arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۲

انتقاد رفیعی از اصطحکاک مسئولان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه هر چقدر از خداوند دور شویم، آسیب پذیر‌تر و امکان سقوط بیشتر و زندگی سخت‌تر خواهد شد بیان داشت: موضوع قرب به خدا از شاه بیت‌های دعاهایی است که از ائمه معصومین (ع) به ما رسیده است.

به گزارش مهر، حجت الاسلام ناصر رفیعی، شامگاه چهارشنبه در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان اینکه شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان از سایر شب‌های قدر با فضیلت‌تر و مهم‌تر است اظهار داشت: در روایاتی متعددی از رسول الله (ص) و نیز ائمه معصومین (ع) تاکید بر احیای شب بیست و سوم شده و احتمال حتمی بودن شب قدر در شب بیست و سوم بیشتر است.

وی گفت: حضرت زهرا (س) مقید بودند که شب بیست و سوم فرزندان بیدار باشند و گاهی آب به صورتشان می‌زدند تا بخواب نروند و این شب را احیا بدارند.

حجت الاسلام رفیعی افزود: پیامبر (ص) دهه آخر ماه مبارک رمضان را در مسجد اعتکاف می‌کردند و در روایات آمده آن حضرت بر احیای شب بیست و سوم تاکید بیشتری داشتند.

شب‌های قدر بهانه‌ای برای نزدیکی به خداوند است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه ابراز داشت: تمام اعمالی که ما انجام می‌دهیم، تنها برای یک هدف و آن هم نزدیکی و تقرب به خداوند است و در واقع شب‌های قدر بهانه‌ای برای نزدیکی به خداوند است.

وی با بیان اینکه هر چقدر ما از خداوند دور شویم، آسیب پذیر‌تر و امکان سقوط و زندگی سخت‌تر خواهد شد بیان داشت: موضوع قرب به خدا از شاه بیت‌های دعاهایی است که از ائمه معصومین (ع) به ما رسیده است.

حجت الاسلام رفیعی، با بیان اینکه ما پنج نوع تقرب داریم افزود: نخستین آن، قرب مکانی است که دو چیز در کنار هم قرار می‌گیرند و در مورد خدا قرب مکانی معنا ندارد و او همه جا حضور دارد.

وی اضافه کرد: قرب زمانی هم آن است که انسان از نظر زمان به چیزی نزدیک باشد که این هم در مورد خداوند معنایی ندارد و خداوند محدود زمان و مکان نیست.

وی به قرب نسبی اشاره کرد و افزود: قرب نسبی و سببی برای خداوند معنا ندارد و قرب مولوی نیز بدان معنا است که خداوند به همه کس نزدیک است چه مومن باشد و چه کافر.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، افزود: قرب معنوی نیز نزدیک شدن انسان و برقراری ارتباط صمیمی با خداوند است که انسان باید تلاش کند تا هر چه بیشتر پیوند بین خود و خداوند را مستحکم کند.
انسان باید باورش را نسبت به خداوند اصلاح کند

وی ادامه داد: سه عامل مهم باعث می‌شود انسان به خداوند نزدیک شود که اولین عامل، عامل اعتقادی و بینشی است که انسان باید باورش را نسبت به خداوند اصلاح کند، چرا که برخی از افراد نسبت به خداوند سوء ظن، بدگمانی و اعتراض دارند.

حجت الاسلام رفیعی، گفت: امروز دزد باور‌ها و اندیشه‌ها زیاد شده است و احادیث زیادی داریم که در آخر الزمان دینداری همانند نگه داشتن آتش در کف دست است که امروز این حقیقت را می‌توان در دنیا دید.

وی تصریح کرد: بسیاری از باورهای غلط انسان باعث می‌شود به قرب واقعی نرسیم و امروز باید بدانیم دنیای امروز ،دنیا شبهه وباورهای اشتباه است به نحوی که بر روی برخی از افکار آنقدر کار می‌کنند که دست به کشتار دیگران می‌زنند.

جوانان نباید دستشان را از دست علما جدا کنند

وی افزود: جوانان نباید دستشان را از دست علما جدا کنند که در روایات داریم اگر مردم از علما جدا شوند برکت از زندگیشان برداشته و ستمگر بر آن‌ها مسلط می‌شود و بی‌ایمان از دنیا می‌روند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: عامل دیگر تقرب به خدا، عامل عبادی است که اهمیت به واجبات و مستحبات، خواندن قرآن و استغفار انسان را به خدا نزدیک می‌کند و در واقع عبادات وسیله‌ای برای پالایش انسان و نردیک شدن او به پروردگار است.

وی ادامه داد: عامل دیگر که انسان را به خدا نزدیک می‌کند، عوامل اجتماعی و به عبارتی اخلاق اجتماعی است که به عنوان نمونه به تواضع و خوش برخوردی، صله رحم می‌توان اشاره کرد که هر چقدر انسان تواضع‌اش بیشتر باشد به خدا نزدیک‌تر می‌شود و در جبهه مقابل کسانی که بد خلق هستند، رعایت امانت نمی‌کنند و عهد می‌شکنند از خداوند دور هستند.

حجت الاسلام رفیعی عنوان کرد: در چند سال اخیر در حوادث سیاسی و اصطحکاک‌های ایجاد شده بین مسئولان لطمه خوردیم که باید دانست نزاع‌ها و درگیری موجب فاصله گرفتن انسان از اخلاق می‌شود.

انتقاد از افزایش آمار طلاق در جامعه

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از افزایش آمار طلاق در جامعه گفت: امروز نباید در بین جامعه ما طلاق و جدایی باشد که متاسفانه در برخی از مناطق هر سه ازدواج یکی به طلاق می‌انجامد.

وی با انتقاد از سه دسته که در بالا بردن آمار طلاق در کشور تاثیرگذارند، افزود: قضات دادگاه ها نباید در امر اطلاق زود قضاوت کنند و به سرعت حکم طلاق را صادر کنند.

وی ادامه داد: مشاورانی هم در این کشور اسلامی به خانواده‌ها مشاوره‌های غیرمذهبی می‌دهند که بر گرفته از اصول غربی است و متاسفانه فیلم‌های ما هم بر همین اساس ساخته می‌شود که این دسته هم در بالا بردن آمار طلاق در کشور موثرند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: از اطرافیان زوجین هم باید گله کرد که برخی از آن‌ها آنقدر در زندگی‌ها دخالت می‌کنند که جوانان نمی‌توانند زندگی خود را ادامه دهند.

روز قدس روز مبارزه با کسانی است که به جان اسلام افتادند

وی با بیان اینکه خداوند در سوره مجادله می‌فرماید، اگر کسی با من و پیامبر (ص) دوست است نباید به دشمن خدا و رسول الله دست دوستی دهد و با آن‌ها طرح دوستی بریزد ، به در پیش بودن روز قدس اشاره کرد افزود: امروزدیگر روز قدس، روز مبارزه با اسرائیل نیست بلکه روز مبارزه با همه کسانی است که به جان اسلام افتادند.

حجت الاسلام رفیعی، تاکید کرد: تفکر قدس بیش از ۳۰ سال است که نگذاشته مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود که در سیره اهل بیت (ع) نیز دوستی بادوستان خدا و دشمنی با دشمنان اسلام دیده می‌شود.
نظرات بینندگان