arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۴۹۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۲

وزارت بهداشت: کمبود آهن، کلسیم و روی در تمام گروه‌های سنی شایع است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اعلام تدوین سند ملی تغذیه و امنیت غذایی ایرانیان گفت: طبق بررسی وزارت بهداشت در سال ۹۱، کمبود ریز مغذی‌هایی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین D در تمام گروه‌های سنی کشور شایع است.

زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با فارس، از تدوین سند ملی تغذیه و امنیت غذایی خبر داد و گفت: هدف از تدوین این سند ارائه راه‌حل و راهکارهایی برای بهبود تغذیه و سلامت مردم کشورمان است.

وی ادامه داد: در این سند وظایف هر یک از بخش‌های درگیر با غذا و تغذیه مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد تعیین شده و امیدواریم این سند در شورای عالی سلامت تصویب و به تمام وزارتخانه‌ها ابلاغ شود تا در نهایت بتوانیم سلامت تغذیه و امنیت غذایی مردم را تأمین کنیم.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت امنیت غذایی را دسترسی همه مردم به مواد غذایی مورد نیاز در همه اوقات دانست و گفت: این امر به تنهایی به امنیت غذایی منجر نمی‌شود و مردم باید آگاهی‌های لازم در زمینه انتخاب نوع مواد غذایی و نحوه استفاده از آن را آموزش ببینند.

عبداللهی گفت: مردم باید غذایی بخورند که این غذا مستقیم وارد سلول شده و سیری سلولی ایجاد کند و فقط در این صورت می‌توان گفت که امنیت غذایی برقرار کرده‌ایم.

گسترش اضافه وزن و چاقی در کشور

وی در مورد شاخص‌ترین مشکلات تغذیه کشور گفت: ما اکنون با مشکل اضافه‌وزن و چاقی به دلیل بیش‌خواری و تغییرات الگوی مصرف غذایی مانند مصرف بی‌رویه‌های فست‌فودها مواجهیم.

به گفته رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مفصلی استخوانی از تبعات اضافه‌وزن و چاقی است.

وی کمبود ریز‌مغذی‌ها را یکی از مشکلات شایع در کشور برشمرد و افزود: کمبود آهن، کلسیم، روی و ویتامین D در گروه‌های مختلف سنی کشور شایع است و امیدواریم با پیشگیری از مشکلات ناشی از کم‌خوری و پرخوری این مسئله را کنترل کنیم.

کاهش 14 درصدی مصرف شیر در کشور

وی با تأکید بر اینکه شیر و لبنیات منبع خوبی برای تأمین کلسیم و ویتامین D محسوب می‌شود افزود: این ماده غذایی برای رشد کودکان و پیشگیری از پوکی استخوان در میانسالان بسیار اهمیت دارد اما بررسی‌های سال 91 نشان می‌دهد که با افزایش قیمت محصولات لبنی به ویژه شیر و کاهش قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر مصرف شیر در کشور 14 درصد کاهش یافته است.

پیشگیری از 30 درصد سرطانها و بیماری‌های قلبی با تغذیه صحیح

این متخصص تغذیه بر این نکته تأکید کرد که با تغذیه صحیح می‌توان 30 درصد از میزان سرطان‌ها و 50 درصد از بار بیماری‌های قلبی و عروقی را پیشگیری کرد و الگوی غلط غذایی مانند مصرف زیاد مواد قندی، چربی و مصرف زیاد نمک زمینه‌ساز تمام بیماری‌ها است.

نظرات بینندگان