arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۲

احمدي نژاد كجا مي‌رود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سوم تیر 84 با کاپشنی اسپرت بر تن و شعار عدالت بر لب، سكاندار پاستور شد. محمود احمدي نژاد كه چند روزي است پاستور را ترك كرده و دوباره به نارمك تهران برگشته است آن موقع شهردار پايتخت بود. شهردار لاغر و نحیف تهران با صورتی پر از رد خطوط خاطره ، در سال 1384 نام خود را به‌عنوان يكي از پديده هاي تاريخي سياسي ايران معاصر به ثبت رساند. او آن زمان با شعار عدالت و وعده آوردن پول نفت بر سر سفره هر ایرانی خیز بلندی برای تصاحب صندلی ریاست جمهوری برداشت . او با نگاه مستقیم به چشمان رقیب و بیان صریح انتقادات و ايمان به اینکه هر چه به غیر از کلام اش باطل است ، دل از ایرانیان به یغما برد و آنها که گویی از بازي سياست خسته شده بودند ، دل به دل مردی که دم از عدالت اجتماعی می‌زد سپردند و با رای به او خواستند همین فردا پول نفت سر سفره هایشان بیاید و آنها نيز از این نعمت خدادادی منفعت خود را ببرند.
رفت ، با تغيير در ظاهر و خانه !

اما حالا بعد از 8 سال پر سر و صدا آن مرد رفت ، اما اینبار نه با کاپشن معروف و جهانی خود كه آن را در سال 89 در یک حراجی به مبلغ 54 میلیون تومان فروخته بود. او رفت با کت و شلواری اتوکشیده و گاهی همراه با تمثال نقشه ایران روی لبه آن. او رفت با صورتی شفاف‌تر و متفاوت‌تر از روزي كه آمده بود. او رفت به خانه اي كه در اين 8 سال كوبيده شده و بناي جديد گرفته بود.

روساي جمهور سابق در ايران و جهان

با نگاهي گذرا به سایر كشورها مي‌توان ديد كه اكثر روساي جمهور بعد از اتمام كارشان در قامت يك مشاور يا نويسنده يا تئوريسين سياسي و متولي امور خيريه در دولت‌هاي بعدي ظاهر مي‌شوند و به نوعي پرنسيب رياست جمهوري خود را حفظ مي‌كنند. در ايران نيز بعد از انقلاب اسلامي‌و ديدن 6 رئيس جمهور كه دو تن از آنان موفق به اتمام دوره رياست جمهوري خود نشدند( بني صدر كه از ايران رفت و رجايي كه شهيد شد) اين عرف پذيرفته شده مورد قبول واقع شد كه شخص رئيس جمهور بعد از اتمام دوره كاري خود حداقل در قالب يك مشاور به نظام جمهوري اسلامي‌خدمت كند. در اين راستا به استثناي رئيس جمهور سوم (آيت ا... خامنه اي) كه به مقام رهبري كشور رسيد دو رئيس جمهور ديگر يكي در قالب رياست مجمع تشخيص مصلحت و زماني رئيس مجلس خبرگان رهبري ظاهر شد( هاشمي) و ديگري با دوري از پست‌هاي اداري به كارها و رياست خود در بنياد باران(خاتمي) پرداخته و ترجيح داد تا رهبري معنوي جبهه اصلاحات را در كارنامه خود داشته باشد. حالا ششمين رئيس جمهور ايران محمود احمدي نژاد نيز به جمع روساي جمهور اتمام دوره اي رسيد و اين سوال را در اذهان ايجاد كرده كه وي بعد از اتمام دوران رياست جمهوري به كجا خواهد رفت؟ و چه خواهد كرد؟ اين سوال از آن جهت داراي اهميت است كه احمدي نژاد در طول دوره رياست جمهوري خود نشان داده است كه قابل پيش بيني نيست ومي‌تواند با انجام برخي كارها همگان را متحير كند.

عضوي ديگر در مجمع تشخيص مصلحت
موضع گيري‌هاي وي درباره قواي ديگر، خانه نشيني ۱۱ روزه و چالش‌هايي که با برخي از چهره‌هاي سياسي حتي در دولت‌هاي خود داشت سبب شد تا آينده سياسي اين رئيس‌جمهور که همزمان هم مورد حمايت برخي اصولگرايان وهم مورد انتقاد آن‌ها‌ست در هاله‌اي از ابهام باشد. همان‌طور كه قابل پيش بيني بود‌، مقام معظم رهبری با حكمي‌كه صادر كردند‌، او را به مثابه ساير مردان قدرت ايران به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان عضو حقیقی انتخاب كردند. رهبری معمولا که روسای قوایی را که زمان خدمتشان تمام شده است به عضویت در اینگونه نهادها منصوب مي‌کنند. (مثال این امر، عضویت حجت‌الاسلام کروبی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۸۳ و پس از پایان ریاست او بر مجلس ششم و ریاست آیت ا... شاهرودی بر هیأت عالی حل اختلاف قوا‌ست.)

در حكم آيت ا... خامنه اي خطاب به رئيس‌جمهور سابق آمده است : " با توجه به تلاش با ارزش هشت ساله جنابعالی در مسئولیت خطیر ریاست جمهوری اسلامي‌ایران و تجارب فراوانی که در این مورد اندوخته‌اید، شما را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب مي‌نمایم.
توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم."

از دانشگاه تا بنياد بهار
از سوي ديگر نزديكاني مانند اميري فر تدریس در دانشگاه و معلمي‌را یکی از برنامه‌های آقای احمدی‌نژاد بعد از پایان دولت او مي‌دانند همان‌گونه كه خودش نيز در برنامه زنده تلويزيوني اعلام و از مردم براي راه اندازي دانشگاه خود طلب كمك مالي كرد.

اما آنچه كه از گفته‌هاي افراد نزديك به احمدي نژاد بر مي‌آيد اين است كه او در كنار تدريس در دانشگاه فعاليت‌هاي سياسي ديگري را نيز دنبال خواهد كرد. اين موضوع از آنجا نشات مي‌گيرد كه احمدي نژاد علاقه‌مند است به عنوان رهبر يک جريان سياسي وارد صحنه شود و تيم متشکلي را براي خود فراهم کندتا در انتخابات رياست جمهوري آينده يا مجالس آتي نقش داشته باشد. اين مورد موضوعي است كه از طرف بعضي از اشخاص نزديك به وي مورد تاييد قرار گرفته است و تا آنجا به پيش رفته كه خبر از تاسيس بنيادي به نام «بنياد بهار» در شهر تهران و با رياست وي دادند كه قرار است با ساماندهي نيروهاي هوادار، حضور خود را در جامعه حفظ كرده و براي يك خيز بلند تا چهار سال آينده و شركت در انتخابات رياست جمهوري آماده شود. اما در نهايت واقعا سرنوشت احمدي‌نژاد بعد از رياست جمهوري چه خواهد شد؟ اين سوالي‌است كه اين‌روزها همه ايرانيان از همديگر‌مي‌پرسند!

*قانون
نظرات بینندگان