان ثبت نشود این نامه را به رئیس جمهور ارسال کرده‌ است.

موضوع دوم از سوی اکبرپور، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی مطرح شد و وی در کنفرانس مطبوعاتی خود در این زمینه پیش‌بینی کرد هیئت دولت تصمیم واگذاری زمین‌های نمایشگاه را به صورت لایحه به مجلس ارائه خواهد داد.

او همچنین گفته بود که به طور حتم نمایندگان مجلس به این لایحه رای نخواهد داد.

موضوعی که در مقدمه توجیهی لایحه به مجلس مبنی بر واگذاری آمده است جای تامل دارد. در آن آمده است که " با توجه به مسوولیت راهبردی و بی بدیل سازمان صدای وسیمای جمهوری اسلامی ایران برای مقابله و خنثی سازی تهاجم گسترده فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی استکبار به ویزه هزاران شبکه ماهواره ای و با عنایت به افزایش ماموریت های این سازمان در راه اندازی شبکه های جدید ملی و برون مرزی و گسترش تولیدات رسانه ای و سرمایه گذاری در عرصه فناوری های نوین به ویژه در فضای مجازی و نظر به ضرورت پشتیبانی متناسب با این اهداف و در راستای جلوگیری از فعالیت های پراکنده که موجب افزایش هزینه های بیت المال و در برخی از موارد مشکلات امنیتی می شود و با توجه به موقعیت محل دائمی نمایشگاه های بین المللی و در راستای مساعدت برای تامین املاک مورد نیاز سازمان یاد شده، لایحه واگذاری شرکت نمایشگاه های بین المللی به سازمان صدا و سیما برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس می شود. "

این موضوع از سوی کارشناسان سوالات متعددی همچون این‌که آیا صدا و سیما زیر مجموعه دولت به حساب می‌آید که به دنبال رفع مشکلات این سازمان است؟ حال که دولت به دنبال رفع مشکلات سازمانی به غیر از بدنه دولت است نمی توانست به وسیله امکانات دیگر به رفع این موضوع بپردازد؟ فعالیت فعلی صداو سیما چه ارتباطی با فعالیت نمایشگاهی دارد که قرار است زمین‌های نمایشگاه به این سازمان داده شود؟ را به همراه داشته است.

در این رابطه علیرضا شجاعی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است که شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی دارای نقش حاکمیتی است و در همین حال ایران در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها تعهداتی به کشورهای دیگر دارد و بهتر است در واگذاری زمین‌های نمایشگاه به صدا و سیما تامل بیشتری صورت گیرد.

در جای دیگر از این لایحه آمده است که "شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با کلیه دارایی‌ها، اموال و تعهدات به سازمان صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود." این موضوع کاملا با قوانین خصوصی سازی و واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی در تناقض است و دولت باید مسیری فراهم کند تا شرکت نماسشگاه‌ها تنها به بخش خصوصی واگذار شود.

در این رابطه حریری اظهار کرده که براساس اصل 44 قانون اساسی باید شرکت بین المللی نمایشگاه‌ها واگذار شود نه زمین‌های آن. براساس این قانون آنچه که باید واگذار شود شرکت نمایشگاه‌های بین المللی است و در صورت واگذاری این شرکت اموال آن را به شرکت یا نهادی که آن را خریده است باید واگذار کرد.

همچنین عسگراولادی بیان کرده که دولت در هفته‌های آخر کار خود باید در زمینه‌ی اقداماتی که انجام می‌دهد با دولت آینده مشورت کند و نباید به یکباره تصمیمات این چنینی را بگیرد.

سوالی دیگر در ذهن مبنی بر این که چگونه دولت می تواند زمین‌های آستان قدس رضوی را با تصمیم خود منتقل کند، در کنار این سوال که در روزهای اول تنها بحث واگذاری زمین‌های نمایشگاهی در میان بود و حال واگذاری شرکت نیز به میان آمده است در ذهن ایجاد می‌شود.

نظرات بینندگان