arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۹ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۲

لو رفتن برنامه ای خطرناکتر از پریسم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در حالی که ژنرال الکساندر (مدیر آژانس امنیت ملی) در کنفرانس هکرهای کلاه سیاه Blackhat در لاس وگاس سخنرانی می کرد، افشاگری جدید در مورد برنامه ای خطرناک تر از پریسم بنام XKeyscore آبروی وی را برد.

به گزارش خبر آنلاین به نقل از گاردین، برنامه «ایکس کی اسکور» تقریبا هر چیزی روی اینترنت را جمع آوری می کند و به طرز گسترده ای نه فقط تروریست‌ها، بلکه تمام کاربران بیگناه اینترنت را مورد هدف عملیاتی خود قرار می دهد.

این برنامه فوق سری را اسنودن از روی پرزنتیشنی که متعلق به سال 2008 است، در اختیار گاردین قرار داده است.

جستجو داخل ایمیل کاربران از جمله در سایت‌های گوگل، یاهو، اپل، فیس بوک و AOL جزیی از «ایکس کی اسکور» بوده و هر گونه چت و VOIP روی اینترنت و نیز هیستوری مرورگرهای کاربران را نیز شامل می شود.

به گفته کارشناسان در آژانس امنیتی ملی این وسیع ترین و گسترده ترین سیستم جاسوسی روی اینترنت است که تاکنون ساخته شده است.

یکی از ویژگی های دیگر این برنامه جاسوسی که از پریسم متمایز می شود، داده کاوی حین نقل و انتقال دیتا است که بسیار هوشمندانه انجام شده و از روی فیبر نوری و یا خطوط متعلق به کمپانی های مخابراتی صورت می گیرد.

«ایکس کی اسکور» نام، آدرس ایمیل، آی پی و مشخصات فردی را نیز به دقت جستجو می کند و با زوم کردن روی یک کاربر، میزان صحت مشخصات فردی اش با آنچه روی سایتهای شبکه اجتماعی است مطابقت داده می شود.

این برنامه همچنین «گروه خطرناک» را تعریف کرده که شامل کاربرانی است که قصد انجام کار به خصوصی روی اینترنت را دارند تا ردیابی شوند.

یک ویژگی بسیار مهم اینکه اگر کاربر از روی وی پی ان یا پراکسی موقعیت مکانی خود را مخفی کرده باشد، از طریق "ایکس کی اسکور" به دقت مکان زندگی اش شناسایی می شود که این بدان معناست که دیتای رمز گذاری شده به راحتی خوانده می شود.

اگر کاربری روی گوگل ارث ایمیل و نام خود را ثبت کرده باشد، هر نقطه ای که برود و حرکت کند، از طریق ایکس کی اسکور ردیابی مکانی می شود.

با ایکس کی اسکور می توان در یک کشور خاص، وارد کامپیوتر فردی خاص شد و اطلاعات آن را برداشت کرده و تجزیه و تحلیل کرد.

My Documents کاربران، ایمیل های ارسال شده از و به CC، BCC و لیست Contact US و لیست سایتهای ملاقات شده از دیگر ویژگی های برنامه جاسوسی XKeyScore است.

ابزاری که ایمیل ها را در ایکس کی اسکور می خواند به نوشته اسلایدهایی که می بینید، موسوم به DNI است که تماما اطلاعات روی فیس بوک را نیز خوانده و ضبط می کند. این دیتا Flag شده (با پرچم نشانه گذاری شده) و حرکت در دیتابیس را به صورت Table خاص نشان خواهد داد.

در زمان نمایش پرزنتیشن مذکور، آژانس امنیت ملی روزانه 20 ترابایت اطلاعات را دریافت کرده و آنالیز می کرده و در یک ماه 41 میلیارد رکورد جمع آوری کرده است.

به گفته مقامات آژانس امنیت ملی تا قبل از 2008 حدود 300 تروریست از طریق این برنامه بازداشت شدند.

نظرات بینندگان