arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۲

شیخ اعتدال؛ نقطه عطفی در بهبود روابط ایران با کشورهای جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه "ایل تمپو" ایتالیا نوشت: ورود رییس جمهور جدید حسن روحانی به عنوان یک شخصیت میانه رو در عرصه سیاسی ایران، می تواند نقطه عطفی در بهبود روابط میان این کشور و دیگر کشورهای جهان باشد.

به گزارش انتخاب به نقل از تیک، روحانی جانشین محمود احمدی نژاد شده که طی دو دوره ریاست جمهوری اش تنش های بسیاری را به راه انداخت. رییس جمهور جدید اظهار داشت که "تنها راه تبادل نظر با ایران ازطریق مذاکره برپایه اطمینان دوجانبه، احترام و کاهش دشمنی ها خواهد بود".

او در ادامه افزود: "اگر کشورهای غربی به دنبال پاسخ مناسبی ازسوی ایران هستند، نه با زبان تحریم که با احترام با ایران صحبت کنند."

مردم به روحانی به عنوان یک شخصیت میانه رو که بین سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ مذاکرات اتمی را هدایت می کرد رأی دادند. او گفت: "مردم می خواهند بهتر زندگی کنند؛ با کرامت و در شرایطی باثبات. مردم می خواهند جایگاه از دست رفته خود را در میان دیگر ملت ها به دست آورند."

او افزود: "هدف دولت من نجات اقتصاد ایران و انجام همکاری سازنده با جهان است." طی دو سال اخیر تحریم ها و مجازات های اعمال شده علیه ایران باعث شده تا تورم به بیش از ۴۵ درصد برسد و ریال نیز در حدود ۷۵ درصد از ارزش خود را ازدست داده. این درحالی است که نرخ بیکاری نیز دورقمی شده است.

هدف دولت جدید آغاز رویکردی جدید خواهد بود و دعوت از مقامات کشورهای مختلف برای حضور در این مراسم که برای اولین بار صورت می گرفت، نشان از این سیاست داشت . در میان این افراد، رییس جمهور سودان عمر البشیر که ازسوی دادگاه بین المللی جنایی لاهه به دلیل جنایت علیه بشریت تحت تعقیب است نیز دعوت بعمل آمده بود، ولی او نتوانست به تهران برسد، زیرا عربستان سعودی اجازه پرواز از آسمان خود را برای او صادر نکرد.

ازسوی دیگر، کاخ سفید نیز به سخنان حسن روحانی واکنش نشان داد. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، از "حسن نیت" واشنگتن در صورت جدیت دولت جدید خبر داد. کاخ سفید در پیام تبریک اش خاطرنشان کرده که انتخاب آقای روحانی "نشان از فرصتی برای ایران دارد تا بلافاصله نگرانی های عمیق جامعه بین المللی در مورد برنامه اتمی خود را برطرف سازد". این درحالی است که روابط آمریکا و ایران از سال ۱۹۷۹ متوقف شده است.
نظرات بینندگان