arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۲

اشعار طنزی که یک روحانی برای سنگ قبرش نوشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره دومین سالگرد درگذشت عالِمی نوشته که برای سنگ قبرش، شعر طنز سروده بود.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران در آغاز مطلبش نوشته است:

«با رسیدن رمضان، دومین سالگرد درگذشت عالم فاضل مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رئیسی فرا رسید. به پاس انسی که در محفلش داشتم در اینجا از ایشان یاد کرده و شعری را که به یادگار برایم نوشتند تقدیم عزیزان می کنم.
آقای رئیسی از علمای گرگان بود، از خانواده اهل علم که در ایران و نجف تحصیل کرده بود و و خاطراتش را هم در کتابی با عنوان «خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رئیسی» منتشر کرد. جدش رئیس الذاکرین از علمای گرگان بوده که در همین کتاب به تفصیل از او یاد کرده و از جمله رهبران مشروطه خواه این شهر هم بوده است. این کتاب هم تاریخ خاندان اوست و هم تاریخ گرگان، و از این حیث اثری منحصر به فرد است... پیش از انقلاب تبعید هم شد که روز هفدهم شهریور 57 در میان استقبال مردم به گرگان بازگشت.»
عضو فعال وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش نوشته است:
«حضور در مجلس انس ایشان در ایامی که به قم می‌آمدند و میهمان سرور عزیز جناب آقای شهرستانی بودند، دست می داد. در این مجالس، چندین دفعه ایشان، شعری را که به طنز برای سنگ مزار خود سروده بودند خواندند و حاضران از آن لذت بردند. مشابه همان شعری که ایرج میرزا یا پروین اعتصامی برای سنگ قبر خود سروده‌اند... به هر حال، برای این که در این رمضان یادی از ایشان کرده باشم(تاریخ فوت ایشان 19 مرداد 1390) این اشعار را که هم طنز است و هم هشدار و هم انتقاد از مرده پرستی مردم ما، خدمت دوستداران تقدیم می کنم.»
نظرات بینندگان