arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۲

عبور از هیجان اول هفته در بازار دلار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنياي اقتصاد- روز گذشته با خروج تدریجی بهای  ارز و سکه از هیجان اول هفته  که ناشی از تحولات سیاسی در سطح کلان کشور بود و همزمان با واکنش‌های مثبت به اظهارات رییس‌جمهور از سوی طرف‌های غربی، قیمت‌ها در بازار روند نزولی به خود گرفت. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که با کمتر شدن نرخ «خرید» دلار و سکه، فرصتی برای افت بیشتر در نرخ‌های «فروش» ایجاد شود. نگاهی به تحولات کنونی بازار نشان از کاهش تقاضای سفته‌بازانه  و هیجانی دارد و به همین دلیل قیمت‌ها از این بابت نوسان زیادی به خود ندیده است.
همزمان با خروج از هیجان اول هفته بازار رخ داد
افت تدریجی قیمت‌ها
گروه بازار پول- بهای ارز و سکه از هیجان اول هفته خارج شده و اخبار مثبت قیمت‌ها را به تدریج کم می‌کند. این امکان وجود دارد که با کمتر شدن نرخ خرید، فرصتی برای افت بیشتر نرخ‌های فروش ایجاد شود.
همزمان، قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز دوباره به زیر 1300 دلار در هر اونس کاهش یافته و تاثیر خود را بر نرخ سکه و طلا نمایان‌تر کرده است. بانک مرکزی هم در خصوص مصاحبه قبلی رییس کل این بانک درمورد واردات دارو و کالاهای اساسی که یک روز قبل از برگزاری مراسم تحلیف روحانی انجام شده بود توضیحاتی داده است.
بهمنی گفته بود که «در روزهای اخير عده‌ای می‌خواستند با شلوغ‌کاری ۷۵ کشتی خودرو و کالای لوکس را به ‌اسم دارو و کالای اساسی وارد کنند که بانک مرکزی اجازه اين کار را نداده است.»
بهمنی در مورد محموله‌های این «کشتی‌ها» گفته بود: «اين کشتی‌ها اصلا شامل دارو و کالاهای اساسی نبود، بلکه مجموع کشتی‌های حامل دارو و کالاهای اساسی هفت الی هشت کشتی بود که تازه رسيده بودند و ما به‌محض رسيدن آنها گفتيم: سريعا نسبت به ترخيص اين کشتی‌ها اقدام کنيد.» بهمنی توضيح داده است که بانک مرکزی «بيشتر از سال گذشته» برای دارو ارز تخصيص داده است منتهی «چون آقايان قصد ندارند ريال ارز دريافتی از بانک مرکزی را پرداخت کنند فکر می‌کنند با شلوغ کردن می‌توانند کالاها را ترخيص کنند و پولش را هم ندهند و يک آب هم رويش بخورند.» او افزود: «این درست نیست که ما بیت‌المال را ــ دقیقا تاکید می‌کنم بیت‌المال را ــ مفت و مجانی با ارز 1226 تومانی در اختیار این افراد قرار دهیم که آنها در بیرون با نرخ 3100 تومان بفروشند.» او البته وارد‌کنندگان و برخی مقامات را نیز که وی را به خودداری از تخصیص ارز کالاهای اساسی و دارو متهم می‌کردند، هشدار داده بود که از آنها شکایت می‌کند.
دیروز در واکنش به این اظهارات، روابط عمومی بانک مرکزی در سایت خود مطلبی قرار داد که مواضع تند قبلی رییس کل فعلی بانک مرکزی را قدری تعدیل کرد. در این نوشته آمده است: در برخی از رسانه‌های جمعی مطالبی به نقل از رییس کل بانک مرکزی درخصوص‌ واردات دارو، مواد اولیه دارویی، تجهیزات پزشکی و همچنین کالاهای اساسی منتشر شده است که در این رابطه به اطلاع می‌رساند؛ اولا موضوع افشاگری ارزی ریاست کل بانک مرکزی مطرح نبوده است؛ بلکه ریاست کل اعلام داشتند حدود 10 کشتی، کالای اساسی بوده و مابقی، کالاهای غیر‌اساسی است که بخش خصوصی باید مابه‌التفاوت آن را راسا پرداخت کنند، ثانیا ایشان بر این نکته تاکید کرده‌اند که مشکلی برای واردات دارو و کالاهای اساسی وجود ندارد و بانک مرکزی بنا بر قانون بودجه و تکالیف قانونی، موظف است تنها با یک نرخ، ارز در اختیار واردکنندگان قرار‌ دهد‌‌‌ و‌ واردکنندگان در‌صورت نداشتن منابع لازم برای پرداخت مابه‌التفاوت، می‌توانند با سپردن تعهد، کالاهای خود را ترخیص و پس از فروش کالا نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت ریالی اقدام کنند.
لازم به ذکر است ‌طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، از روز شنبه دوازدهم مردادماه نمایندگان وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی، گمرک و بانک مرکزی در گمرک فرودگاه حضرت امام(ره) حضور داشته‌اند و به مشکلات واردکنندگانی که درخواست ترخیص داروها را داشته‌اند رسیدگی نموده‌اند.
از سوی دیگر طبق مذاکره با مسوولان وزارتخانه‌های ذی‌ربط تعداد کشتی‌های مورد اشاره در رسانه‌ها بسیار کمتر از تعداد اعلام شده بوده است، ضمن آنکه طبق تاکید رییس کل در تامین ارز کالاهای اساسی، دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی مشکلی وجود نداشته و صدور کد تخصیص طبق روال گذشته است و رسوب کالا نیز می‌تواند به دلایلی مانند عدم‌مراجعه به موقع صاحبان و نمایندگان ترخیص کالا جهت انجام تشریفات گمرکی‌، مشکلات موجود در حمل‌و‌نقل کالا و کمبود وسیله حمل‌و‌نقل، عدم‌حضور به موقع نمایندگان دستگاه‌های دولتی جهت ترخیص کالا به‌رغم تسهیلات ایجاد شده برای آنها باشد.
در ادامه این گزارش آمده است، از ابتدای سال جاری تا 10 مرداد مبلغ هشت میلیارد و 388 میلیون و 95 هزار و 440 دلار به کالاهای اساسی، ارز تخصیص داده شده است. همچنین عملکرد بانک مرکزی با توجه به نیازهای ارزی اعلام شده برای کالاهای اساسی در همین بازه زمانی، نشان‌دهنده افزایش 28/2 درصدی تحقق درخواست‌ها بوده است و به بیش از 84 درصد تقاضای سالانه پاسخ داده است.
بازار داخلی
در بازار داخلی دیروز هم قیمت‌ها کاهشی بود. تقاضا برای خرید‌های فیزیکی قدری در آستانه تعطیلات عید فطر دیده می‌شود، اما به طور کلی تقاضای سفته‌بازانه هیجانی در بازار دیده نمی‌شود و قیمت‌ها از این بابت نوسان زیادی ندارد. واکنش‌ها به سخنان روحانی در روز تحلیف از سوی مقامات غربی همچنان ادامه دارد که خوش‌بینی بیشتری به بازار تلقین کرده است.
در بازارهای جهانی
قیمت طلا تقریبا در معرض افت دوباره قرار گرفته تا جایی که روز گذشته بهای آن به 1286 دلار نزدیک شده و نزدیک به 30 دلار کاهش ثبت کرد. اما قیمت آن در ادامه فعالیت بازارهای جهانی به ویژه در بازار لندن تا 1293 دلار تعدیل شد.  در روزهای اخیر به غیر از ‌آمار کاهش واردات طلا توسط چین در ماه ژوئن در برخی بازارهای شایعه کاهش خرید اوراق قرضه آمریکا دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است و برخی نیز حتی انتظار کاهش قیمت طلا تا 1270 دلار را نیز دارند. در ماه ژوئن واردات طلای چین از هنگ‌کنگ 8/4 درصد افت داشته که قدری بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر قرار داد. در همین حال با کاهش نرخ بیکاری در آمریکا از 6/7 درصد به 4/7 درصد، برخی تحلیلگران را به شرط‌بندی بر سر کاهش میزان خرید اوراق قرضه واداشته است. در خصوص تعداد 162 هزار شغل ایجاد شده ماه جولای در آمریکا و نرخ 4/7 درصدی ابهاماتی مطرح شده بود که احتمال کاهش تزریق پول را به اقتصاد آمریکا کم کرد، با این حال دوباره قیمت طلا در اثر برخی گمانه‌زنی‌ها در مسیر کاهشی قرار گرفته است. طی هفته گذشته قیمت طلا مرتبا با 15 الی20 دلار نوسان در محدوده 1300 دلار معامله شده است.
نظرات بینندگان