arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۹۷۲
تعداد نظرات: ۴۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۲

یک گزارش تکاندهنده: احمدی نژاد چه چیزی را برای روحانی به ارث گذاشته؟ شرایط گل و بلبل یا...؟

اقتصاد ایران امروز گرچه بالقوه در ردیف بیستم در جهان قرار دارد، ولی بالفعل و در مجموع عملکرد، در سال ۲۰۱۲ در ردیف ۷۰ قرار داشته است.» بنا به ارزیابی موسسه هریتیچ آزادی اقتصادی، ایران در بین ۱۶۱ کشور جهان در ردیف ۱۴۶ قرار داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انجمن اقتصاددانان ایران در نامه‌ای تکان‌دهنده به حسن روحانی وضعیت اقتصادی کشور را بسیار وخیم ارزیابی کرده است. این تحلیل موجز و مستقل با ادعاها و آمارهای دولت نهم و دهم به ریاست احمدی‌نژاد کاملا مغایرت دارد.

به گزارش سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ علی رشیدی، رئیس انجمن اقتصاددانان ایران در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی گزارشی از شرایط کنونی اقتصاد ایران، متکی بر داده‌های آماری ارائه کرده است. رشیدی در این نامه تاکید می‌کند که این گزارش به‌یاری اقتصاددانان دیگر کشورها تهیه شده و مستلزم صدها ساعت وقت بوده است.

پیش‌تر انتشار چنین ارزیابی‌های اقتصادی، از سوی دولت احمدی نژاد به مثابه "سیاه‌نمایی از اوضاع کشور" تلقی می‌شد.

انجمن اقتصاددانان ایران در این گزارش نه تنها مشکلات اقتصادی را بر شمرده، بلکه به طور مستقیم از آمار و ارقام خلاف واقع دولت احمدی‌نژاد پرده برداشته است. در پایان این گزارش نیز اولویت‌هایی برای دولت روحانی ذکر شده است.

گرچه این گزارش در اصل یک ارزیابی اقتصادی است، اما پدیدآورندگان آن بارها بر راهکارهای مختلف سیاسی که زمینه‌ساز یک اقتصاد متعارف است اشاره کرده‌اند.

تحلیل آماری از شرایط ایران

انجمن اقتصاددانان در تحلیل خود نخست جایگاه واقعی اقتصاد ایران را مشخص می‌کند. در این نامه آمده است: «اقتصاد ایران امروز گرچه بالقوه در ردیف بیستم در جهان قرار دارد، ولی بالفعل و در مجموع عملکرد، در سال ۲۰۱۲ در ردیف ۷۰ قرار داشته است.» بنا به ارزیابی موسسه هریتیچ آزادی اقتصادی، ایران در بین ۱۶۱ کشور جهان در ردیف ۱۴۶ قرار داشته است.

شاخص‌های آماری ایران در زمینه‌های مختلف چنین بیان شده است: «موسسات تحقیقاتی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی وفرهنگی بین‌المللی (شش موسسه) در سال ۲۰۱۲ در بین ۱۴۲ کشور، مقام ایران را در هشت حوزه تخصصی ذکر کرده‌اند که بر این اساس امنیت فردی ۱۲۵، آزادی فردی ۱۲۵، سرمایه اجتماعی ۱۲۱، اقتصاد ۷۰، کارآفرینی ۹۵، آموزش ۵۷، سلامت ۶۶ و رتبه کلی ایران ۱۰۲ است.»

این گزارش اشاره می‌کند که موسسات تحقیقاتی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با توجه به ۸۹ متغیر به طور مستمر ایران را زیرنظر دارند. جمع‌بستی از این تحقیقات نشان می‌دهد که ایران "در کلیه زمینه‌ها، خصوصاَ آزادی تجارت، اندازه دولت، میزان مداخله دولت در اقتصاد، آزادی امکانات و اعتبارات نیروی کار- کالا، مالکیت خصوصی، بازار سیاه، سرمایه‌گذاری خارجی، بازارهای مالی، حضور بانوان در مجامع قانون‌گذاری و غیره" مساله و مشکل دارد.

پرهیز از تخیل و تهم

اقتصاددانان ایران به روشنی بیان می‌کنند که "اهداف برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه اقتصادی و سند چشم‌انداز بیست ساله‌ی" کشور "تخیلی و دور از واقعیت بوده است."

بنا به ارزیابی انجمن اقتصاددانان ایران «در کوتاه مدت وظیف دولت تازه قبل از هر چیز بریدن از ساختار و جو تبلیغاتی بی‌پایه و سیاست‌بازی قبل از هر گروهی در مقابل خود مردم ایران است. صداقت در گفتار، پاکی و درستی در رفتار و کردار مالی و مادی و خیراندیشی و دگر‌خواهی در رابطه با دیگران اساس ایجاد و شکوفایی سرمایه اجتماعی خواهد بود که کلید آن در دست دولت است.»

اقتصاددانان تاکید می‌کنند که "مسلماَ درک صحیح و عمیق وضعیتی که دولت یازدهم مدیریت امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن را به دست گرفته به زمان حداقل دو ساله نیاز دارد."

اولویت‌های دولت روحانی

در این نامه به ۴ اولویت در فعالیت اولیه دولت یازدهم تاکید شده است. "استقلال بانک مرکزی و اجرای سیاست‌های پولی بر محور اهداف کلان اقتصادی" کشور از اهم وظایف دولت جدید خواهد بود. در این نامه تاکید شده که تنها از این طریق می‌توان با تورم و گران‌فروشی ارز مقابله کرد.

در دولت احمدی‌نژاد بانک مرکزی استقلال نسبی خود را از دست داده بود و عملاَ به عنوان زایده دولت، تابع سیاست‌های پولی آن عمل می‌کرد. در اغلب کشورهای جهان بانک مرکزی دارای "استقلالی نسبی" برای هدایت سیاست پولی و کلان کشور است.

دومین الویت بازسازی "قوه قضاییه مستقل از قوه مجریه و بر اساس استاندارهای جهانی" ذکر شده است. به باور این اقتصاددانان دستگاه قضایی مستقل ضامن اجرای قراردادها و ایفای تعهدات بطور منصفانه است.

سومین اولویت احیای وزارت داریی و تنظیم سیستمی کارآمد برای وصول مالیات‌ها در کشور است. خواهان حذف معافیت‌های مالیاتی در کشور شده‌اند.

در این نامه چهارمین اولویت نیز به اصلاح قوانین و مقررات مدیریت در سطوح مختلف نظام تخصیص یافته است.

این گزارش تکان‌دهنده در حالی انتشار می‌یابد که تنها دو روز پیش از مراسم تنفیذ رئیس‌جمهورجدید، احمدی‌نژاد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی کارنامه‌ی دولت‌های نهم و دهم را مثبت ارزیابی کرد و با ارائه آمراهای کم نظیر از شرایط "گل و بلبل" در کشور، برای چندین بار تکرار کرد که دولت وی "پاک‌ترین دولت تاریخ ایران" بوده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
كاظم صادقي پور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
98
65
سلام، بازرئيس جمهوري سركارآمدو بهانه ها شروع شد مگر خود همين حضرات نبودند كه در صحبتهايشان فرمودند رئيس جمهورآينده بايد با همين وضع موجود كاركند وبهانه تراشي ممنوع پس چه شد اينهمه ادعا؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
151
60
پس اوني كه وعده 100 روزه براي حل همه مشكلات از جمله مشكل اقتصادي ايران رو داده باباي من بوده نه شحص ديگه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
13
99
من از بیگانگان هرگز ننالم به من هر آنجه کرد آن آشنا کرد
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
16
179
بنظر ميرسد بجاي ساختمان چند طبقه به اين آقا وهمكاران عزيزش !بايد چندين طبقه دادگاه اختصاص بدهندتاجوابگوي 8سال به اين كشور رابدهند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
5
118
من فکر می کنم که چه اشکالی داره که از اقتصاد دانهای برتر و مشهور جهان برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور مشورت وراهنمایی گرفته بشه و در مقابل به اونها پول وحق الزحمه داده بشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
90
39
دارید دبه میکنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
8
102
البته اگر گزارشی هم در کار نبود حال و روز مردم بخصوص در این چند سال اخیر گویای بسیاری از مصائب هست.جملگی ملت از عوام تا خواص متوجه هستند که احمدی نژاد و گروهش با ایران چه کردند ولی آنچه که هنوز مبهم مانده برخی حمایت های پنهان و آشکار از اوست.
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
7
70
تردیدی درصحت این گزارش وجودندارد به انضمام اینکه موارد شایان اصلاح دیگری هم وجود دارد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
87
15
آمار موسسات بین المللی هرگز نمیتوتند معتبر باشد بویژه در زمینه امنیت و آزادی فردی . سرمایه اجتماعی آموزش و کارآفرینی چون آنها اطلاعات کافی و داده های مناسب و دقیقی در اختیار ندارند . آمارهای داخلی به مراتب معتبر تر هستند . در ضمن ملاک سنجش عملکرد همه دولتها آمارهای داخلی بوده و هست .البته مرکز آمار و بانک مرکزی حالا چی شده عملکرد دولتهای قبلی رو با آمارهای داخلی میسنجید ولی دولت احمدینژاد را با آمارهای خارجی ؟ باز هم سیاه نمایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
102
16
سیاه نمایی طبیعیه.کدوم اقتصاد دان؟هر کس یه کم شعور سیاسی و اقتصادی داشته باشه وضعیت اقتصادی رو میفهمه دیگه نیاز نیست این اقتصاد دانها!!!!!نظر بدن و سیاه نمایی کنن.شرایط بد هست اینو همه میدونن ولی اینگونه وخیم نشان دادن اوضاع درست نیست.حالا اگه روحانی هم نتونست مشکلات رو برطرف کنه اشکال نداره ، چرا سیاه نمایی میکنن من نمیدونم.این مردم با همه چیز میسازن و میدونن که بوجود اومدن مشکلات در اقتصاد بی برنامه ما طبیعیه.بجای اینکه امیدواری بدن و تلاش کنن از همین ابتدا دارن توجیه میکنن و در واقع میگن که اگه ما نتونستیم مقصر میراث احمدی نژاد بوده(احمدی نژادی که به اندازه تمام رئیس جمهور های بعد انقلاب کار کرد ،با وجود همه ی مشکلات).ملت عزیز باید از بعضی بازی های سیاسی آگاه باشن (هرچند که خیلی از بازیها رو نمیشناسن و بعدها متوجه میشن ) و سیاه نمایی ها رو دقت کنن.
ایلامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
7
118
اگر صدا وسیما از اوایل حکومت(!) اقای احمدی نژاد بجای اقای حیدری(همون مجسمه ای که فقط لبخند میزد و سر تکون میداد که میگن ارتروز گردن گرفته از بس سر تکون داده)دو تا اقتصاد دان درس و حسابی جلوی آقای احمدی نژاد میذاشت تا با عوام فریبی آمارهای خیالیش رو بجای امارهای واقعی تحویل میداد حالا وضع مملکت اینطور نبود!!!ما موندیم رسانه ملی هست یا رسانه میلی!!!
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
5
63
همه میدونستند شرایط گل و بلبل نیست برای همین کاندیدا شدند که شرایط بد را سر سامان بدند وگرنه دلیلی نداشت بیاند 8 نفری کاندیدا بشن حالا که انتخاب شدن باید به قول هاشون عمل کنند مطمئنا رییس جمهوری که ما انتخاب کردیم با دید کامل نسبت به شرایط توی صحنه اومدن میدونستند که یه چیزی گفتند همین طور الکی که نگفتند 100 روز اوضاع را ارم میکنند که پس ما منتظریم
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
58
28
اول گفتید روحانی بیاد همه چیز را درست میکند در 100 روز اول ( 100 روز اول تقلیدی از امریکائیها ) فلان میکند و بعد هی اخظار دادید که مردم توقع خودتان را کم کنید حال ناتوانیهای اینده روحانی را هم میخواهند به اندازند سر احمدی مردم را چی فکر کردید .هم شما هم مثلا اقتصاد دانها جاده صاف کن .
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
9
77
آیا افرادی که باعث فیر شدن مردم و مخدوش شدن چهره تمدن ایران در جهان شدند مجازات خواهند شد؟کاش این 8 سال کشور بدون دولت و رییس جمهور بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
7
74
بسیاربسیار جای تاسف است که بعد از 8 سال اوضاع مملکت اینگونه شده و کسی هم نیست که از این آقای مثلا" مسوول دولت سابق سوال بکنه که این چه وضعیه ! هر چند که تمام سوالها رو با تمسخر جواب میده یا اصلا" جواب نمیده ... علتش این است که مملکت بصورت "شلم شوربایی" اداره میشه و هر کسی هر جور که دلش میخواد کار میکنه : نه جوابی ! نه بازخواستی ! نه کارنامه ای ! ...
تازه با این همه اتفاقات نادر جناب آقای جنتی دامت برکاته فرمایش کرده اند که : آقای روحانی باید ادامه دهنده راه و روش احمدی نژاد باشد ...
این یعنی چه ؟ یعنی بازی با شعور مردم ! یعنی ظلم و بی عدالتی ... و یعنی فقط : شعار
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
57
8
اخوی اینکه رتبه ایران صده به ما اینو نمی گه که دولت بد عمل کرده. اگه بخوایم بفهمیم دولت چطور عمل کرده باید ببینیم چی تحویل گرفته چی تحویل داده
تو ریاضیاتم نسبت و ضیب مهمه نه موقعیت
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
80
12
باسلام ماه مارک رمضان است وانشاءالله افراد از صداقت لازم برخوردارند.ولی نظر بنده این است که همیشه باید انصاف داشته باشیم .وپیشرفت های 8 سال گذشته وخدمات افراد را مد نظر قرار دهیم.امیدوارم که چهار سال دیگر با جراغ فانوس بدنبال آقای احمدی نژاد نباشیم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
5
46
اصل تولید ناخالص ملی هست که ایران در ردیف بیستم تا سی ام در جهان قرار دارد و باید دید 1000 میلیارد دلار درآمد 8 سال گذشته کجا ها پنهان شده آنها را از حسابهای شخصی حاکمان و دولت خارج کرد و در اقتصاد ایران تزریق کرد و باید ایران هر طوز که شده حتی با توقف کامل غنی سازی تحریم ها را فوری بردارد و قیمت دلار نیز به قیمت واقعی زیر 1000 تومان خود برگردد و باید مسئله غرامت از عراق هم سریع عملی شود
در مدت 6 ماه سریع می شود اقتصاد ایران را به حالت عادی برگردانند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
4
59
1000 میلیارد دلار درآمد کشور در 8 سال گدشته کجاست باید تک تک افراد دولتی و غیر دولتی محاکمه و پول به بیت المال برگردد ایران هنور از نظر تولید ناخالص ملی در ردیف بیستم تا سی ام جهان قرار دارد پس می توان با برگشت سریع قیمت دلار با برداشته شدن تحریم ها حتی به قیمت توقف کامل غنی سازی دلار را به قیمت واقعی زیر 1000 تومان آن برگردانند و اقتصاد کشور را در مدت کوتاه 6 ماه بسرعت سرو سامان داد باید سریع در مورد گرفتن غرامت از عراق اقدام شود و جلوی بخشیدن میلیارد ها دلار به لبنان و فلسطین و سوریه و ... نیز گرفته شود
ارسطو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
85
7
عقده های سگیتون رو خالی کنین چون میدونین که دستش به جایی بند نیست که بتونه دروغهاتون رو رسوا کنه
اینها عقده هایی هست که ازمناظره های سال88 خورده بودین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
4
68
فقط محاکمه عاملین
مگه مملکت آزمایشگاه شخصیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
CANADA
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
5
36
اصل تولید ناخالص ملی هست که ایران در ردیف 20 هست که باید دلار به قیمت واقعی 900 تومان برگردد تا اقتصاد کشور سر و سامان گیرد با قیمت غیر واقعی دلار به 2500 و 3200 تومان بدلیل قیمت بالای بیش از 300 تا 350 درصدی دلار ار قیمت واقعی آن مشخص هست که نمی شود اقتصاد را سرو سامان داد و جالب اینجا هست گروه احمدی نژاد همه چیز را بسیار خوب جلوه می داد و می گفت ایران حالا از نظر تولید ناخالص ملی هفده ام هست و گروه آقای روحانی همه چیز را دارد خیلی بد جلوه می دهد که ایران را در ردیف 70 و شاخص های دیگری را مانند آزادی فردی را به آن اضافه کرده و تا ردیف بالای 100 رسانده است!
دلار با توجه به جایگاه تولید ناخالص ملی ایران باید به قیمت واقعی زیر 1000 تومان برگردد تا همه چیز درست شود بقیه موارد هم بهانه ای بیش نیست برای گران کردن و اجرای طرح شکست خورده ریاضت کشی بجای توقف آن. این طرح در ایران و تمام جهان تا بحال شکست خورده است و تنها درآمد سرشار برای عده ای خاص از سرمایه داران جهانی فراهم کرده و باعث فقر مردم جهان گشته است
متاسفانه مسئولان در ایران می گویند ما مستقل هستیم و شعار مرگ بر استکبار جهانی می دهند اما طرحهای اقتصادی آنها را به هر قیمت حتی طرح های که سران نوکر عرب حاضر نیستند در کشورهایشان انجام دهند در ایران به دستور آنها انجام می دهند !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
3
54
پس چرا اين همه از احمدي نژاد تقدير و تشکر شد؟
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
24
14
2 تا اقتصاددان پیدا کنید که یک نسخه برای اقتصاد ایران بنویسه بعدا نظر بدین
این نامه ها برای خود شیرینی هست نه از سر دلسوزی
نا شناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
7
61
اونائیکه حمایتش میکردن جواب بدن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
7
50
تورو خدا دیگه از شهرداری هیچ کس را به نهادهای بالاتر راه ندین نمونش آقای احمدی نژاد.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
11
54
بارها گفته ام. شروع نوسازی و اصلاحات باید با محاکمه احمدی نژاد و تیمش همراه باشد. باید خرابی ها را از بین برد تا بتوان بنای تازه ای احداث کرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
7
46
احمدی نژاد که آمار زیاد میده، همه میفهمن که داره خطابه میگه و اذهان عمومی رو منحرف میکنه
یعنی ما نمیفهمیم که قیمت ها از پارسال تا الان چندین برابر شده، بیکاری شیوع پیدا کرده، وضعیت رفاهی صفر شده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
7
56
احمدی نژاد میدانست ومیداند اوضاع چقدر خراب است فقط خواسته بگوید دروغ گفتن را من از همه شما بیشتر بلدم من حتی میتوانم اعداد وارقام را هم دروغ بگویم ومثلا به عدد 141 بگویم 10
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
4
55
خدا از باعث و بانی اش نگذره ما که نمیگذریم خدامونم نگذره
حقگو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
57
7
مسئولین محترم سایت انتخاب بدینوسیله به شما اطلاع می دهم که شما از (ویل للمطففین )هستید وهمچنین از دروغگو ترین مردمان روی زمین که همانان دشمن خداوند کریم می باشند واخطار می دهم که مواظب کارهای خود باشید که با هر خبر دروغ شما چنانچه کس منحرف وموجب خطا وگناه شود در پیشگاه خداوند یکتا شما مسئول و پاسخگو خواهید بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
66
12
بابا دست از سر احمدی بردارین لابد تا آخر ریاست جمهوری روحانی میخواهید هر گندی زد بگید کار احمدی بوده
ناشناس
|
BANGLADESH
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
42
8
چرخش سیاسی سایت انتخاب بعد از کنار رفتن دولت دهم بر همگان مبارک باد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
34
8
انتخاب عزیز ،تمام کاندیداها اذعان داشتند که اوضاع مملکت نابسامان است اگر درتوانشان قدرت اصلاح نمیدیدند کنارمیکشیدند چون صاحب شعورند چرا شما چند روزه کاسه داغترازآش شدی نمیدونم.بذارکامنتو حضرت عباسی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
68
11
دروغ محض برای خراب کردن احمدی نژاد
leila
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
8
43
بعید می دانم سیاستمدار باتجربه و باهوشی مثل آقای روحانی آمارهای ....احمدی نژاد را باور کرده باشد و برطبق آن قدم پیش گذاشته باشد همان طور که مردم هرگز باور نکرده اند و به آن خندیده یا گریسته اند. این نامه ها فقط به طور رسمی و قانونی پرده از ....های احمدی نژاد برمی دارد و اوج ....در این هشت سال احمدی نژاد را نشان می دهد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
40
16
8 سال پیش هم چنان گل و بلبلی نبودا !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
5
23
پس چرا باز هم سکوت ؟!
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
5
42
یکسال بعد از به سکان گرفتن ادارۀ کشور توسط احمدی نژاد صاحبنظران اقتصادی آگاه چنین مصیبت اقتصادی ای را پیش بینی کردند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
5
47
احمدی نژاد هر چه خصلت و صفت های نیکو وپسندیده من جمله اخلاق فاضله و ادب و نزاکت و صداقت و درستکاری راستگویی ساده زیستی و........ خلاصه هر انچه در یک مدینه فاضله میتوان دید و حدس زد در این دولت پاک بارها مشاهده شدادبیات غنی فارسی ضرب المثل های ناب من جمله ان .....را لو لو برد اب بریز اونجا که.........و....... و این است میراث او برای ملت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
4
29
هر دم از این باغ بری می رسد !!!!! همش چند روز از تنفیذ گذشته با این بدبختی مواجه می شویم وای به حال روزها و ماههای آینده ! خدا می داند در چه منجلابی غوطه می خوریم . خدا به دادمان برسد.
فردوسی در قرن چهارم گفته بود که ایران سرزمین گل و بلبل است حالا منظورش را می فهمیم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
73
16
احمدی نژاد با تمام اشتباحاتی که داشت مقدار خدمتش بیش از سالهای هاشمی و خاتمی بود تنها مسکن مهر برای این مدعا کافی است
sajad
|
UNITED STATES
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
40
9
اگه وضعیت بده نمیومد خوب مشتیا
علی ملک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
23
42
خیلی نامردیه
ما به آقای روحانی رای ندادیم که حالا دبه کنه
همه این وضع رو میدونستن
نظرات بینندگان