arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۲

گزارش بیزینس مانیتور از اوضاع خودروسازي ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تسنیم - بیزینس مانیتور طی گزارشی رشد منفی ۵ درصدی برای صنعت خودروی ایران در سال ۲۰۱۳ را پیش‌بینی کرد، اما نوشت: وضعیت این صنعت، ولو به صورت آهسته، اما مجموعا در حال بهبود است.

موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور طی گزارشی از وضعیت صنعت خودروی ایران نوشت: تولید خودروی ایران در سال 2012، 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت و کاهش مشابهی را نیز در سال شمسی منتهی به 20 مارس 2013 تجربه کرد. این گزارش افزود: هرچند در ماه‌های پایانی سال شمسی 91 نشانه‌هایی از بهبود وضعیت تولید مشاهده شد، اما همچنان ریسک‌های زیادی در زمینه تولید (به دلیل کمبود ارز و تحریم‌های غرب) جهت تامین قطعات در کل سال‌جاری وجود دارد.

بر اساس پیش‌بینی بیزینس مانیتور صنعت خودروی ایران در سال 2013، رشد منفی 5 درصدی را تجربه خواهد کرد.

ایران در سال 2012، 848 هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرد که برای اولین بار از سال 2008، میزان تولید خودرو در این کشور به زیر یک میلیون دستگاه کاهش یافته است. به همین صورت تولید خودروهای باری نیز پس از افزایش تولید به 200 هزار دستگاه در دو سال گذشته، به 141 هزار و 110 دستگاه کاهش یافت. در سال شمسی 91، تعداد خودروی سواری و باری تولید شده به ترتیب به 788 و 132 هزار دستگاه رسید.

این گزارش در ادامه نوشت: وضعیت صنعت خودروی ایران، ولو به صورت آهسته، اما مجموعا در حال بهبود است. آمارهای ماهانه اتحادیه تولید‌کنندگان خودروی ایران نشان می‌دهد که در ماه فوریه 2013، تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد کاهش داشته؛ در حالی که در ماه قبل از آن کاهش تولید 45 درصد بوده است. همچنین در ماه قبل‌تر از آن تولید 53 درصد کاهش یافته بود.
بخش عمده‌ای از بهبود وضعیت مربوط به گروه صنعتی ایران خودرو می‌شود که در ماه دسامبر 2012، پیشنهاد تولید پژو 206 را داده بود. تولید پژو 206 زمانی که شرکت فرانسوی تحت فشار تحریم‌ها، ارسال قطعات این خودرو به ایران را متوقف کرد، قطع شد، اما ایران خودرو ادعا می‌کند که اکنون در تولید این مدل از خودروی پژو به خودکفایی رسیده است و قصد دارد میزان تولید روزانه خود در تمام خطوط را به 2500 دستگاه در روز افزایش دهد.

در ماه آوریل، شرکت ایران خودرو اعلام کرد که قصد دارد در سال‌جاری شمسی، بدون حمایت منابع خارجی، 550 هزار دستگاه خودرو تولید کند. این شرکت قصد دارد خودروهای سواری نظیر رانا و سمند و خودروی باردو پیکاپ تولید کند. به گفته معاون تولید ایران خودرو، شرکت تولید روزانه 2000 دستگاه خودرو را در دستور کار خود دارد که قطعات این خودروها توسط قطعه سازان ایرانی تولید خواهد شد.

همچنین با افتتاح مرکز جدید تولید خودرو در سال 2015، پتانسیل تولید خودرو در ایران در دراز مدت افزایش خواهد یافت. این کارخانه جدید سالانه ظرفیت تولید 5 میلیون دستگاه خودرو را خواهد داشت و اولین خودروی کاملا ملی را تولید خواهد کرد که به قیمت 10 تا 12 هزار دلار به فروش خواهد رسید. در صورت تحقق این میزان تولید، ایران به جایگاه جاه‌طلبانه‌ای در تولید خودرو دست خواهد یافت.
نظرات بینندگان