arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۶۳۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۲

ادعاهای تازه درباره برنامه هسته ای ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی شدند ایران برای تولید بمب اتمی در حال استفاده از یک فناوری هسته ای متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «وال استریت ژورنال» در مطلبی به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی نوشت: ایران می تواند تا تابستان سال آینده پلوتونیوم مورد نیاز ساخت بمب را تولید کند.

به اعتقاد آنها، ایران از فناوری هسته ای متفاوتی در این مسیر استفاده می کند که حمله به آن برای کشورهای خارجی آسان تر خواهد بود.

به ادعای این روزنامه آمریکایی، روش دوم برای تولید تسلیحات هسته ای می تواند تلاش های بین المللی برای مذاکره با حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران را پیچیده سازد. مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی شدند، این موضوع همچنین احتمال حمله اسرائیل (به تاسیسات هسته ای ایران) را افزایش می دهد.

این خبر در حالی منتشر شد که تنها یک روز از مراسم تحلیف حسن روحانی می گذرد؛ فردی که زمان اعلام پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری، کشورهای غربی به ویژه آمریکا با استقبال از این موضوع، ابراز امیدواری کردند، انتخاب او به حل بن بست هسته ای ایران و بهبود روابطشان با تهران منجر شود. برخی مقامات این کشورها حتی از آمادگی خود برای گفت وگو با طرف ایرانی سخن به میان آوردند.

اما چند روز مانده به مراسم تنفیذ و تحلیف روحانی، آمریکایی ها رویه پیشین خود را از سر گرفتند. مجلس نمایندگان آمریکا که زمانی با ارسال نامه به باراک اوباما خواستار افزایش تلاش های دیپلماتیک او برای مذاکره با ایران شده بود، خود در اقدامی غیرمنتظره تحریم های جدید نفتی را علیه ایران اعمال کرد و محدودیت های تازه ای برای صادرات نفت ایران قائل شد.

اکنون نیز یک روز بعد از مراسم تحلیف روحانی، آنها ادعای جدیدی را مطرح کرده اند مبنی بر اینکه ایران قصد دارد از روشی جدید هسته ای برای تولید بمب اتمی بهره بگیرد؛ ادعایی که با ابراز تمایل های پیشین آنها برای رفع سوتفاهمات میان ایران و آمریکا در تضاد کامل قرار دارد.

نظرات بینندگان