arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۲

آیا آقای افشاگر روابط بین پوتین و اوباما را شکراب کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روابط روسیه و آمریکا پس از مخالفت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در مسکو به سبب اختلافات بسیار از جمله ماجرای اسنودن ، به پایین ترین سطح خود رسیده است.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، لغو دیدار بین روسای جمهور دو کشور اقدام بی سابقه ای در روابط روسیه و آمریکا پس از جنگ سرد به شمار می رود و کرملین این حرکت آمریکایی ها را نوعی بی احترامی به پوتین در کشوری که به پروتکل ها بسیار وابسته است، عنوان کرد.

باراک اوباما در مقابل حضور خود را در نشست سران گروه 20 در روزهای پنجم و ششم سپتامبر در سن پترزبورگ با تردید مواجه نساخت .

پیش از این نشست ، اوباما قرار بود برای نشستی دوجانبه با پویتن به مسکو سفر کند.

کاخ سفید از « فقدان پیشرفت» در باره شماری از مسایل مانند دفاع ضد موشکی ، منع گسترش هسته ای ، تجارت و حقوق بشر در توضیح علت لغو این دیدار سخن گفت.

لیلیا شووتسوا تحلیلگر روس مرکز کارنگی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت:« همه علائم نشان
می دهد روابط بین واشنگتن و مسکو به سمت سردی جدی به پیش می رود.»

وی افزود :« مسایل زیادی وجود دارد که آمریکا و روسیه حتی نمی توانند کوچکترین موضع نزدیکی به هم پیدا کنند.»

لغو نشست اوباما و پوتین از سوی واشنگتن یک هفته پس از آن صورت می گیرد که مسکو به یک فراری آمریکایی به نام ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا پناهندگی موقت اعطا کرد.

اسنودن تحلیلگر سابق آمریکایی است که دامنه برنامه نظارت دستگاه اطلاعاتی کشورش را بر ارتباطات اینترنتی فاش ساخت .

اما ماجرای اسنودن یکی از موارد فهرست بلند بالای اختلافاتی است که بین آمریکا و روسیه از زمان بازگشت ولادیمیر پوتین به کرملین در مه 2012 جمع شده است.

پوتین در این سال برای سومین دوره ریاست جمهوری پس از سال های در دست داشتن این سمت از سال 2000 تا سال 2008 و فاصله ای چهار ساله به عنوان نخست وزیر بار دیگر اختیار امور روسیه را به دست گرفت.

روزنامه کومرسانت چاپ روسیه پنجشنبه به نقل از یک منبع آگاه در کرملین نوشت :« ماجرای اسنودن فقط بهانه ای برای لغو دیدار اوباما از مسکو بود.»

این منبع افزود :« آمریکایی ها از گفتگوهای مهم طفره می رود. رفتار آنان قطعا پیامدهای سیاسی دارد.»

در کمتر از یک سال ، روسیه پذیرش فرزندخواندگی کودکان روس را برای خانواده های آمریکایی ممنوع اعلام، سازمان های غیر دولتی دریافت کننده کمک مالی خارجی را به ثبت کردن نام خود به عنوان « شرکت های مامور خارجی » مجبور و مجازات های زندان را برای تنبیه «تبلیغات همجنس بازی» تصویب کرد.

در عرصه بین المللی ، روسیه و آمریکا مواضع بسیار متفاوتی به ویژه در خصوص سوریه دارند، زیرا مسکو مخالف توقف همکاری با حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه است.
غربی ها از حکومت اسد به شدت انتقاد می کنند.

شوتسوا می گوید:« همه این مسایل روابط روسیه و آمریکا را به حدی رسانده است که پوتین و اوباما چیزی برای گفتن در یک دیدار دوجانبه ندارند.»

به گفته یک منبع نزدیک به این پرونده ،آمریکا به ویژه از این عصبانی است که هیچ پاسخ سازنده ای را از روسیه برای پیشنهادهای اوباما برای دور جدیدی از گفتگوها در خصوص کاهش تسلیحات که برای رئیس جمهوری آمریکا اولویت دارد، دریافت نکرده است.

به گفته این منبع ، در نتیجه اوباما ممکن است علاقه کمتری به روابط با روسیه برای بقیه دوره دوم ریاست جمهوری خود که سال 2017 پایان می یابد، نشان دهد.

آمریکا تاکنون درباره برگزاری دیدار بین اوباما و پوتین در حاشیه نشست گروه بیست در سن پترزبورگ ابراز تمایل نکرده است.

آلکسی پوشکوف رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس سفلای پارلمان روسیه (دوما) گفت :« دیدار بین این دو رئیس جمهوری ممکن است نتایجی داشته باشد.»

اعلام اول اوت روسیه که این کشور به ادوارد اسنودن پس از گذراندن پنج هفته در محدوده ترانزیت فرودگاه مسکو پناهندگی سیاسی موقت می دهد، واشنگتن را عصبانی کرده است .

به گفته یک منبع روس ، این اعلام مسکو از قبل به اطلاع مقامات آمریکایی نرسیده بود.

رابرت مولر رئیس پلیس فدرال آمریکا اف بی آی و میخائیل بورتنیکف رئیس دستگاه های فدرال امنیتی روسیه در عین حال به طور تنگاتنگی درباره این پرونده به درخواست روسای جمهوری دو کشور همکاری کرده بودند.
نظرات بینندگان