arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۲

«نصاب کارگزاران نظام اسلامی» از دیدگاه مقام معظم رهبری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف زمانی، شاخص‌ها و معیارهای انتصاب مسئولان در نظام اسلامی را از دیدگاه خود بیان کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به خدمت به مردم در هر لحظه، تقوا و عمل به تکلیف شرعی، پاسخگو بودن، تلاش برای اصلاح خود و آرمان‌گرایی مبتنی بر واقع‌بینی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه تنفیذ حکم ریاست جمهوری یازدهم - که روز شنبه 12 مرداد برگزار می‌شود - برخی از این معیارها را که در سخنرانی‌های مختلف رهبر انقلاب مطرح شده، منتشر کرده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ هشتم خرداد 1373 در بیان اهمیت معیارهای انتصاب مسئولان در نظام اسلامی تاکید کردند: «نکته‌ای که برای ما، مسئولین و کارگزاران نظام اسلامی در ایران، اهمیت دارد، این است که وقتی در رأس نظام اسلامیِ نبوی - یعنی نظام اسلامیِ ساخته دست مقدّس پیغمبر در صدر اوّل - انسانی مثل امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام گذاشته می‌شود، معنایش این است که در همه تاریخ، در همه مسئولیتهای اساسی در نظام اسلامی، باید معیارها رعایت شود. رعایت معیارها هم مخصوص ریاست جامعه اسلامی نیست؛ بلکه اهمیت دادن به ارزشها، معیارها و ملاکهای اسلامی، یک امرِ ساری و جاری در کلِ‌ جامعه اسلامی است و این است که برکات را متوجّه مسلمین می‌کند.»

ایشان در سخنرانی دیگری در هشتم آبان 1384 در دیدار کارگزاران نظام، بر لزوم خدمت مداوم به مردم تاکید کردند و ضمن اینکه "غفلت از مردم و خدمت به آنها" را از جمله سرفصل‌های مهم مورد توجه مسئولان دانستند، افزودند: «اگر غفلتی در این مورد داشته‌ایم، باید به خدا پناه ببریم و توبه کنیم. نگذاریم دل ما از مردم غافل شود؛ بخصوص شما مسئولانی که مردم با شعار «خدمت به مردم»، «مبارزه با فساد»، «عدالت اجتماعی» - چه در مجلس، چه در دولت - شما را انتخاب کرده‌اند. یک لحظه باید از خدمت به مردم غافل نشویم. به برکت گفتمان عدالت و خدمت و مبارزه با مفاسد، امروز این مجلس و این دولت شکل گرفته. علاقه مردم به این مفاهیم بوده؛ نمی‌شود این مفاهیم را مجرد و انتزاعی بدانیم؛ اینها مفاهیم واقعی است؛ در میدان زندگی است.»

رهبر انقلاب در همان دیدار خطاب به مسئولان با تاکید بر اینکه "عدالت را باید در برنامه‌های گوناگون معنا کنید"، تصریح کردند: «آنچه مربوط به عدالت و خدمت به امور اقتصادی و مادی مردم است، در سیاست‌های برنامه‌ی چهارم وجود دارد؛ که از جمله آنها «تقویت پول ملی»، «مهار تورم و گرانی»، «کم کردن شکاف و فاصله بین دهک‌های بالا و پایین جامعه» و از این قبیل است. این سیاست‌ها باید به برنامه تبدیل شود؛ و الّا خود عنوان «عدالت» یک هدف آرمانی است. سیاست‌هایی که می‌تواند ما را به عدالت برساند و برنامه‌هایی که می‌تواند این سیاست‌ها را محقق کند، باید مورد توجه قرار بگیرد. البته در برنامه چهارم در این زمینه مشکلاتی وجود دارد؛ این مشکلات هم باید برطرف شود؛ برنامه واقعاً طبق سیاست‌ها تحقق پیدا کند تا بتوان امیدوار بود که با این برنامه به آن سیاست‌ها خواهیم رسید.»

مقام معظم رهبری در دیدار دیگری با کارگزاران نظام که در تاریخ سوم مرداد 1391 انجام شد نیز با اشاره به ترکیب آرمان‌خواهی و آرمان‌گرایی با واقع‌بینی، یادآور شدند: «یک حرفی را سر زبانها انداختند، درباره‌اش نوشتند و گفتند؛ الان هم انسان در گوشه و کنار میشنود که ملاحظه‌ی واقعیتهای جامعه و جهان، با آرمان‌گرائی نمی‌سازد. آرمان‌گرائی را اشتباه کردند با رؤیاگرائی. آنچه که ما می‌خواهیم دنبال کنیم و اصرار بر آن داریم، این است که واقع‌بینی، مشاهده‌ی واقعیات جامعه و جهان، با آرمان‌گرائی و تعقیب آرمانها و آرزوهای بزرگ ملت ایران هیچگونه تنافی و تعارضی ندارد. اگر ما توانستیم آرمان‌گرائی را با واقع‌بینی و واقع‌گرائی همراه کنیم، ترجمه‌ی عملیاتی‌اش میشود اینکه ما تدبیر را با مجاهدت ترکیب کنیم؛ هم مجاهدت کنیم و مجاهدانه حرکت کنیم، هم این حرکت مجاهدانه در یک چهارچوب تدبیرشده‌ای قرار بگیرد؛ که این، آگاهی عمومی، آگاهی دست‌اندرکاران، همراهی دلها و زبانها در همه عرصه‌ها را می‌طلبد.»

به گزارش ایسنا، متن کامل 18 سخنرانی مقام معظم رهبری که از سال 1370 تا سال 1391 انجام شده و در آنها به معیارهای انتصاب مسئولان در نظام اسلامی اشاره شده است، در پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR با عنوان «نصاب کارگزاران نظام اسلامی» منتشر شده است.

نظرات بینندگان