arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۲

حاشیه‌های مجلس از پیغام رییس دستگاه قضا تا چماق لری یک نماینده!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اولین جلسه رای اعتماد به هجده وزیر پیشنهادی دولت حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) در مجلس آغاز شد تا نمایندگان ضمن بررسی اصول کلی و خط مشی دولت یازدهم، تک تک وزرای پیشنهادی حسن روحانی را به نقد بکشند.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ساعت 8:10 دقیقه و با ورود وزرای پیشنهادی آغاز شد.

علاوه بر هجده وزیر پیشنهادی، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رییس‌جمهور، محمدباقر نوبخت معاون سرمایه انسانی، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور و همچنین حسین فریدون، صادق، موسی‌پور، موسی قربانی، سیدحسین هاشمی و علی عسگری نیز در بین تیم همراه رییس‌جمهور به مجلس آمدند.

در ابتدای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اسامی موافقان و مخالفان کلیات برنامه و خط مشی دولت یازدهم به قید قرعه اعلام شد.

نکته جالب توجه در این میان ثبت‌نام 148 نفر برای موافقت با برنامه دولت حسن روحانی و ثبت‌نام هجده نفر برای مخالفت با برنامه دولت بود.

حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان دقایقی بعد از آغاز جلسه وارد صحن علنی مجلس شد و در سخنرانی یک ساعت و 23 دقیقه‌ای خود ضمن تبیین برنامه دولتش، از تک تک هجده وزیر پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا دفاع کرد.

وی در اظهارات خود هجده وزیر پیشنهادی را از دلسوزان نظام، مطیعان رهبری و آماده فداکاری برای کشور عنوان کرد و گفت که در انتخاب وزرا مشکلات واقعی کشور و توانمندی بالفعل افراد را مدنظر قرار داده است.

روحانی در بخشی از صحبت‌های خود گفت که برخی می‌گویند کابینه فلانی امنیتی است، اگر امنیتی به معنی فهم امنیت و دفاع از امنیت ملی است همه به این امنیتی بودن افتخار می‌کنند.

رییس‌جمهور در ادامه، زنگنه وزیر پیشنهادی نفت را از بهترین‌ها و بهترین در حوزه نفت معرفی کرد.

او همچنین نعمت‌زاده را پدر صنعت و پدر پتروشیمی خواند و گفت که کسی می‌گفت آقای نعمت‌زاده سنش بالاست و فرد دیگری می‌گفت قلب ایشان همان‌قدر جوان است، ما هم همین را می‌گوییم.

رییس‌جمهور محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه را از چهره‌های ممتاز در فهم سیاست خارجی و بهترین گزینه برای تصدی وزارت خارجه در شرایط امروز معرفی کرد.

روحانی چند بار در خلال سخنانش وقت باقیمانده‌اش را از هیات رییسه سوال می‌کرد و وقتی علی لاریجانی خطاب به وی گفت که شما آهسته صحبت می‌کنید و زمان زود می‌گذرد گفت ما تسلیم زمان هستیم.

رییس‌جمهور یک ساعت و 23 دقیقه از وقت دو ساعت و نیمه خود را سخنرانی کرد و گفت که باقی سخنانش را به بعد از اظهارات موافقان و مخالفان موکول خواهد کرد.

بعد از دفاع رییس‌جمهور از برنامه و اصول کلی دولت و وزرای پیشنهادی، علی لاریجانی رییس مجلس خطاب به نمایندگان گفت: مخالفین مخالفت و موافقین موافقت کنند تا مکشوف باشد که افراد راجع به چه صحبت می‌کنند.

در زمان سخنان رییس‌جمهور و همچنین پس از آن در هنگام اظهارات نمایندگان مخالف و موافق برنامه دولت یازدهم، نمایندگان مجلس در جمع‌های چند نفره به رایزنی درباره کابینه مشغول بودند تا جایی که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی چندین بار از نمایندگان خواست تا بر صندلی‌های خود مستقر شوند و این موضوع تذکر احمد توکلی نماینده مجلس برای حفظ نظم جلسه را به دنبال داشت.

حسن روحانی در زمان سخنرانی خود با اشاره به صحبت‌های نمایندگان با یکدیگر اشاره کرد و گفت: همان‌طور که نمایندگان با یکدیگر صحبت می‌کنند گوش‌شان به تریبون است. من خودم مجلسی هستم و به این موضوع عادت دارم.

بعد از استقرار حسن روحانی بر صندلی نیز نمایندگان تک تک با وی مشغول کپ و گفت شدند.

حتی برخی نمایندگان فرصت را برای گرفتن عکس یادگاری با روحانی غنیمت دانستند.

با اتمام سخنان رییس‌جمهور، ضرغام صادقی عضو هیات رییسه مجلس نتایج قرعه‌کشی در مورد صحبت‌های مخالفان و موافقان هر یک از وزرا را اعلام کرد.

در ادامه حاجی دلیگانی، بخشایش، عطاالله حکیمی، بزرگواری، بذرپاش به عنوان مخالف برنامه و اصول کلی خط مشی دولت یازدهم و احمد شوهانی، کاظم جلالی، جلیل جعفری، یونس اسدی و جعفرزاده به عنوان موافق سخنرانی کردند و قرار شد ادامه صحبت‌های موافقان و مخالفان به جلسه بعدازظهر موکول شود.

علی‌محمد بزرگواری در مخالفت خود با برنامه دولت اظهاراتی مطرح کرد که با واکنش یونس اسدی موافق برنامه دولت مواجه شد.

بزرگواری در اظهارات خود گفت که حسن روحانی نباید به چاپلوسان اهمیت دهد، کسی که تا دیروز دست احمدی‌نژاد را می‌بوسید امروز چه حرف‌ها می‌زند.

وی همچنین گفت که هر وزیری بخواهد به منطقه من نگاه ویژه نداشته باشد با چماق لری با وی برخورد می‌کنم، من لرتبار هستم آقای روحانی عزیز.

رییس مجلس در واکنش به این اظهارات وی گفت که حتما گفتن روحانی عزیز بعد از چماق هم خیلی مزه دارد.

وی همچنین گفت: اگر زنگنه وزیر شود باز آن آقازاده دله دزد مهدی هاشمی میدان‌دار می‌شود.

علی لاریجانی در واکنش به اظهارات وی گفت که باید راجع به برنامه دولت صحبت شود نه اینکه اسم افراد برده شود و مساله درست شود.

یونس اسدی نیز در تذکری بعد از سخنان بزرگواری چاپلوس گفتن به یک نماینده را عین بی‌تقوایی دانست و گفت که وی دستمال‌کش دولت قبل بوده است.

رییس مجلس نیز گفت که بیان هیچ کدام از این کلمات در مجلس خوب نبوده است.

وی همچنین در پایان جلسه از نمایندگان خواست تا در نقد و بررسی وزرا از طرح مطالبی که متضمین توهین به دیگران است پرهیز کنند.

غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در موافقت با برنامه دولت یازدهم، اشعار سروده رحیم زارع نماینده آباده را در مورد حسن روحانی خواند که تشویق برخی نمایندگان را به دنبال داشت.

لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفت با کلام آقای جعفرزاده بحث‌ها شیرین‌تر شد.

لاریجانی همچنین از پیغام رییس قوه قضاییه به مجلس خبر داد و گفت که آملی لاریجانی در مورد دو موضوع نقل شده در جلسه علنی امروز (دوشنبه) پیغام داده و گفته که پیشنهاد پورمحمدی برای وزارت دادگستری طبق قانون بوده است و نه سهمیه آملی لاریجانی در کابینه.

رییس مجلس همچنین به نقل از رییس دستگاه قضا گفت که خلاف قانون بودن تصمیم معاون اول رییس‌جمهور نظر شخصی رییس دیوان عدالت اداری بوده و به معنای رد مصوبه معاون اول و بخشنامه وی تلقی نمی‌شود زیرا هیات عمومی دیوان عدالت باید در این باره نظر دهد.

علی لاریجانی در پایان جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس را تا ساعت 14 تعطیل کرد تا نمایندگان مجددا در نوبت بعدازظهر بررسی اصول کلی و خط مشی دولت یازدهم را ادامه دهند.

نظرات بینندگان