arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۵۲۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۲

مدودف: رفتار غرب در خاورمیانه مثل یک گاو در چینی فروشی است!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دیمیتری مدودف امروز (یکشنبه) در اظهاراتی مداخله غرب در کشورهای خاورمیانه را مورد انتقاد قرار داد و گفت که کشورهای غربی همچون "یک گاو در چینی فروشی" در خاورمیانه مداخله می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ریانووستی، دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی، اظهار داشت: غرب اغلب با قصد مشخص کل کشورها را به نقطه بدون بازگشتی می‌رساند که از پس آن بسیار دشوار است که طرف‌های رقیب را به تلاش برای مذاکره قانع کنیم.

مدودف تاکید کرد: کشورهای همپیمان غربی ما گاهی اوقات مثل یک گاو در چینی فروشی رفتار می‌کنند! آنها به زور وارد می‌شوند همه چیز را از بین می‌برند و پس از آن نمی‌دانند که چه کاری باید انجام دهند. من اغلب نسبت به تحلیل‌گران‌ آنها احساس شگفتی می‌کنم که چطور پروژه‌های آنها که سعی دارند از طریق مافوق‌هایشان عملی کنند و نتایجی که به دست می‌آورند متناقض است.

وی افزود: اگر ما کاملا صادق باشیم باید پرسید که بهار عربی چه نفعی برای جهان عرب به همراه داشت؟ آیا برای آن آزادی به ارمغان آورد؟ در بهترین حالت شاید بتوان گفت کمی. در اغلب کشورها این مساله منجر به خونریزی بی‌پایان، تغییر حکومت و ناآرامی مداوم شده است.

وی خاطرنشان ساخت: آنچه که در لیبی و عراق اتفاق افتاد و آنچه که در سوریه رخ می‌دهد نشان می‌دهد که تحت لوای مبارزه برای منافع ملی از هم پاشی اجباری نظام سیاسی کشور رخ می‌دهد و به امور داخلی آن هجوم برده شده و یک رژیم سیاسی وفادار (به غرب) روی کار می‌آید.

مدودف در ادامه عنوان کرد: با وجود این هیچ مساله مثبتی از دل این وقایع بیرون نیامده است. ما می‌دانیم که چه اتفاقی افتاد و می‌توانیم ببینیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. وضعیت عراق بسیار متشنج است، ده‌ها نفر در هر روز کشته می‌شوند البته ما تمام تلاش خود را برای حمایت از عراق انجام می‌دهیم و با رهبران عراق دیدار می‌کنیم. ما با آنها همدل هستیم زیرا تاریخ طولانی از روابط با آنها داریم.

مدودف تاکید کرد: این جنگ همچنین باعث چند پاره شدن لیبی شد و همچنان مناطقی وجود دارند که مقامات دولت مرکزی نتوانستند کنترل کامل آنها را به دست آورند و این همان چیزی بود که ما انتظار داشتیم. لازم به ذکر نیست که چه اتفاقی برای قذافی افتاد. این اتفاق وحشتناک بود و این لکه ننگی بر وجهه افرادی است که این عملیات نظامی را آغاز کردند.

به گفته نخست وزیر روسیه سوریه نیز همچنین در آستانه جنگی مشابه قرار دارد.

مدودف افزود: اساسا در سوریه یک جنگ داخلی در گرفته و این یک فاجعه است. ما همواره معتقد بودیم که قدرت و حل و فصل مشکلات سوریه باید به دوش مردم این کشور گذاشته شود اما مداخله فعالانه که ما اکنون مشاهده می‌کنیم به طور بالقوه می‌تواند منجر به همان مشکلات شده و یک کشور بی‌ثبات دیگر را به وجود بیاورد که به طور دائمی در وضعیت جنگ داخلی قرار دارد.

از سوی دیگر نخست وزیر روسیه در خصوص دورنمای روابط دو جانبه میان روسیه و گرجستان اظهار خوشبینی کرد.

مدودف در مصاحبه با راشاتودی گفت: من در این زمینه بسیار خوش بین هستم، من معتقدم که همه چیز خوب خواهد بود مردمان کشورهای ما دشمنان یکدیگر نیستند.

مدودف تاکید کرد: البته درگیری میان روسیه و گرجستان کمک به این مساله نکرد و از اساس مربوط به اختلافات عمیق بود. بار دیگر باید گفت که این یک اشتباه مجرمانه برخی رهبران بود. اما امروزه وضعیت در حقیقت متفاوت است. رهبران جدید گرجستان که به دنبال اصلاحات اساسی و سیاسی به قدرت رسیدند، موضع عمل گرایانه‌تری را در پیش گرفته‌اند و ما از آن استقبال می‌کنیم.

مدودف تاکید کرد: این مسکو نبود که روابط دیپلماتیک با گرجستان را قطع کرد.

وی افزود: ما حاضر هستیم تا بار دیگر براساس برخی شرایط، مجددا آنها را تایید کنیم و این شرایط کاملا صادقانه هستند. آنها باید آنچه که اتفاق افتاد را به رسمیت بشناسند. این پروسه ممکن است بسیار حساس و پیچیده باشد. اما من مطمئن هستم که هیچ بازگشتی در کار نیست و هنگامی که ساکاشویلی و برخی مقاماتی که در این تصمیم مجرمانه برای حمله به اوستیای جنوبی مشارکت کردند رفتند، ما صفحه روابط خود را تغییر داده و این فصل غم انگیز در روابطمان را به پایان می‌رسانیم.

مدودف همچنین گفت که مردم گرجستان، آبخازیا و اوستیای جنوبی خود تصمیم خواهند گرفت که چطور روابط میان خود را توسعه دهند.

وی افزود: انتخاب به عهده مردمی است که آنجا زندگی می‌کنند و همچنین مردم گرجستان و رهبرانی است که آنها انتخاب می‌کنند مردم آبخازیا و مردم اوستیای جنوبی این قدرت را دارند که به رهبران هر نوع حکمی را بدهند و این مطابق قانون اساسی و در راستای اقدامات بین‌المللی است که به طور جهانی رسمیت دارند.

وی تاکید کرد: ما از آنها می‌خواهیم که در صلح زندگی کنند اما این به عهده آنهاست که تصمیم بگیرند چه روابط در آینده با یکدیگر خواهند داشت. ما در این فرآیندها مداخله نخواهیم کرد البته از منافع ملی روسیه دفاع خواهیم کرد.
نظرات بینندگان