arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۹ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۲

نامه برخی از اساتید حوزه علمیه مشهد به روحانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جمعی از فضلای حوزه علمیه مشهد در نامه ای خطاب به حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تاکید بر پرهیز از دولتی کردن حوزه های علمیه، خواستار گسترش ارتباط دولت با روحانیت و مراجع تقلید شدند.

به گزارش خبرآنلابن 60 عضوبرجسته حوزه علمیه مشهد در نامه خود، تبیین و ترویج فرهنگِ خردورزی، میانه‌روی، کرامت، قانون‌گرایی و نقد اصلاحی؛ و جلوگیری از رویّه توجیه و تطهیر، تملّق و چاپلوسی، رفتارهای احساسی و برخوردهای تقابلی، فرصت‌طلبی را مورد اشاره قرار داده اند.

متن کامل نامه‌ اساتید و فضلای حوزه‌ی علمیه‌ مشهد به شرحِ زیر است:

محضر محترم حجّت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی (زید عزّه)

تجلّیِ حماسة شوق‌آفرین انتخابات 24 خرداد 1392 مرهونِ هوشمندیِ ملّتی است که با اتّکال به الطاف کارساز خداوند سبحان، دلی مالامال از امیدِ عزّت و امان، و جانی مطمئن به رهنمونی رهبری حکیم و فرزانه، فتح‌الفتوحی دیگر رقم زد. به‌یقین درایت ستودنی رهبر بصیر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دام ظلّه الوارف)، در تحقّق حماسه‌ای که به لطف الهی تا سالیان دراز انقلاب و میهن ما را از دست‌یازی ناپاکان دور خواهد داشت، بیشترین تأثیر را داشته است.

همچنین این کارستانِ کم نظیر، ثمرة خردمندی و فداکاری جانِ گلرنگِ پیشوای سترگ انقلاب امام عظیم‌الشأن راحل (أعلی الله مقامه) و یارِ وفاکیشِ رهبر معظم انقلاب (دام ظلّه)، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (دام عزّه و علاه)؛ و ره‌آوردحسنِ تدبیر و نیک‌اندیشی دیگر اندیشمندان و بزرگان مشفق، و هم‌یاری و معاضدت سایر نامزدهای معزّز و محترم است. در این میان نقش پررنگ رسانة ملی و دیگر رسانه‌های عمومی، در بازشکفتن غنچه‌های لبخند و امید بر دیده و دل مردم عزیزمان ستودنی است. ملّت نستوه ایران، با انتخاب بخردانة خود، بر این نکته مهر تأیید نهاد که یگانه راهبرد حفظ استقلال و آزادی کشور، ره‌سپردن در مسیر اعتدال و میانه‌روی است.

در پیِ صدور پیام وزین اساتید برجسته و علمای وارسته حوزه علمیة مشهدالرّضا (علی مشرّفها آلافُ التحیة و الثناء)، مبنی بر ابراز خشنودی و سپاس از تحقّق حماسة سیاسی و تبریک این انتخاب شایسته؛ ما جمعی از مدرّسان و دانش‌آموختگان این حوزة کهنسال و عریق نیز، که هم‌دل و هم‌آوا با ملّت بزرگ ایران در خلق حماسة عزّت‌آفرین 24 خرداد حاضر آمدیم، بر آن شدیم تا با شکرگزاری به درگاه خداوند رحمان و رحیم، و حق‌گزاریِ مردم شریف و حمیم، به محضر آن فرزند برومند حوزه و دانشگاه به عنوان رئیس جمهور منتخب تهنیت گفته، نکاتی را از سر مهر و نیک‌خواهی عرضه ‌داریم:

1. شایسته است کارگزاران نظام اسلامی، در ایفای وظایف خود، آموزه‌های کلامِ وحی و فرموده‌های ائمّه اطهار را پیش‌رو نهاده، خصوصاً عهد جاودان امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به مالک اشتر، که دستور حکمرانی و روشنگر تکالیف و حقوق متقابل والیان و شهروندان است، نصب‌العین خویش قرار دهند.

2. به جدّ بر این باوریم که عزّت و سعادت امّت اسلامی در گرو بهره‌وری شایسته از رهبری حکیمانة مقام شامخ ولایت فقیه و التزام عملی به رهنمودهای داهیانة ایشان است. پیروی التقاطی و گزینشی و تفسیرها و برداشت‌های یک‌جانبه، تنگ‌نظرانه، افراطی و تفریطی از بیانات معظّم‌له، بزرگترین نقض‌کننده عزّت و وحدت جامعة اسلامی است. سلوک بایسته بر قاعدة این نهج قویم، که منطبق بر نگاه خردورزانه و مشی اعتدالی حضرت‌عالی است، از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود.

3. اهتمام به مراقبت از حُرمت و منزلتِ بی‌بدیلِ مراجع عظام تقلید و تحذیر از هرگونه تضعیف و تخریب آنان بایسته است. بازسازی نقش مرجعیّتِ نهاد دیرپای روحانیّت در مسایل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یکی از مهم‌ترین مطالبات فرهنگی محسوب می‌شود.

4. چشم‌داریم از این فرصت پیش‌آمده به نکوترین وجه بهره‌جویی شود و برای تقویت ارزشها، ترویج مبانی مکتب اهل بیت (صلوات‌الله و سلامه علیهم أجمعین) و خدمت به مردم،از همکاران کاردان و متعهّد، بدون لحاظ تعلّقات جناحی و وابستگی‌های گروهی، و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های مثبت، چنان‌که سیره و سابقه شما بوده است، استفاده گردد. با تأکید بر اصل کرامت انسان؛ تأمین امنیّت، آزادی، رفاه و معیشت آحاد مردم با هرگونه اعتقاد و گرایشی ضروری است. نظام اسلامی نه فقط عهده‌دار تأمین منافعِ مدافعان و باورمندان است، بلکه رعایت و تمشیت امور سایر شهروندان نیز از وظایف بنیادین آن به شمار می‌رود.

5. تبیین و ترویج فرهنگِ خردورزی، میانه‌روی، کرامت، فراخ‌اندیشی، قانون‌گرایی و نقد اصلاحی؛ و جلوگیری از رویّه توجیه و تطهیر، تملّق و چاپلوسی، رفتارهای احساسی و برخوردهای تقابلی، فرصت‌طلبی و موج‌سواری؛ از وظایف نظام اسلامی است. یکی از مطالبات و انتظارات توده‌های مردم، به طور سنّتی و تاریخی، نقّادی دلسوزانه و انتقادورزی مصلحانه در برابر ناهنجاری‌ها و کجروی‌ها است. بی‌گمان یکی از دلایل اقبال جامعه به حضرت‌عالی، نزدیکی نگاه شما بدین نقش تاریخی است.

6. والاترین کارکرد اجتماعی والیان در حکومت دینی تحکیم، تعمیم و ترویج فضایل و مکارم اخلاقی است. در این راستا شایسته است از آسیب‌های فرصت‌سوز زیر ممانعت گردد: باورهای خرافی، عزّت‌کشی و کرامت‌کاهی، ریاکاری و عوام‌فریبی، ظاهربینی و ظاهرگرایی، داوری‌های شتابزده و جاهلانه، ذهن‌خوانی و نیّت‌خوانی، تهمت‌زنی و غیبت، دروغ‌زنی و بدگمانی، تنگ‌نظری و خود‌حق‌بینی و...؛ یافتن راهکارهای مناسب برای پیش‌گیری و درمان آسیب‌های یادشده، با مشورت نخبگان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی، از ضرورت‌ها و نیازهای جدی جامعه است.

7. با فعّال‌شدن بیش از پیش معاونت امور روحانیون در دولت و گشایش دفاتری در حوزه‌های علمیّه کشور، به ویژه در مشهد و قم، برای مشورت و انتقال منویّات حوزه و دولت به یکدگر؛ دولت تدبیر و امید می‌تواند از انتقادات خیرخواهانه و نظرات کارشناسانة مراجع تقلید و علمای اعلام، بختی برخوردار داشته باشد. موقعیّت تاریخی ایران در مسیر پیشرفت و توسعه، با نقش روحانیّت به عنوان متولّیانِ معتمَد جامعه در امر دین و دنیا، ارتباطی وثیق دارد.

8. هرچند یاری‌رسانی در امور سخت‌افزاری حوزه‌ها به عنوان نهادی مردمی، موردِ انتظار و از وظایف ذاتی نهاد دولت است،و با وجود این که حمایت و پشتیبانی همه‌جانبة دولت اسلامی از نخبگان روحانی و کارشناسان دینی، در ایفای نقش ایشان در جامعه، تأثیری بسزا دارد؛اماشایسته است انجام این قبیل امور با لحاظ اصل کرامت و عزّت‌مندی و حفظ استقلال حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی آن صورت پذیرد. بدیهی است کمک‌های دولتی نباید باعث وابستگی مالی حوزه‌ها به دولت شود. دولت تدبیر و امید می‌تواند بدون دخالت مستقیم در امور اجرایی و علمی حوزه‌ها، به پشتیبانی سازمانی و اداری اهتمام ورزد.

 

در پایان ضمن اعتذار از تصدیع، با تقدیم صمیمانه‌ترین احترام‌ها، صحّت، سعادت، توفیقات روزافزون و حسنِ خاتمت حضرت‌عالی را از خداوند سبحان مسئلت داریم و عنایات ویژه عالم آل محمّد حضرت علیّ بن موسی الرّضا (علیه‌السلام)، و توجّهات کریمانه حضرت بقیة الله الأعظم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را برای آن جناب به دعا می‌خواهیم. والسّلام علیکم ورحمةالله و برکاته.

رمضان المبارک 1434


حوزة علمیه مشهد مقدس رضوی



اسامی امضاء‌کنندگان نامه به شرح زیر است:

علی‌اجزاء شکوهی، هوشنگ استادی، علی اسدی، اسدالله اسدی، جعفر اسلامی، سید علی نقی ایازی، علی آیتی، محمد باغستانی، محمد بهرامی، حسین پویا، علی‌اصغر تقوی، منصور جرجانی، غلامرضا جلالی، محمد رضا جواهری، سید علی اصغر حسینی، رضا حسینی دارینی، سید محمد علی حسینی زهان، سید ناصر حسینی میبدی، حسن حکیم‌باشی، محمد خامه‌گر، سید محمد علی ناصر خداداد حسینی، محمدحسن خزاعی، سید محمد محسن دعائی، محد دهشت، غلامرضا ذاکری، محمد حسن ربانی بیرجندی، محمد حسین رجائی خراسانی، محمد رجائی شاهرودی، علی رحمانی، علی رضائی تهرانی، سید ابراهیم سجادی، سید احمدی سجادی نژاد، محمد مسعود سعیدی، سید حسین سیدی، حسین شرفی، علی شفیعی، سید محمد تقی شوشتری، سید عباس صالحی، سید موسی صدر، سید محمد جعفر طباطبایی، ابوالفضل عادلی، عباس عبدالله پور، یدالله عرفانی اشکوری، سید محمد عیسی‌نژاد، عزیزالله فیاض صابری، محمد علی فیض‌آبادی، محمد قربان زاده، حسین گرایلی، سید حسن ممدی موسوی، حسین مسعودی، منصور معلمی مازندرانی، سید حسین موسوی خراسانی، سید علی‌موسوی دریاباری، سید مجید میردامادی، سید محسن میرسندسی، علی‌اصغر ناصحیان، علی‌اکبر نوائی، مرتضی نوروزی، محمد نوروزی، محمد باقر واعظی .

نظرات بینندگان