arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۳۱۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۲

سیم‌کارت در ایران ۱۹ ساله شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دقیقا ۱۹ سال پیش در چنین روزی (۱۹ مرداد ۱۳۷۳) با واگذاری ۴ سیم کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، رسماً عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران آغاز شد.

به گزارش سیتنا (citna.ir)، بهره برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با استفاده از ۱۷۶ فرستنده و گیرنده در ۲۴ ایستگاه رادیویی و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد. به دنبال استقبال غیرمنتظره و بی نظیر مردم از این پدیده، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور برآمد. بنابراین با توجه به نیاز و تقاضای مردم به این پدیده، فعالیتهایی متناسب با جهت گیری جهانی برای توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالی مجموعه مخابرات کشور صورت گرفت.

در ادامه این برنامه هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه ۲۰۰۰میلیارد ریال تصویب کرد و کلیه وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیارایران واگذار شد.

با جدی شدن خصوصی‌سازی صنعت مخابرات کشور و اهمیت حضور در بازار رقابت تجاری، این شرکت از سال ۱۳۸۶، دارای «نام»، «نشان»، «رنگ» و «شعار» تجاری وی‍ژه خود شد. همچنین در سال ۱۳۸۹ پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.

هم اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران حدود ۶۰ میلیون مشترک دارد و ۱۱۶۹ شهر و ۷۰هزار کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش قرار داده است. ضریب نفوذ این اپراتور حدود ۷۲ درصد و ارتباط رومینگ بین الملل آن با ۲۷۱ اپراتور در ۱۱۲ کشور جهان برقرار است. گرچه همراه اول پیشتاز عرضه سیم کارت در کشور بوده است، ولی با نوسازی شبکه خود که جشن آن ۹ بهمن سال گذشته با حضور اصحاب رسانه برگزار شد؛ به‌روزترین تجهیزات شبکه تلفن همراه کشور را داراست.

هنگامی که در سال ۱۳۷۳، همراه اول عرضه سیم کارت را در کشور آغاز کرد؛ ایران در منطقه پیشتاز بود و در جهان نیز تلفن همراه تکنولوژی نوینی محسوب می شد. نسل سوم تلفن همراه در حالی با تاخیر وارد کشور شده است که برخی کشورها در حال راه اندازی نسل چهارم تلفن همراه هستند.

متاسفانه علی رغم فراگیر نشدن نسل سوم تلفن همراه در کشور، مدت انحصار عرضه این نسل با اراده ای خارج از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمدید شده است.

بر اساس اطلاعیه همراه اول، اپراتور اول اعتقاد دارد ادامه وضع فعلی تنها محرومیت خیل عظیم مشتاقان از مواهب این تکنولوژی نوین را در پی دارد.

اپراتور اول در ادامه آمادگی خود را اعلام کرده که به محض دریافت فرکانس های مورد نیاز از سوی سازمان تنظیم مقررات، بخش رادیویی خود را نیز همچون بخش اعظم دیگر شبکه که برای ارائه نسل های بالاتر از قبل مهیاست، ارتقا دهد تا حدود ۶۰ میلیون مشترک اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور امکان برخورداری از مزایای نسل های جدیدتر (نسل ۳ و ۴) را بدست آورند.
انتهای پیام
نظرات بینندگان