arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۲

گزارش آسوشیتدپرس درباره «حلقه اطرافیان روحانی»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان« حلقه اطرافیان نزدیک رییس جمهور ایران لهجه غربی دارند» به موضوع تحصیل عده ای از اطرافیان حسن روحانی در دانشگاه های غربی توجه ویژه ای نشان داد و البته به نقل از برخی کارشناسان تاکید کرد که تحصیل در غرب به معنای داشتن تفکر غربی نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این خبرگزاری در این گزارش مدعی شده است: درست چند روز بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر ایران، مشاوران ارشد و متحدان او در جلسه ای استراتژیک پشت درهای بسته در اتاق فکری که ریاست آن را رییس جمهور جدید بر عهده دارد گردهم جمع شدند. این گروه برنامه ها، یادداشت ها و گزارشات سیاسی و علاوه بر این ها چیزی جدید را با خود همراه داشتند و آن مدارک دانشگاهی اخذ شده از دانشگاه های غربی بود!

آسوشیتدپرس افزود که انتظار می رود روحانی بلافاصله پس از ادای سوگند، اعضای کلیدی دولتش را اعلام کند. به احتمال خیلی زیاد، هسته تیم او متشکل از شخصیت هایی خواهد بود که دارای مدارک دانشگاهی از دانشگاه هایی در کالیفرنیا، واشنگتن و لندن هستند. خود روحانی هم در اسکاتلند تحصیل کرده است.

این خبرگزاری ادامه داد که آن چه روشن نیست این موضوع است که آن ها واقعا تا چه اندازه می توانند در سیاست های ایران نفوذ داشته باشند و به تقویت دیپلماسی ارتباطی احتمالی نظیر گفت وگوی مستقیم با آمریکا یا پیشرفت احتمالی در مذاکرات درباره برنامه هسته یی ایران بپردازند.

در ادامه این گزارش آمده است: تردید اندکی وجود دارد که روحانی رویکردی بسیار آرام تر و سنتجیده تر را دنبال خواهد کرد. این خود به تنهایی می تواند به تلاش ها برای احیای روابط تیره با اروپا و فراهم شدن امکانات برای انجام معامله پس از آغاز دوباره گفت وگوهای هسته یی کمک کند. اما وجود اطرافیان تحصیل کرده غرب در اطراف روحانی به معنای آن نیست که ایران پس از پیروزی او در مسیر کاملا جدیدی قرار گیرد.

آسوشیتدپرس افزود که «روحانی که یک روحانی و مذاکره کننده هسته یی ارشد پیشین ایران است، در مقابل نظام اسلامی قرار ندارد» و در عین حال اشاره کرد که در تمامی موارد مهم رهبر معظم ایران حرف آخر را می زند.

این گزارش حاکی است که روحانی که وجهه بین المللی ایران است، به جای آن که در صحنه جهانی به انتقادات تند بپردازد، وظیفه تدوین صورت جدیدی از گفت وگو را به عهده خواهد داشت.

این گزارش در ادامه به برخی از اسامی مطرح که احتمالا در کابینه و پست های کلیدی دولت روحانی حضور خواهند داشت پرداخته و به اسامی نظیر محمود واعظ، محمدجواد ظریف و حسین موسویان اشاره کرده است.

در ادامه به حسن فریدون برادر روحانی به عنوان کسی که به چینش اعضای کابینه او کمک می کند، اشاره شده است.

آسوشیتدپرس همچنین به محمد نهاوندیان، محمدرضا نعمت زاده به برای تصدی وزارت نفت اشاره می کند و می افزاید که با این حال نام بیژن زنگنه نیز مطرح است.

در پایان نیز به گزارشات درباره انتخاب احتمالی محمد فروزنده به عنوان مذاکره کننده هسته یی، یا علی اکبر ولایتی برای وزارت امور خارجه اشاره می کند و نام دیگری که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته علی جنتی برای تصدی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است که فرزند آیت الله جنتی است.

نظرات بینندگان