arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۲

کدام دولت کمترین رای اعتماد را گرفت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر -دو دولت احمدی نژاد رکوردار کسب رای عدم اعتماد از مجلس است. مجلس هفتم 4 وزیر و مجلس هشتم سه وزیر او را رد کردند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی که دو سال اول مجلس سوم را هم رئیس این مجلس بود، اسامی وزیران پیشنهادی خود برای دولت پنجم را به این مجلس داد و این مجلس  شاید به حرمت ریاست دو ساله آیت الله هاشمی،  به تمامی وزیران او رای مثبت داد.
در مجلس چهارم اما فضاکمی برای آیت الله هاشمی و دولت ششم او سخت تر شد. مجلس چهارم به محسن نوربخش برای وزارت اقتصاد دولت ششم رای نداد تا در مرحله بعدی آیت الله هاشمی، مرتضی محمد خان را برای این پست به مجلس معرفی کند.
بماند آنکه چهره‌هایی مثل محمدرضا نعمت‌زاده و غلامرضا آقازاده وزیران پیشنهادی هاشمی رفسنجانی برای وزارتخانه‌های صنایع و نفت هم با ریزش آرا نسبت به 4سال قبل مواجه شده و با نمره ناپلئونی وزارت گرفتند.
مجلس پنجم علی اکبر ناطق نوری، رئیس سابق خود را در انتخابات شکست خورده می دید اما بنای سازگاری را با رقیب علی اکبر ناطق نوری گذاشت. این مجلس تمام وزیران پیشنهادی سید محمد خاتمی را با آرای بالا تایید کرد. البته در ادامه دو استیضاح ماندگار را در ادوار مجلس ثبت کرد. استیضاح عطاالله مهاجرانی و عبدالله نوری در همین مجلس رقم خورد. مجلس ششمی‌ها هم که با کارگزارانی‌ها زاویه داشتند، در مورد چهره‌هایی مثل بیژن زنگنه که خاتمی او را برای وزارت نفت معرفی کرده بود مته به خشخاش گذاشتند اما باز این مجلس همسو با دولت هشتم، به تمامی وزیران پیشنهادی خاتمی رأی داد.
رکورد رد صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت ها اما در مجلس هفتم رقم خورد. مجلس هفتم که در بدو تشکیلش وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات را با استیضاح از کار برکنار کرده بود، به چهار وزیر دولت احمدی نژاد هم رای نداد. انتظار این بود مجلس هفتم برآمده از بدنه اصولگرایی ساز سازگاری با دولت اصولگرای احمدی نژاد بزند اما بر خلاف بسیاری از پیش بینی‌ها  آقایان اشعری، علی‌احمدی، هاشمی و سعیدلو که به ترتیب برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی و نفت پیشنهاد داده شده بودند موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشدند.
صادق محصولی هم که برای وزارت نفت در این مجلس معرفی شده بود چنان فضا را برای خود منفی دید که ترجیح داد انصراف دهد و به مجلس نیاید.
این رقم در مجلس هشتم هم با کمی اختلاف تکرار شد. در آن مجلس هم 3وزیر دولت احمدی‌نژاد که 2تایشان زن بودند نتوانستند از نمایندگان رأی اعتماد بگیرند. فاطمه آجرلو، سوسن کشاورز و محمد علی آبادی که به ترتیب برای وزارتخانه های رفاه، آموزش و پرورش و نیرو معرفی شده بودند رای نیاوردند.
و حالا فصل آزمون دیگری برای تعامل مجلس و دولت آغاز شده است و باید منتظر شدو دید آیا مجلس نهم رقم جدیدی از رای عدم اعتماد به وزیران پیشنهادی را رو می کند یا نه به سیاق مجلس پنجم و ششم همه وزیران روحانی را تایید می کند.

نظرات بینندگان