arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۲

رئیس جمهور فردا چه سوگندهایی می خورد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سوگند در پیشگاه خداوند و نمایندگان مردم. رسمی که معمولا روسای جمهور به جا می آورند تا به ریاست جمهوری قانونی شان رسمیت ببخشند و خود را متعهد کنند. این مراسم  در ایران هم طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای رئیس جمهور منتخب اجرا می شود و «حجت الاسلام حسن روحانی» به عنوان رئیس دولت یازدهم، فردا به صحن علنی مجلس خواهد رفت تا مراسم تحلیف را به جا آورد.
 
به گزارش مجله مهر متنی که رئیس جمهوری اسلامی ایران  در مجلس شورای اسلامی و درجلسه ای که با حضور در جلسه‌ای که با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود می خواند، در واقع سوگندهایی است که او را در پیشگاه خداوند متعال و مردم ایران متعهد به انجام وظایفی می کند و در انتها هم او را متعهد می کند که مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران را به منتخب بعد از خود بسپارد.

مطابق اصل 121 قانون اساسی متن تحلیف ریاست جمهوری این گونه است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر و متعال سوگند یاد می‌کند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسوولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیج اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار(ع) قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.
نظرات بینندگان