arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۴۲۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۴ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲

متن دفاعیه هاشمی از وزرای دولت پنجم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت:
آیت الله هاشمی رفسنجانی در زمان رای اعتماد کابینه دولتش به مجلس سفارش کرد تا از برخوردهای جناحی و سیاسی پرهیز کنند و به کابینه با نگاهی فراجناحی نگاه کنند تا راه برای تشکیل دولتی فرآگیر و کارآمد فراهم شود.

گزیده سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوران ریاست جمهوری خطاب به مجلس سوم با اکثریت جناح چپ در سال 68 بدین شرح است:

*  برای ما یک نقطه تحولی است زیرا تا گذشته خیلی نزدیک، اینجا می نشستیم و آقایان دیگری کابینه را برای معرفی می آوردند و حال دنیا عوض شده و جور دیگری شده است و الان ما کابینه را برای معرفی آورده ایم، ولی احساس مجلسی بودن از ذهن من هنوز، بیرون نرفته است و بحث هایی که می کنم حتماً یک مقداری شکل ریاست مجلس را خواهد داشت. به هرحال آقایان خودشان را آماده کنند که یک دفعه نمی شود همه چیز عوض شود. امیدواریم که این رابطه را بتوانیم در آینده حفظ کنیم و این احساس و علاقه همچنان محفوظ بماند.

* یک مقدماتی پیش آمد تا ما به اینجا رسیدیم که من آنها را به طورکلی و مختصر عرض می کنم:  اولاً یکی از مبانی تصمیم گیری برای من، اطلاعات خودم بوده است و لابد آقایان قبول دارند که من به عنوان یک نفر آدم مطلع از وضع وزارتخانه ها و وزرا و امور کشور، در تصمیم گیری روی افراد می توانم صاحب نظر باشم.البته حرف من حجت کامل نمی شود، اما به عنوان نظر می تواند مورد توجه باشد و یکی از پشتوانه های تصمیم گیری های خودم، این مسأله بوده است. البته به این اکتفا نکردم و کارهای دیگری هم براساس یک ملاک و معیارهایی که الان عرض می کنم، انجام دادم.

* اولین کار من مشورت بود. من حالا نمی دانم در گذشته، رؤسای کابینه ها چه مقدار مشورت می کردند، اما در مورد خودم، می دانم که مشورت بسیار وسیع انجام شد، به خاطر شرایطی که داشتیم و بخصوص شرایطی که من داشتم. من از نمایندگان خواستم که ابراز نظر کنند و آنها به طور وسیعی ابراز نظر کردند. اکثر کمیسیون ها نظر دادند، جریان های فکری موجود در مجلس، که سه جریان عمده هستند، روی افراد نظر دادند. البته سه جریان که مطرح کردم، یکی از آنها جریان وسطی است که تعبیر خود آقایان، « جریان مستقل» است، ولی دو جریان دیگر برای شما روشن است. این آقایان نظر دادند و هر سه لیستی که آقایان دادند برای من قابل استفاده بود. خیلی از نمایندگان با من ملاقات خصوصی کردند و نظر خود را ارایه کردند که تعداد قابل توجهی بود و من آنها را یادداشت کردم که ظاهراً یک مجموعه تاریخی است و اگر یک روزی بنا باشد منتشر شود، یک کتاب بسیار زیبایی خواهد بود.

* وزارتخانه ها، معاونین وزارتخانه ها، انجمن های اسلامی و کسانی که بیرون از مجلس هستند و به نحوی جنبه های سیاسی و کارشناسی دارند، اینها خیلی برای من نامه نوشتند و من همه آنها را خواندم و از خلال آنها لیستی استخراج کردم.همچنین با تعدادی از وزرایی که در کابینه بودند، صحبت کردم، با نخست وزیر و رییس سابق قوه قضاییه، آیت الله موسوی اردبیلی زیاد صحبت کردم. با سایر دوستان نیز مشورت کردم و بیش از همه با مقام معظم رهبری مشورت کردم که برای من نظرات ایشان، به خاطر حضوری که در دستگاه های اجرایی داشتند، نه صرفاً از جهت رهبری، چون ایشان بنا نداشتند از جایگاه مقام رهبری در این مسأله شرکت کنند، بلکه از جهت اطلاعات ایشان در مقام ریاست جمهوری بسیار باارزش بود و مشورت زیادی با ایشان داشتم و کمک زیادی به من فرمودند. این، مجموعه مشورت ها است که از آن یک لیست درآمده است. البته در لیست هایی که ما می گرفتیم، خیلی روشن، جهت گیری های سیاسی ملحوظ بود، البته این هم حق همه است، مخصوصاً حق نمایندگان.

* در لیست، جهت گیری های مشخص داشت و آن لیست میانه، جامع تر به نظر می رسید و این هم طبیعی است و برخلاف انتظار من هم نبود. هر کسی، هر شخصی را قبول داشته باشد، باید پیشنهاد کند، اما من از آقایان خواسته بودم مقداری هم خودشان را جای من بگذارند دنبال افرادی باشند که می خواهند کار کنند و با همه نیروهای وفادار به انقلاب در میدان عمل همکاری کنند.

* من اگر بخواهم آن جوری که خودم می فهمم و اقتضای مصلحت است  عمل کنم، طبعاً کسانی که علاقمند به یک جریان هستند، حتماً  از لیستی که من ارائه کردم، راضی نمی شوند، چون آنها، پیشنهاد خودشان برایشان اعتبار و اهمیت دارد، ولی حتماً آقایان توجه دارند که از رییس جمهوری چنین توقعی نیست که فقط به یک جهت توجه کند.



* ملاکی که برای من در انتخاب افراد مهم بوده است، یکی این بود که سوابق قابل قبولی از لحاظ کاری و فکری برای انقلاب و من داشته باشند، یعنی سابقه خدمت قابل قبول و قابل اتکا در انقلاب و یا قبل از انقلاب داشته باشند. ملاک دیگری که برایم بسیار اهمیت داشته است، آن بوده که ترکیب کابینه به گونه ای باشد که نمایانگر افکار موجود در نیروهای وفادار به انقلاب باشد، چون من قطعاً بنا دارم در آینده از مجموعه نیروها استفاده کنم به دلیل اینکه افراد وابسته به دیگر جریان ها از میدان خدمت محروم نمانند و این نمی شود مگر این که کابینه یک حالت جامعیتی داشته باشد.

* من می خواستم کابینه ای را معرفی نکنم که نشانگرعدم وحدت و توجه به یک جریان، بیش از جریان دیگر باشد. می خواستم این روحیه وحدت حفظ شود و من مروج این روحیه باشم که انشاءالله امیدوارم در بحث هایش این جهت را کاملاً رعایت کند. به هرحال وجود وحدت، سرمایه بسیار بزرگی برای ملت ما است و ما نباید اجازه بدهیم که این روحیه با کار ما مخدوش بشود و این ها، چیزهایی بوده است که ما در نظر گرفتیم.
نظرات بینندگان