arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۲

کیهان:مجلس با احمدی‌نژاد تعارف نداشت/ شرق: بیش از 80 درصد کابینه رای می‌آورند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا وزرا به روحانی تحمیل شده‌اند و یا صداقتی در کار نبوده است؟
حسین شریعتمداری در بخشی از سرمقاله امروز کیهان با تیتر «شاهد امروز، قاضی فرداست» نوشت: اصرار و تأکید پی‌درپی آقای دکتر روحانی بر ویژگی‌هایی نظیر دوری از تنش، خدمت به مردم، رعایت اعتدال در تصمیم‌ها و برخوردها، قانون‌گرایی، مبارزه با فساد اقتصادی، دفاع از منافع‌ملی در مقابل زورگویی و باج‌خواهی بیگانگان، تعهد نسبت به نظام، خون شهداء و آموزه‌های اسلامی و انقلابی، تلاش برای توسعه علمی و فناوری و... با هویت و سوابق شناخته شده برخی از گزینه‌های پیشنهادی نظیر حضور در فتنه آمریکایی- اسرائیلی88، آلودگی به فساد اقتصادی، تنش‌آفرینی، عدم‌تعهد نسبت به آموزه‌های اسلامی و انقلابی و... همخوانی ندارد. بنابراین درباره حضور این افراد در فهرست وزرای پیشنهادی فقط دو احتمال وجود دارد یا این که آقای روحانی- با عرض پوزش- در شعارها و اظهار‌نظرهای خود صادق نبوده است! و یا آن که معرفی وزرای مورد اشاره به ایشان تحمیل شده است.


مجلس با احمدی‌نژاد تعارف نداشت با روحانی هم همین‌طور
روزنامه کیهان طی گزارشی نوشت: با وجود لابی‌های گسترده با نمایندگان مجلس، همچنان برخی وزرای پیشنهادی با مخالفت نمایندگان مواجهند و احتمال رأی عدم اعتماد به آنها قابل توجه است. بر اساس آخرین ارزیابی‌ها وزیران پیشنهادی نفت، آموزش و پرورش، علوم، راه ‌و مسکن از جمله این افراد هستند ضمن اینکه احتمالا درباره وزرای پیشنهادی کار و رفاه، ورزش، اطلاعات، خارجه و ارشاد نیز اما و اگرهایی در میان طیف‌هایی از نمایندگان شنیده می‌شود.

محمدرضا خباز از چهره‌های اصلاح‌طلب و دارای سوابق نمایندگی مجلس در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا هر چند ابراز امیدواری کرد که همه وزیران پیشنهادی رأی اعتماد بگیرند، یک واقعیت را مورد توجه قرار داد و گفت: به فرض اینکه یک یا چند نفر از وزرای پیشنهادی آقای دکتر روحانی از مجلس رأی اعتماد نگیرند، اتفاق خاصی نمی‌افتد و آسمان به زمین نمی‌آید؛ کما اینکه نماینده‌های مجلس در دوره گذشته می‌خواستند به 7 تن از وزرای پیشنهادی دولت آقای احمدی‌نژاد رأی ندهند اما حالا با عنایاتی که از این طرف و آن طرف شد، باز هم برخی از آن‌ها رأی نیاوردند.گفتنی است چند تن از وزرای پیشنهادی احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق در دولت‌های نهم و دهم نتوانستند رأی اعتماد مجلس را به دست آورند.

در همین حال «مشرق» در خبری نوشت: ارزیابی‌ها از فضای مجلس نشان می‌‌دهد آقایان محمدعلی نجفی و جعفر میلی‌منفرد از کمترین شانس برای کسب رأی اعتماد نمایندگان برخوردارند. همچنین احتمال رأی‌آوری زنگنه، سلطانی‌فر و آخوندی بستگی به لابی‌های سنگینی دارد که بتوانند طی روزهای آینده انجام دهند. پیش‌بینی می‌شود بیشترین آرای مجلس را سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان، حسین دهقان وزیر دفاع، علی‌طیب‌نیا وزیر اقتصاد و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو به دست آورند.

گزارش‌ها حاکی است که لابی گسترده برای وزیران پیشنهادی و به ویژه برای وزیران پیشنهادی نفت(زنگنه)، کار و رفاه (ربیعی)، راه و مسکن (آخوندی)، علوم (میلی‌منفرد)، آموزش و پرورش (نجفی) و برخی وزرای اقتصادی در جریان است.

سفر يک وزير به عراق با هواپيماي اختصاصي
بر اساس گزارش روزنامه خراسان، بر اساس پيگيري هاي يک دستگاه مسئول، سفر هفته هاي گذشته يکي از وزراي اقتصادي دولت دهم به کشور عراق با استفاده از هواپيماي اختصاصي انجام شده است و انجام اين سفر يک روزه مي توانست با برنامه ريزي بهتر، بدون استفاده از اين اقدام که اگرچه قانوني است اما با شعارها و تاکيدات دولت گذشته در منافات است، انجام شود.

مجلس به تمام اعضای کابینه اعتماد کند
فواد صادقی طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: رییس‌جمهور برای تامین دیدگاه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای نظام درباره ترکیب کلی کابینه و حفظ اعتدال، از تعدادی از گزینه‌های نخست و حداکثری خود برای تصدی وزارتخانه‌ها چشم پوشیده است و درواقع گام نخست تعامل با مجلس را برخلاف هشت سال گذشته با حسن‌نیت برداشته است. اکنون نوبت مجلس شورای اسلامی است که در زمانه‌ای که مشکلات خارجی و داخلی بیشماری در برابر دولت جدید صف بسته‌اند این حسن‌نیت را پاسخی متقابل دهد و با حمایت از دولت اعتدال فضای افراطی سال‌های گذشته که بر کشور حاکم شده بود را به میدانی نوین برای حل مسایل مردم تبدیل کند.

عارف تبدیل به یک جریان در اصلاح طلبان شده است
ریحانه طباطبایی در روزنامه بهار نوشت: انتخابات تمام؛ فهرست کابینه هم بسته شد. حالا چشم‌ها همه به سوی مجلس دوخته شده تا ببینند پس از تمامی حرف و حدیث‌ها کدام وزیر پیشنهادی رای می‌آورد و کدام‌یک اجازه ورود در پاستور را پیدا نمی‌کند؛ اما آن سوی مجلس، ورای دولت جامعه مدنی مجددا در حال شکل‌گیری است، آن‌هم بی‌نیاز از رای اعتماد بهارستان‌نشینان. فعالان جامعه‌مدنی در واقع قبل از شکل‌گیری دولت به تکاپو افتاده‌اند و زمزمه‌های تشکیل احزاب جدید و بازگشت سازمان‌های غیردولتی به جامعه شنیده می‌شود. جامعه‌مدنی این روزها بازیگران جدید‌تر و فعال‌تری نیز پیدا کرده است. حالا دیگر سیدمحمد خاتمی تنها نیست، بازیگران دیگری هم در کنار او قرار گرفته‌اند که می‌توانند با جمع‌کردن اصلاح‌طلبان در کنار یکدیگر، جامعه نوپای مدنی را هدایت کنند. یکی از این افراد محمدرضا عارف است. او در آستانه انتخابات سال 92 سکوت خود را شکست و به میدان آمد. او در روزهای پایانی تبلیغات انتخابات به درخواست سیدمحمد خاتمی اجماع بین اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گراها را پذیرفت و در ادامه رقابت‌ها به نفع جریان اصلاح‌طلبی کنار کشید. اکنون محمدرضا عارف تبدیل به یک جریان شده است، جریان قابل احترام و یک الگو برای بیشتر اصلاح‌طلبان. امروز اصلاح‌طلبان برای پیشبرد اهدافشان که تحقق شعار جامعه مدنی است می‌توانند از وجود معاون اول دولت اصلاحات نیز بهره ببرند.

مداحی روزنامه اصلاح طلب برای 3 وزیر مسئله دار
روزنامه اعتماد نوشت: بسيار انتخاب هوشمندانه‌يي محسوب مي‌شود. انتخاب آقاي نجفي در حوزه آموزش نيز انتخاب بسيار درخشان دكتر روحاني است و با توجه به سابقه ?? ساله آقاي نجفي در آموزش و پرورش و تجربه‌يي كه در سازمان برنامه‌ريزي و آموزش عالي داشته‌اند، اين انتخاب با استقبال جامعه بزرگ فرهنگي روبه‌رو مي‌شود. دكتر ميلي‌منفرد به عنوان گزينه پيشنهادي وزارت علوم نيز، از دانشمنداني است كه عضو هيات علمي دانشگاه اميركبير بوده و از رياست گروه تا معاونت دانشگاه را بر عهده داشته است. معاونت پژوهشي و چهار معاونت را در وزارت علوم عهده‌دار شده و از اين بابت تجربه بالايي در فضاي دانشگاه دارند. انتخاب آقاي آخوندي براي وزارت مسكن نيز از ديگر انتخاب‌هاي بسيار خوب و ممتاز دكتر روحاني است و درباره سوابق ايشان مي‌توان به هشت سال مسووليت وي در حوزه مسكن در دوره رياست‌جمهوري هاشمي‌رفسنجاني، معاونت سياسي وزارت كشور، عضويت در جهاد سازندگي، فعاليت مدني در هشت سال اخير و فعاليت در عرصه شهرسازي و معماري و مهندسي اشاره كرد.

لغو بي سر و صداي مصوبه 248 ميليون يورويي
خراسان نوشت: بر اساس گزارش يک نهاد نظارتي، در حالي که دولت دهم در اوايل خردادماه سال جاري وزارت صنعت را موظف کرد از محل تسهيلات خارجي نسبت به صدور مجوز اجراي طرح تجهيز و احداث کارخانه گندله سازي سه چاهون شرکت سنگ آهن مرکزي ايران به مبلغ 248 ميليون يورو اقدام کند، اين مصوبه با ابلاغيه هفته هاي اخير يکي از مسئولان ارشد دولتي لغو و منتفي شده است.

 بیش از 80 درصد کابینه رای می‌آورند
روزنامه شرق نوشت: دوشنبه (21 مرداد ماه) روز آغاز بررسی رسمی حضور یا عدم‌حضور وزرای پیشنهادی در کابینه یازدهم است. محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل 90 به حضور پررنگ وزرای نزدیک به حزب کارگزاران اشاره دارد: «توقع داشتیم از اصولگرایان بیشتری در کابینه دولت یازدهم استفاده شود اما پیش‌بینی من این است که بیش از 80 درصد کابینه فعلی از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، البته شاید روی چند نفر بحث داشته باشند اما اکثریت کابینه رای اعتماد خواهند گرفت.»

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت نیز درخصوص رعایت اعتدال در انتخاب کابینه دولت یازدهم، می‌گوید: «برداشتم از جمیع نظرات نمایندگان مجلس این است که اعتدال در انتخاب کابینه صورت گرفته است هر چند که من با کل کابینه مخالف هستم.» چندی پیش بیانیه شش ماده‌ای از سوی فراکسیون اصولگرایان تقدیم روحانی شده و غلامعلی حداد عادل، رییس این فراکسیون به سایت «جمهوریت» گفته که درباره تک‌تک افراد کابینه صحبت نخواهد کرد، اما به نظر او در معرفی کابینه دولت یازدهم کمی تا قسمتی اعتدال رعایت شده.
نظرات بینندگان