arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۲

اوروگوئه کشت و فروش ماریجوانا را قانونی کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجلس نمایندگان اورگوئه قانونی را تصویب کرده است که با اجرای آن، مصرف ماده مخدر و روانگردان ˈماریجواناˈ در این کشور امریکای جنوبی به صورت کنترل شده، آزاد می شود.

به گزارش ایرنا، با این مصوبه، اروگوئه به نخستین کشور امریکای لاتین تبدیل شد که سیاست ممنوعیت کامل مصرف مواد مخدر را کنار گذاشته است.

امریکای لاتین که با بیشترین خشونتها و فساد ناشی از قاچاق مواد مخدر روبرو است، در سالهای اخیر شاهد رشد این ایده بوده است که به جاری رویارویی نظامی، باید راهکار دیگری را برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر جستجو کرد و هر بار رهبران بیشتری از کشورهای منطقه از آن حمایت کرده اند.

حالا مجلس نمایندگان اوروگوئه تصمیم گرفته است با قانونمندکردن تولید، توزیع و مصرف ماریجوانا راهکار جدید خود را برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر به اجرا بگذارد.

طبق مصوبه مذکور که باید به تصویب سنای اوروگوئه نیز برسد، تجارت ماریجوانا بطور انحصاری در اختیار دولت خواهد بود اما افراد اجازه کشت محدود آن را دارند و مصرف کنندگان نیز می توانند برای مصرف شخصی، ماهانه تا 40 گرم از داروخانه ها بخرند.

به گزارش خبرگزاری اروپاپرس، این لایحه از سوی دولت و حزب حاکم ˈجبهه گستردهˈ اوروگوئه پیشنهاد شده بود و روز چهارشنبه در یک نشست جنجالی با 50 رای موافق و 46 رای مخالف به تصویب رسید.

بر اساس این گزارش، مصوبه مذکور در حالی به تصویب مجلس پاراگوئه رسید که بر اساس نظرسنجی ها، اکثریت مردم این کشور با قانونی کردن مصرف ماریجوانا مخالفند.

دولت می گوید با تدوین قانون در باره مصرف ماریجوانا و ایجاد محدودیتهایی در این زمینه، استفاده از آن در کشور ضابطه مند خواهد شد اما مخالفان تاکید دارند که این کار به کاهش مصرف آن کمک نخواهد کرد بلکه مصرف آن را بیشتر نیز می کند.

بر اساس این مصوبه، شهروندان پاراگوئه اجازه دارند حداکثر شش بوته ماریجوانا را کشت کنند و مصرف کنندگان نیز می توانند ماهانه 40 گرم ماریجوانا از داروخانه های مجاز بخرند.

این در حالی است که افرادی نظیر ˈداریو پرزˈ عضو حزب حاکم در مجلس پاراگوئه گفت که ماریجوانا یک ˈآشغالˈ و دشمن دانش آموزان، دانشجویان و کارگران است و تصویب قانون مذکور عوارض خطرناک خود را ظرف 5 تا 10 سال آینده نشان خواهد داد.

از سوی دیگر، روزنامه ال پاییس اسپانیا به نقل از ˈسباستین سابینیˈ از طراحان اصلی این لایحه نوشت:ˈ ما هر بار محموله های بیشتری از مواد مخدر توقیف می کنیم و افراد بیشتری را به جرم قاچاق مواد مخدر به زندان می اندازیم اما با این وضع، پدیده یادشده نه تنها کاهش نمی یابد بلکه ناامنی اجتماعی و مصرف آن بیشتر نیز می شود.ˈ

وی افزود: به همین دلیل، برای دور کردن جوانان از مراکز فروش مواد مخدر خطرناک و مراقبت از سلامت آنها و یافتن یک راه جایگزین، باید بازار آن را ضابطه مند کنیم.

بر اساس این گزارش، در اوروگوئه حدود 180 هزار نفر - 5/5 درصد جمعیت به مصرف ماریجوانا و دیگر انواع مواد مخدر- مشغولند.

بنا به گزارشها، ماری جوانا پرمصرف ترین ماده روانگردان و مخدر در سطح جهان بویژه کشورهای غربی است.
نظرات بینندگان