arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۵۳۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۲

دیدارهای بین المللی روحانی در نخستین روز کاری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز در دیدارهای جداگانه نخست وزیر سوریه ، معاون نخست‌وزیر اوکراین ، معاون رییس جمهور کوبا و معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه با وی درباره روابط دو جانبه و همچنین مسایل اقتصادی و سیاسی گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار وائل الحلقی نخست وزیر سوریه ضمن ابراز تاسف از ادامه روند درگیری ها در سوریه اظهار امیدواری کرد در آینده ای نزدیک شاهد استقرار صلح و امنیت پایدار در این کشور باشیم .

دکتر روحانی با بیان اینکه ما همواره ملت سوریه را دوست و برادر خود تلقی کرده و خواهیم کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از حضور تروریستی و دخالت های خارجی در سوریه ناراحت بوده و آن را محکوم می کند.

رییس جمهور همچنین با تشکر از پیام بشار اسد رییس جمهوری سوریه بر توسعه و گسترش روابط دو کشور در بخش های مختلف تاکید کرد.

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و تسلیم پیام کتبی بشار اسد رئیس جمهوری کشور متبوعش به وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در انتخابات اخیر ثابت کرد که کشوری دموکراتیک و رو به رشد است.

نخست وزیر سوریه همچنین با اشاره به روابط دوستانه ایران و سوریه خواستار تعمیق و گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور شد.

وی ضمن ارائه گزارش مفصلی از روند تحولات سوریه به رئیس جمهوری اسلامی ایران از تلاش ها، پشتیبانی ها و کمک های دولت و ملت ایران در جهت حل و فصل مناقشات در این کشور تقدیر کرد و خواستار استحکام روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران شد.

دیدار معاون نخست وزیر اوکراین با روحانی

رئیس جمهور در دیدار معاون نخست‌وزیر اوکراین نیز، روابط تهران - مینسک را رو به توسعه و پیشرفت دانست و گفت:در زمینه های کشاورزی و صنعتی روابط دو کشور خوب بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه در زمینه توسعه اقتصادی خیلی نباید به فشار کشورهای دیگر توجه کنیم، تاکید کرد: همواره راه های مختلفی برای ادامه روابط و توسعه مناسبات وجود دارد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه اراده دولت جدیدایران توسعه روابط با اوکراین خواهد بود اظهار امیدواری کرد رئیس جمهور اوکراین در فرصتی مناسب از ایران دیدار کند و این دیدار سرفصل نوینی برای توسعه هر چه بیشتر ر روابط دوجانبه باشد.

معاون نخست وزیر اوکراین نیز در این دیدار با بیان اینکه اوکراین برای روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسزایی قایل است ، گفت: جمهوری اوکراین از بسط و تعمیق هر چه بیشتر روابط خود با ایران بویژه در عرصه های فرهنگی استقبال می کند.

دیدار معاون رئیس جمهور کوبا با رئیس جمهور

دکتر حسن روحانی همچنین در دیدار معاون رئیس جمهوری کوبا ، با بیان اینکه توسعه روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین بویژه کوبا برای کشورمان حائز اهمیت است گفت: روابط ایران با کوبا در میان کشورهای آمریکای لاتین از پیشتازی برخوردار است.

رئیس جمهور، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار توسعه روابط با همه کشورهای آمریکای لاتین است، گفت: خوشبختانه روابط دو کشور در مجامع بین المللی از جمله در سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره فعال بوده است.

دکتر روحانی همچنین روابط اقتصادی ایران و کوبا را مهم توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در صدد توسعه روابط با کشور کوباست.

رییس جمهور با تشکر از تبریک مقامات بلند پایه کوبا از جمله رییس جمهور این کشور به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری ایران ، حضور معاون رئیس جمهور کوبا در تهران را در جهت توسعه روابط دوجانبه مفید ارزیابی کرد.

معاون رئیس جمهور کوبا نیز در این دیدار با ابلاغ بهترین سلام های گرم ملت و رئیس جمهوری کشورش به دولت و ملت ایران و دکتر روحانی، روابط دو کشور ایران و کوبا را بسیار عمیق و دوستانه دانست و اظهار امیدواری کرد مناسبات و همکاری های کوبا با دولت جدید ایران بیش از پیش توسعه یابد.

دیدار معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه با رئیس جمهور

رییس‌ جمهوری اسلامی ایران در دیدارمعاون رئیس جمهور نیکاراگوئه هم با تاکید بر ضرورت توسعه روابط و مناسبات میان ایران و نیکاراگوئه گفت : نیکاراگوئه و تحولات آن همواره جایگاه خاصی برای جمهوری اسلامی ایران داشته است.

دکتر روحانی با بیان اینکه خوشبختانه روابط دو کشور امروز در مسیر بسیار خوبی قرار گرفته است، اظهار امیدواری کرد تا مناسبات دو طرف در آینده بیش از پیش توسعه یابد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه در زمینه های گوناگون سیاسی و اقتصادی از جایگاه مناسبی برخوردار است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهداف مشترکی که در مسائل بین المللی وجود دارد به دنبال توسعه روابط همه جانبه با نیکاراگوئه خواهد بود.

معاون رییس جمهور نیکاراگوئه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسم تحلیف دکتر روحانی با اشاره به اینکه دو کشور دارای اهداف مشترکی هستند خواستار تعمیق روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران شد.

دکتر روحانی رییس جمهور ،دیشب نیز با روسای جمهور پاکستان و کره شمالی دیدار و درباره مسائل موردعلاقه دو طرف گفتگوکرده بود.
نظرات بینندگان