arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۲

احمد خاتمی: نمایندگان مجلس تحت تاثیر لابی‌ها و سفارش‌ها قرار نگیرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: نمایندگان مجلس در رای اعتماد به وزرا فقط خدا را در نظر بگیرند و تحت تاثیر لابی‌ها و سفارش‌ها قرار نگیرند.

سیداحمد خاتمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به این‌که بررسی رای اعتماد به وزرا از وظایف قانونی نمایندگان مجلس است، افزود: جلسه رای اعتماد به وزرا امتحان بزرگی برای نمایندگان مردم است و این بسیار مهم است که در دادن رای اعتماد یا ندادن آن چه معیارهایی را در نظر می‌گیرند.

وی با اشاره به اهمیت همکاری با رئیس‌جمهور برای تشکیل هرچه زودتر کابینه، تصریح کرد: همانگونه که رئیس‌جمهور یا نمایندگان مجلس باید در شأن ملت ایران و جمهوری اسلامی باشند، وزرا هم باید کسانی باشند که در شأن ملت ایران و جمهوری اسلامی هستند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که "نمایندگان مجلس در رای دادن به وزرا باید معیارهایی را در نظر بگیرند"، افزود: از جمله مهمترین معیارها، ایمان و تقوای وزرای پیشنهادی به معنای تقوای مسئولیتی است. نمایندگان باید بررسی کنند که وزرای پیشنهادی چقدر تقوامدارانه عمل می‌کنند و آیا وقتی که رای می‌آورند جانب اقوام، دوستان و حزب خود را می‌گیرند یا مصلحت کشور را و این‌که آیا در مسئولیت پیشین خود قانونمدار بوده‌اند یا نه؟

وی اضافه کرد: این‌که گفته می‌شود ملاک حال فعلی افراد است، این موضوع در مورد مسائل سیاسی است و در عرصه عملکرد باید نوع کارکرد افراد نیز مورد بررسی قرار گیرد و این‌که آیا کاندیدای وزارت در مسئولیت‌های قبلی خود امانتدار بوده یا نه و اگر پرونده روشنی در این عرصه ندارد نباید به او رای اعتماد داده شود.

امام جمعه موقت تهران همچنین به اهمیت "لیاقت" اشاره کرد و گفت: ممکن است فردی صالح باشد، اما توان به دوش گرفتن مسئولیت را نداشته باشد.

خاتمی افزود: باید نمایندگان تلاش کنند کسانی را انتخاب کنند که علاوه بر ایمان و تعهد توان تحمل بار مسئولیت را نیز داشته باشند.

وی با اشاره به معیارهای مقام معظم رهبری در عرصه سیاسی گفت: مقام معظم رهبری بارها رنجیدگی خود را از فتنه 88 بیان کرده‌اند ماجرای فتنه 88 کینه شخصی نیست که کسی بگوید باید کینه‌ها کنار گذاشته شود ماجرای مقابله با نظام ولایی بود و رفتاری کاملا نادرست بود که هیچ دلسوزی آن را تایید نکرده است و کسانی که با فتنه 88 همراهی کرده‌اند و آشوب‌های خیابانی را تایید کرده‌اند نمی‌توانند امین نظام باشند.

خاتمی افزود :البته راه برای بازگشت باز است و آن عذرخواهی و توبه از تهمتی است که به نظام زده اند و آن دروغ تقلب است.

وی با بیان این‌که کسانی که به عنوان وزیر انتخاب می‌شوند در واقع به عنوان امین نظام انتخاب شده‌اند گفت: باید توجه داشت که بحث فتنه از خطوط قرمز نظام است و کسانی که در این عرصه درست عمل نکرده‌اند نمی‌توانند امین نظام باشند.

خاتمی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با بیان این‌که نمایندگان مجلس در رای اعتماد به وزرا باید این معیارها را در نظر بگیرند، گفت: البته آنها باید با پیش‌فرض همراهی و کمک به دولتی که می‌خواهد به مردم خدمت کند و همچنین بلندنظری رای دهند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به عنوان یک طلبه از نمایندگان مجلس می‌خواهم که در رای اعتماد به وزرا فقط خدا را در نظر بگیرند واینکه بایددر فردای قیامت پاسخگو باشند و اگر دراین عرصه چنین عمل کردند این ذخیره‌ای برای قیامت آنها خواهد بود.

وی گفت: اگر لابی‌ها و سفارش‌ها بر انگیزه‌های خدایی غلبه کرد نمایندگان بازنده هستند، ولو وزرای مورد نظر آنها رای بیاورد، اما اگر به وظیفه خود بر اساس انگیزه‌های خدایی عمل کردند و بر اساس معیارها رای دادند حتی اگر وزرای مورد نظر آنها رای نیاورد باز هم برنده هستند.

وی گفت: امیدواریم در چند روزی که نمایندگان مجلس صلاحیت وزرا را بررسی می‌کنند با انگیزه خدایی عمل کرده و به کسانی رای اعتماد دهند که به راستی امین نظام هستند.

نظرات بینندگان