arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۲

پیشنهادهای میلیاردی سعودی به پوتین برای قطع کمک به بشار/ آیا روسیه باز هم خیانت می کند؟

جلسه بندر بن سلطان و پوتین، چهار ساعت به طول انجامید. او افزود: «سعودی‌ها از نتیجه این جلسه خشنود بودند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در خاورمیانه و دیپلمات‌های غربی نوشته است که عربستان سعودی مشوق‌هایی اقتصادی به روسیه پیشنهاد تا در ازای آن، مسکو از میزان حمایت خود از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بکاهد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این منابع گفته‌اند که شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات سعودی هفته گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، این مشوق‌ها را پیشنهاد داده است.

روسیه به نظام بشار اسد کمک تسلیحاتی می‌کند و به همراه چین، سه باز قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش فشار بر این نظام را وتو کرده است.

منابعی در اپوزیسیون سوریه که به عربستان سعودی نزدیک هستند، گفته‌اند که بندر بن سلطان پیشنهاد خرید تجهیزات نظامی از روسیه به قیمت ۱۵ میلیارد دلار را ارائه داده است.

همچنین گفته شده که ریاض آماده است تضمین کند کشورهای عربی خلیج فارس رقیب روسیه در صادرات گاز به اروپا نشوند.

این منابع افزوده‌اند که عربستانی سعودی در مقابل از مسکو می‌خواهد حمایت‌های خود را از بشار اسد کاهش دهد و از صدور قطعنامه‌های شورای امنیت درباره ممانعت نکند.

یک منبع آگاه در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هم در مصاحبه با خبرگزاری رویترز این خبر را تایید کرده و گفته است که شاهزاده بندر پیشنهاد خرید مقادیر زیادی جنگ افزار از روسیه را ارائه داده است.

یک منبع لبنانی نزدیک به سعودی نیز گفته است جلسه بندر بن سلطان و پوتین، چهار ساعت به طول انجامید. او افزود: «سعودی‌ها از نتیجه این جلسه خشنود بودند.»

منابع دیپلماتیک می‌گویند که پاسخ اولیه پوتین به پیشنهاد بندر بن سلطان قاطع نبود. اگر چه یک منبع دیپلماتیک عربی که در خاورمیانه حضور دارد، بعید دانسته که رئیس جمهوری روسیه بخواهد نقشی را که مسکو اکنون در خاورمیانه ایفا می‌کند، با قرارداد بزرگ تسلیحاتی عوض کند.

اما دیپلمات‌هایی دیگر می‌گویند که پیش از سفر بندر بن سلطان به مسکو، روسیه بر بشار اسد فشار آورد تا اجازه حضور گروه تحقیق در اسلحه شیمیایی سازمان ملل متحد را در سوریه صادر کند. این گروه قرار است هفته آینده به سوریه سفر کند.

یک دیپلمات درباره دیدار پوتین و بندر بن سلطان گفته است: «این یکی از نشست‌های محرمانه‌ای بود که از تلاش‌های دیپلماتیک علنی درباره سوریه، اهمیت بیشتری داشت.»

یکی از شخصیت‌های برجسته در اپوزیسیون سوریه هم گفته است که پیش از این جلسه، تماس‌ها میان عربستان سعودی و روسیه چند برابر شده بود.



او در این باره به خبرگزاری رویترز گفته است: «بندر بن سلطان تلاش کرد در دو مورد از نگرانی‌های اصلی روسیه بکاهد؛ یک مورد مربوط به اسلامگرایان افراطی است که جانشین اسد خواهند شد و مورد دیگر تبدیل شدن سوریه به محل عبور گاز کشورهای خلیج فارس به ویژه قطر به اروپا است که می‌تواند باعث کاهش صادارات گاز روسیه شود.»

او افزود: «بندر بن سلطان پیشنهادهایی برای افزایش همکاری نظامی و اقتصادی عربستان سعودی با مسکو ارائه داده است.»

عربستان سعودی یکی از حامیان اصلی مخالفان بشار اسد است. این در حالی است که روسیه در دو سال اخیر به فروش اسلحه به سوریه ادامه داده است.

روایت خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از مسکو به قلم سامی کتز نوشت منابع دیپلماتیک در خاورمیانه اعلام کردند ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد عربستان سعودی را برای رها کردن بشار اسد در ازای قرارداد عظیم تسلیحاتی و نفوذ بیشتر روسیه در جهان عرب رد کرده است .

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ پوتین که از حامیان مهم رئیس جمهوری روسیه به شمار می رود 31 ژوئیه در کرملین بندر بن سلطان ، رئیس بانفوذ دستگاه های امنیتی عربستان سعودی را که کشورش یکی از مهم ترین حامیان شورشیان سوری است، به حضور پذیرفت.

مسکو و ریاض درباره این خبر هنوز هیچ اظهار نظری نکرده اند.

یک دیپلمات اروپایی که بین بیروت و دمشق تردد می کند، اعلام کرد:« هر دو سال بندر بن سلطان با همتایان روس خود دیدار می کند اما این بار او خواست با رئیس جمهوری روسیه دیدار کند.»

این دیپلمات افزود:« این شاهزاده سعودی به پوتین توضیح داد:« ریاض آماده است به مسکو برای ایفای نقش مهم تر در خاورمیانه درحالی که آمریکا حضور خود را در این منطقه کاهش می دهد، کمک کند.»

به گفته این منبع ، او همچنین پیشنهاد داده است 15 میلیارد دلار سلاح از مسکو خریداری و به طور قابل توجهی در این کشور سرمایه گذاری کند.

به گفته این دیپلمات ، علاوه بر این ، این شاهزاده سعودی به پوتین اعلام کرد:« صرف نظر از رژیمی که به جای رژیم اسد بیاید ، این رژیم به طور کامل تحت کنترل سعودی ها خواهد بود و به هیچ یک از کشورهای خلیج فارس اجازه نخواهد داد از سوریه گاز صادر کند تا به این صورت به صادرات گاز روسیه آسیب وارد نشود.»

سال 2009 اسد ، در حمایت منافع متحد روس خود که نخستین صادر کننده گاز به اروپا است ، از امضای طرح خط انتقال لوله گاز زمینی با قطر که خلیج فارس را از طریق سوریه به اروپا متصل می کند ، خودداری کرده بود.

به گفته یک دیپلمات عرب که با مسکو تماس دارد ، رئیس جمهوری روسیه مودبانه به سخنان مخاطب خود گوش داد و به او گفت کشورش با وجود این پیشنهادها راهبرد خود را تغییر نمی دهد.

این منبع می افزاید:« بندر بن سلطان درآن حال به روس ها فهماند بنابراین تنها گزینه در سوریه نظامی است و باید ژنو را فراموش کرد زیرا مخالفان به ژنو نخواهند رفت.»

روسیه و آمریکایی ها از ماه ها پیش از فکر برگزاری کنفرانس بین المللی بین رژیم و مخالفان در ژنو حمایت می کنند اما این طرح تاکنون بی نتیجه بوده است .

یک سیاستمدار سوری در گفتگو با خبرگزاری فرانسه درباره این دیدار گفت:« همان سیاستی که پیشتر قطر با لاورف (سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه) ، اجرا کرده بود ،سیاست عربستان سعودی هم خریدن افراد یا کشورها است . عربستان نمی داند روسیه قدرت بزرگی است که سیاست خود را به این شکل تعیین نمی کند.»

وی افزود:« روسیه و سوریه از نیم قرن پیش روابط تنگاتنگی در همه زمینه ها دارند و ریال های سعودی نمی تواند اوضاع را تغییر دهد.»

روابط بین مسکو و ریاض براثر مناقشه سوریه متشنج شده است ،زیرا مسکو ریاض را به «تامین مالی و تسلیحاتی تروریست ها و گروه های افراطی » در مناقشاتی که تاکنون به کشته شدن بیش از 100 هزار نفر منجر شده است متهم می کند.

کارشناسان روس نیز عقیده دارند پوتین پیشنهاد عربستان را رد کرده است .

الکساندر گولتز کارشناس نظامی به روزنامه برخط( آنلاین) اژدنونی ژورنال که وابسته به مخالفان دولت روسیه است گفت:« احتمال چنین توافقی بسیار ناچیز است.»

وی خاطر نشان کرد برای پوتین حمایت از اسد « مسئله ای اصولی » است.

این کارشناس روس افزود:« حتی پیشنهاد وسوسه برانگیز 15 میلیارد دلار ، مبلغ عظیمی که دو برابر گردش مالی شرکت روسبورنواکسپورت ( سازمان صادرات تسلیحاتی روسیه ) است تاثیری نخواهد داشت.

آندری سولداتف کارشناس مستقل دیگر در زمینه امنیتی که مدیریت پایگاه اینترنتی اجنتورا دات ار یو را برعهده دارد، گفت:« هدف از این کار سعودی ها بیشتر بی ثبات کردن اسد و اطرافیان او بوده است.»

وی اطمینان داد:« جایگاه اسد بیش از پیش تقویت می شود و کرملین از این مسئله آگاه است ، خیانت کردن به اسد در این وضع بیش از حد احمقانه است.»

این منبع گفت:« نباید این مسئله را نیز فراموش کرد که سال ها وقت می برد تا سعودی ها به وعده های خود عمل کنند.»
نظرات بینندگان