arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲

گزارش کامل از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صلاحیت محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس توسط نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت، براین اساس دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف نظرات خود را مطرح کردند و پس از آن وزیر پیشنهادی به دفاع از خود پرداخت.

* امیرآبادی: نجفی یک روز هم معلم نبوده/ او مخالف نام‌گذاری حتی یک میدان به نام 9 دی بود

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در جلسه علنی مجلس در مخالفت با محمد علی نجفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک خلق حماسه سیاسی و تبریک پیروزی در انتخابات به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی! باید قبول کنیم که وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه مهم و کلیدی در کشور مطرح است و تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت این وزارتخانه افزوده است.

وی با بیان اینکه مخالفتش با گزینه آموزش و پرورش به معنای مخالفت با دولت نیست، افزود: آموزش و پرورش یادگار شهیدان رجایی و باهنر است و این وزارتخانه با 11 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی اهمیت بسزایی دارد که باید علی‌رغم زحمات 8 ساله آقای نجفی در آموزش و پرورش، عملکرد ایشان را نقد کنیم.

امیرآبادی با انتقاد از عملکرد گزینه وزیر آموزش و پرورش در طرح نظام آموزشی کشور که به گفته وی با زحمات چندین ساله شهید رجایی فعال شده بود گفت: در بحث تربیتی که یک بحث مهم در آموزش و پرورش آقای نجفی چه عملکردی داشته است؛ تغییر نظام آموزشی در دوره ایشان از دوره متوسطه آغاز شد در حالی که این طرح مورد تاکید همگان بود.

نماینده مردم قم با بیان اینکه در دوره وزارت نجفی حوزه تربیتی معلمان محدود شد، خاطر نشان کرد: عملکرد آقای نجفی نشان می‌دهد که ایشان اعتقادی به حوزه پرورشی در حوزه آموزش و پرورش نداشته است در حوزه ایشان بخش پرورشی کمرنگ شد و در دوره‌های بعدی حذف شد گرچه دیگران هم مقصر بوده اما چون ایشان 8 سال وزیر بوده سهمشان بیشتر است و در حقیقت آزموده را آزمودن خطا است.

وی خطاب به نجفی گفت: در برنامه شما بحث تأمین اخلاقی دانش‌آموزان و انس آنها با قرآن دیده نمی‌شود در دوران 8 سال وزارتخانه خود گرچه تأکید می‌کنید که با حوزه‌های علمیه در ارتباط بودید اما بگویید چند تفاهم‌نامه با حوزه‌های علمیه و مراکز دینی داشته‌اید؛ چند بار با مراجع اعظام تقلید دیدار کرده‌اید.

امیرآبادی با انتقاد از عدم برنامه نجفی برای کیفی‌سازی مدارس دولتی خطاب به وی گفت: مردم از کجا بیاورند برای تحصیل فرزندان خود به مدارس غیرانتفاعی پول بدهند آیا نباید ما مدارس دولتی را کیفی می‌کردیم؟

وی با بیان اینکه نمی‌خواهد در مخالفت با گزینه وزارت آموزش و پرورش بحث سیاسی مطرح کند گفت: متأسفانه آقای رئیس‌جمهور برای وزارت آموزش و پرورش به جای یک چهره علمی و فرهنگی یک چهره سیاسی معرفی کرده است که به گفته خودش حتی یک روز در مدرسه معلم نبوده و یک مدرسه هم مدیریت نکرده جزء اینکه 8 سال وزیر آموزش و پرورش بوده است.

نماینده مردم قم با بیان اینکه نمی‌توانیم از کنار فتنه 88 به آسانی عبور کنیم اظهار داشت: در فتنه 88 برخی با اطلاع و با علم نتیجه انتخابات را نپذیرفته‌اند و قانون‌شکنی خسارات سنگینی را به ملت وارد کرده‌اند و ما نمی‌توانیم از این موضوع به راحتی عبور کنیم.

وی با بیان اینکه نجفی در انتخابات 88 در ستاد میرحسین موسوی بوده است افزود: در ستاد انتخاباتی افراد بودن جرم نیست اما اینکه بعد از اعلام نتیجه انتخابات مدعی شود که 11 میلیون رأی جا‌به‌جا شده است باید پاسخگو باشد؟ باید آقای نجفی پاسخ بدهد که چرا برخی با بیانیه‌های آنها به خیابان‌ها ریختند و به نظام خسارت وارد کرده‌اند.

امیر‌آبادی افزود: بعد از خطبه‌های مقام معظم رهبری در 29 خرداد این بود باید  پاسخ بدهند که چرا آن هزینه را به نظام وارد کرده‌اند.

آقای نجفی شما چه کاره بودید که در سال 88 مراجع تقلید نامه نوشتید گرچه نوشتن نامه به مراجع تقلید جرم نیست اما وارد کردن آن اتهامات در آن نامه به نظام اسلامی درست بود.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای گروهی جهت دلجویی از آسیب‌دیدگان فتنه 88 خطاب به نجفی گفت لطفا بفرمایید شما چه کاره بودید که در آن زمان در مناطق مختلف حضور می یافتید و می‌گفتید که به نمایندگی از موسوی و کروبی می‌خواهید از آسیب‌دیدگان دلجویی کنید.

وی افزود: آقای نجفی در جمع کمیته ستاد آموزش و پرورش کروبی اظهاراتی داشتند که آن را در اختیار همکاران خواهم گذاشت.

امیر‌آبادی در بخش پایانی خود با طرح این سؤال از نجفی که برنامه شما برای ارتقاء فرهنگیان و ارتقاء کیفی مدارس دولتی چیست خطاب به نجفی گفت: آنچه در سال 88 اتفاق افتاد را فتنه می‌دانید یا نه آیا اصلا اعتقادی به تقلب دارید و آیا فتنه‌گران را محکوم می‌کنید.

وی افزود: آقای نجفی در زمانی که در شورای شهر بودند با نام‌گذاری یک میدان به نام 9 دی که در آن روز چشم فتنه کور شده بود مخالفت کردند که باید پاسخگو باشند.

* زاکانی: خانه‌‌گردی تحریک‌آمیز نجفی در ایام فتنه/ ماجرای نامه دفاع از کروبی چه بود؟

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر روز دوشنبه پارلمان در مخالفت با محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش  ابتدا طی سخنانی برای دولت حسن روحانی آرزوی موفقیت و کارآمدی کرد.

وی دلیل اول خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرروش را مباحث اعتقادی عنوان کرد و با مهم دانستن جایگاه آموزش در نظام ارزشی اسلام گفت: مخالفت من به دلیل نوع نگاه نجفی به آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه در نظام ارزشی اسلام انسان جنبه مادی و معنوی داشته و به دنبال رشد می‌رود، تصریح کرد: نگاه غربی‌ها به رشد در زمینه‌های مادی است؛ در نظام اسلامی، فرهنگ اساس و محور است در حالی که در غرب این اقتصاد است که محور محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران در خانه ملت، بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که دلیل مخالفتش با وزارت محمدعلی نجفی نگاه اعتقادی وی است که دارای جامعیت‌‌های لازم نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، قانون اساسی و مستندات انقلاب اسلامی از توجه ویژه به رشد فضائل و تعلیم و تربیت سخن گفت.

زاکانی در ادامه سخنان خود به سند بنیادین توسعه آموزش و پرورش که در آذرماه سال 90 تصویب و پس از آن به تایید مقام معظم رهبری رسید، اشاره کرد و افزود: این سند تکالیف مربوط به آموزش و پرورش را معین کرده است که بایستی فرد حاضر در وزارت آموزش و پرورش به اجرای آن اهتمام داشته باشد.

وی افزود: البته آقای نجفی در برنامه‌های خود، نه وعده بررسی این سند و نه اجرایی کردن آن را داده است.

این نماینده مردم در مجلس، نوع نگاه نجفی به تعلیم و تربیت را نادرست و دارای اشکالات اساسی توصیف کرد و اظهار داشت: بیش از هشت سال مدیریت وی را تجربه کردیم و شاهد عملکرد وی بوده‌ایم.

زاکانی در ادامه بخشی از سخنان محمدعلی نجفی درباره آموزش و پرورش را بیان کرد و به نقد آنها پرداخت و همین سخنان را عاملی برای نگاه نادرست وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به تعلیم و تربیت دانست.

زاکانی نگاه نجفی به تعلیم و تربیت را آسیب‌زا دانست و گفت‌: امروز آموزش و پرورش نیاز به تحول با نگاه درست به انسان و توجه به مسئولیت‌های جامعه اسلامی دارد که البته آقای نجفی اعتقاد چندانی به این تحول ندارد.

زاکانی اضافه کرد: برخی از دوستان آقای نجفی در دوره‌ای به وی گفتند که چرا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نمی‌شوید که وی پاسخ داد کسی باید در انتخابات کاندید شود که به حکومت اسلامی اعتقاد دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه شخصیت سیاسی نجفی یک شخصیت معتدل برای اداره آموزش و پرورش کشور نیست، اظهار داشت: اگر در مورد آقای نجفی به بحث فتنه اشاره می‌شود شاخص بودن فتنه است.

زاکانی یادآور شد: در سال 78 هم وقتی به سخنرانی آقای روحانی اشاره می‌شود به این دلیل است که آن روز، روز امتحان بود.

وی با اشاره به فتنه 88 این فتنه را یک حرکت طراحی‌شده از سوی اسرائیل و آمریکا عنوان کرد و افزود: عده‌ای در داخل دانسته یا ندانسته تصدی آن فتنه را به عهده گرفتند.

این نماینده مردم در خانه ملت همچنین یادآور شد: من پیش از این و در یکی از نطق‌های خود در مجلس گفتم که عده ای در آن حوادث معترض بودند و سوال‌هایی دارند که نظام باید به آنها پاسخ دهد. اما عده‌ای نیز آتش‌بیار معرکه بودند که نظام برای تامین امنیت مردم باید با آنها مقابله کند.

وی افزود: اگر امروز می‌‌گوییم فتنه، یعنی انگ تقلب زدن به نظام، یعنی وارد کردن اتهام جنایت و تجاوز به نظام، که اینها درست نبود.

زاکانی با اشاره مجدد به فتنه سال 88، گفت: آقای ابوترابی، جلالی و نادران می‌توانند در مورد مبحثی که می‌خواهم بیان کنم شهادت دهند. در آن ایام شش نفر مامور شدیم تا نزد آقایان موسوی، کروبی، هاشمی و رضایی رفته و ماجرا را از آنها پیگیری کنیم. ما به دیدار آنها رفتیم و اولین نکته‌ای که آقای هاشمی روز چهارشنبه 27 تیرماه بیان کردند این بود که صبح روز سه‌شنبه خاتمی با من تماس گرفت (فردای روز انتخابات) و من به وی گفتم که فعلا وقت ندارم، ظهر آقای حسن خمینی، خاتمی و موسوی نزد من آمدند و آقای هاشمی اینگونه بیان کرد که آنها معتقد به تقلب بوده و آقای موسوی راهکارهای قانونی را قبول ندارد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: ما خدمت آقای موسوی رسیدیم و نزد آقای کروبی و رضایی هم رفتیم حتی نزد آقای هاشمی هم رفتیم. اما این افراد حتی یک کلمه راجع به تقلب استدلال نداشتند و ما متحیر بودیم که پس اعتراض‌شان برای چیست؛ البته آقای هاشمی جواب ما را دادند و گفتند که از ظهر شنبه آنها مدعی تقلب بوده و راهکارهای قانونی را هم قبول ندارند.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی در همین جا برای رسیدگی به اتهام تجاوزی که آقای کروبی مطرح کردند دو گروه تشکیل شد، هر دو گروه در مجلس به این نتیجه رسیدند که از اساس ادعای بیان شده غلط است. حتی سه نفر از قوه قضائیه هم موضوع را پیگیری کردند و آنجا نیز مشخص شد که مباحث مطرح شده دروغ است که این موضوعات به اطلاع آقای کروبی رسانده شد؛ به کروبی گفته شد که اکنون که متوجه دروغ بودن این ادعا شدید چرا اعلام نمی‌کنید که متاسفانه هیچ صحبتی بیان نشد.

زاکانی در ادامه سخنانش گفت: آقای نجفی در همان ایام، اقدام کروبی را شجاعانه و خداترسانه خوانده بود. آقای نجفی! از نظام و شهدا خجالت نکشیدید که بعدا بگویید این مباحث دروغ بود اما هیچ کس از شما نشنید که شما دروغ بودن این مباحث را بیان کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآور شد: شما در جلسه رویتان نمی‌شد بگویید که فتنه را قبول ندارید، همان فتنه‌ای که مدت‌ها کشور را زمین‌گیر کرد.

زاکانی در ادامه سخنان خود بخشی از بیانیه محمدعلی نجفی خطاب به مراجع را قرائت کرد و مباحث مطرح شده در این بیانیه را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

زاکانی با بیان اینکه اکنون درباره سخن گفتن درباره سرآمد وزرا به وزارتخانه‌ها هستیم، گفت: قصد نداریم عنان کار را در این وزارتخانه به دست کسی دهیم که ماحصلش مباحث بیان شده و اتهام زنی به نظام است.

وی از علاءالدین بروجردی خواست تا گزارش کمیسیون امنیت درباره وضعیت زندان‌ها را بیان کند و در همین زمینه اظهار داشت: کمیسیون امنیت گروهی تشکیل داد و پس از بازدید زندان‌ها متوجه شد که شرایط واقعی 180 درجه با مباحث بیان شده اختلاف دارد.

این نماینده مردم در مجلس همچنین یادآور شد: من در شورای عالی هلال‌احمر بودم. زمانی که گروه ها برای سرکشی به منازل آسیب دیدگان فتنه می‌رفتند، خانواده ها  می گفتند قبل از شما آقای نجفی با خانم الف آمده و گفته اند که ما نماینده موسوی و کروبی هستیم ، چرا شما مدعی شهدایی که داده‌اید نمی شوید. آیا این خاموش کردن فتنه بود؟

زاکانی در پایان ابراز امیدواری کرد که در مجلس بر اساس سلایق سیاسی تصمیم‌ نگیرد.

* عثمانی: آموزش و پرورش از انرژی هسته‌ای مهم‌تر است/ کمک به نجفی یاری به نظام است

محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت: فتنه جدیدی در راه است و این فتنه هم این است که عده‌ای می‌خواهند مجلس را در مقابل اراده ملت قرار دهند هر چند اطمینان داریم که مجلس معتدل و عدالت گرای ما در این دام نخواهد افتاد.

وی افزود: هر کسی که جزء جریان فتنه بوده باشد نه روحانی که مورد تایید رهبری است او را به کابینه راه می‌دهد و نه مجلس به چنین کسی رای اعتماد خواهد داد. بحث فتنه جریانی انحرافی است که با مطرح کردن آن و نسبت دادن این جریان به برخی افراد می‌خواهند شکافی بین اراده ملت و هوشیاری نمایندگان ایجاد کنند.

عثمانی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در نهاد جامعه تصریح کرد: آموزش و پرورش مهمترین وزارت موجود در دولت است. بذر فرهنگ و مدنی هم در آموزش و پرورش کاشته می‌شود و دانش آموزان مسیر خود را در این دوره طی می‌کند. دانشجوی موفق امروز دانش آموز موفق دیروز است و آموزش و پرورش محصولی را عرضه می‌کند که نیاز دانشگاه ما است و اهمیت دانشگاه برای نظام به اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب آن را کارخانه آدم سازی معرفی می‌کند و ورودی این کارخانه آموزش و پرورش است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: اگر آموزش و پرورش اصلاح شود جامعه ما اصلاح شده است، بزهکاران و افراد نابهنجار کسانی هستند که در زمان تحصیل در آموزش و پرورش مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

وی افزود: صحبت امروز ما درباره وزیری است که قرار است چنین وزارتخانه مهمی را اداره کند و مسلما باید فردی باشد که در شان نظام جمهوری اسلامی ما باشد.

عثمانی در ادامه گفت: آموزش و پرورش از سد ساختن، راه ساختن و حتی انرژی هسته‌ای مهمتر است اگر ما نسل فردا را به درستی نسازیم چه کسانی می‌خواهند به جای روحانی‌ها، لاریجانی‌ها و احمدی‌نژاد‌ها کشور را مدیریت کنند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با برشمردن ویژگی‌های وزیر علوم تصریح کرد: مدیریت آموزش و پرورش باید یک مدیریت کارآمد، برنامه‌ای و آینده نگر باشد، فقط نمی‌شود وضع امروز را دید و براساس برنامه‌های کوتاه مدت برای این وزارتخانه برنامه ریزی کرد.

وی افزود: اگر امروز از نجفی رضایت وجود دارد ناشی از اقدامات خوبی او در گذشته است. آموزش و پرورش باید کاری کند که شرایط معلم شدن و معلم ماندن به خوبی حفظ شود، که معلم شدن آسان و معلم ماندن سخت است اما برنامه‌های نجفی برای این موارد مدون است.

عثمانی خطاب به مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من از نماینده مخالف محترم تعجب می‌کنم که برنامه‌های نجفی را به عنوان ابهام مطرح کردند. هشت سال گذشت و هیچ کسی درباره معیشت معلمان صحبت نکرد اما حالا همه به فکر معیشت فرهنگیان افتادند.

وی افزود: معلمان به واسطه اینکه نتوانستند تورم را به لایه‌های دیگر جامعه منتقل کنند بیشترین فشار را تحمل کردند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: به عقیده ما موافقان نجفی، او بعد از شهید رجایی بهترین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش است، در همین روزهای گذشته ما پیامک‌های زیادی دریافت کردیم که محتوای همه این پیامک‌ها دفاع از نجفی در صحن مجلس بود.

وی افزود: وقتی عملکرد نجفی را در گذشته می‌بینیم متوجه می‌شویم که او براساس شاخص‌ها نه براساس شعارها عمل کرده است. معلم وقتی به معلم بودنش افتخار می‌کندکه معیشت او درست شود. معلم وقتی می‌تواند دغدغه بچه‌های مردم را داشته باشد که دغدغه فرزند خودش را نداشته باشد.

عثمانی در ادامه خاطر نشان کرد: وظیفه ما این است که به نجفی کمک کنیم و بدانیم کمک به او کمک به آموزش و پرورش و نظام است.

وی در پایان خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از نجفی می‌خواهیم همانطور که در گذشته نگذاشت آموزش و پرورش سیاسی شود حالا هم راه را برای جناح‌ها و باندهای مختلف در آموزش و پرورش ببندد.

آموزش و پرورش خون رگ پیکر نظام است و نجفی تنها کسی است که می‌تواند کشتی شکسته این وزارتخانه را ترمیم کند.

* زارعی: تصویب قانون شورای آموزش و پرورش از شاهکارهای مدیریتی نجفی بود

غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس عصر دیروز (دوشنبه) در موافقت با وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش اظهار داشت: به عنوان یکی از وکلای مردم شریف و شهید پرور استان کهکیلویه وبویر احمد و از طرف همکار دیگرم آقای تاج‌گردون از به کارگیری الفاظ و ادبیاتی که در نطق یکی از هم استانی‌های ما وجود داشت و افرادی مورد خطاب قرار گرفتند که ایشان قطعا بنای اتهام زنی نداشتند از همه نمایندگان عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: همه می‌دانیم که قوم لر به شایستگی،نجابت، ایثار و از خودگذشتگی اشتهار دارد و در منطق لر عنوان و موضوع به نام چماق وجود ندارد؛ امروز نگین زاگرس مناطق لرنشین است و این افتخار برای لرنشینان وجود دارد که در طول تاریخ صادقانه در خدمت ایران و اسلام بودند.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس در ادامه به دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت و تصریح کرد: سخن گفتن در مورد شخصیتی چون آقای نجفی کار بسیار دشواری است چرا که ایشان بیش از 27 سال در سمت‌های بالا در وزارتخانه‌ها و به عنوان معاون ریاست جمهوری خدمت کرده و کارنامه ایشان مشمول از خدمت، اعتقاد کار و تلاش است.

زارعی عملکرد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در زمان ریاست وی بر این وزارتخانه در دولت اصلاحات را درخشان، نورانی و به یاد ماندنی عنوان و خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که به عنوان موافق ایشان وظیفه و اصرار برای ابراز داشتم در خواست‌های عدیده از سوی جامعه فرهنگی بود.

وی معتقد است که نجفی در دوران ریاستش بر وزارتخانه آموزش و پرورش دوره اصلاحات توجه ویژه ای به مسائل تربیتی داشته و برنامه‌های قرآنی مورد راهبردی و اجرایی قرار گرفته است و به گفته وی نجفی در آن دوران وزیر خادم القرآن معرفی شد.

نماینده مردم بویراحمد و دنا گنجاندن برنامه‌های نماز در مدارس، توجه به مسائل معیشتی و منزلتی فرهنگیان را از عملکردهای مثبت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت روحانی در زمان ریاست وی بر این وزارتخانه در دولت اصلاحات عنوان کرد.

زارعی توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم، افزایش بی سابقه سطح معلمان و امکانات رفاهی، افزایش درمانگاه‌های فرهنگیان، ایجاد صندوق فرهنگیان، برقراری عدالت آموزشی و اولویت قراردادن اعتبارات در مناطق محروم را از دستاوردهای نجفی در سمت ریاست وزارتخانه آموزش و پرورش دولت اصلاحات دانست.

وی در عین حال اضافه کرد: تصویب قانون شورای‌های آموزش و پرورش و دادن بخشی از وظایف به استانها شاهکار مدیریتی آقای نجفی به شمار می‌آید.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نجفی در حوزه سیاسی در ستاد آقای کروبی هیچ مسئولیتی نداشته است، گفت: آقای نجفی به لحاظ وجاهت، شخصیت، جایگاه علمی و سوابقی که در انقلاب داشته نقش تعدیل کننده داشتند و مواضع تند و ناپخته برخی‌ها را تعدیل کرد و خیلی از مسائل با تدبیر ایشان متوقف شد.

زارعی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: حق این است که به سرعت و با حسن نیت همکاری و تعامل این شرایط برزخی را از قوه مجریه برداریم و از نگاه سیاسی به کابینه پرهیز کنیم.

* لاهوتی: نجفی طبق مصوبه شورای شهر از خانواده‌های فتنه بازدید کرد

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از حاجی‌بابایی وزیر فعلی آموزش و پرورش بابت زحماتش در این سال‌ها تشکر کرد.

وی افزود: یکی از مخالفان آقای نجفی گفت که آموزش و پرورشی که از یادگاران شهیدان رجایی و باهنر است در زمان تصدی آقای نجفی در آموزش و پرورش به اهداف این شهیدان لطمه‌ای وارد کرد. در پاسخ به این استاد می‌گویم آیا فراموش کردید در زمان دولت شهیدان رجایی و باهنر آقای نجفی مورد اعتماد آنها بود و به عنوان وزیر علوم خدمت می‌کرد؟

لاهوتی ادامه داد: می‌گویند آقای نجفی چقدر با حوزه ارتباط داشته است؟ این قابل بررسی است در زمان دکتر نجفی بود که بحث نماز در مدارس با همکاری آقای قرائتی پایه‌گذاری شد. همچنین بحث مدارس غیرانتفاعی را مطرح کردند. همه می‌دانیم که تاسیس این مدارس هیچ تحمیلی به مردم نشده است و اجباری در آنها وجود ندارد بلکه کمکی است در جهت بار مالی دولت. آیا این اشکالی دارد؟ در این صورت در قانون اساسی امسال تعیین کنیم که این مدارس تعطیل شوند.

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع فرهنگی گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان، خانه معلمان، درمانگاه مخصوص فرهنگیان همه در زمان تصدی این فرد بزرگوار در وزارت آموزش و پرورش تاسیس شد.

لاهوتی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مجلس در انتقاد به نجفی تاکید کرد: فردی گفت که از آقای نجفی پرسیده شده که شما کاندید ریاست جمهوری می‌شوید و ایشان پاسخ داد کسی باید باشد که به نظام اعتقاد داشته باشد. این چه حرفی است؟ آنها سرمایه‌های این نظامند، راحت آنها را به زباله دان تاریخ نریزیم. کسی که وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم در دولت شهید رجایی، معاون وزیر، مشاور شهید چمران و ... بوده به نظام اعتقاد ندارد؟ این بی‌انصافی است.

وی اظهار داشت: کسی نمی‌تواند به تحصیلات و سوابق و تجربه دکتر نجفی ایرادی بگیرد در خصوص تعهد ایشان هم مگر می‌شود از دستگاه‌های نظارتی استعلام نگرفته شده باشد؟

این موافق وزیر پیشنهادی گفت: تاسیس شوراهای آموزش و پرورش، 3 پژوهشکده، یک دانشگاه، یکصد مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و .. در زمان وزارت دکتر نجفی صورت گرفت.

لاهوتی با اشاره به برنامه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده است، گفت: دکتر نجفی از 22 محور برنامه برای 20 محور آن برنامه ارائه کرده است. این میزان توجه به قانون برنامه در برنامه هیچ وزیر وجود ندارد.

نماینده مجلس در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: برخی گفتند که ایشان از خانواده‌های فتنه بازدید کرده است و آقای نجفی بر اساس مصوبه شورای شهر که عضو آن بوده به اتفاق اعضا و هیئتی از این خانواده‌ها بازدید کرد و این را شورای شهر آنها تکلیف کرده بود. آقای نجفی و هیئت همراهشان بعد از بازدید از این خانواده‌ها گزارشی تهیه وتقدیم مقام عظمای ولایت کردند.

وی افزود: در گزارش آقای نجفی از آن هیئت آمده همه خانواده‌ها از اقشار متوسط و بلکه ضعیف بودند و بسیاری از آنها سابقه حضور در جبهه و یا ایثارگری دارند که همین گزارش را دفتر مقام معظم رهبری جناب آقای حجت‌الاسلام گلپایگانی به شورای عالی امنیت ارسال می‌کند اما وقتی ما تنها گوشه‌ای از این ماموریت را اعلام می‌کنیم این بی‌رحمی است.

لاهوتی خاطرنشان کرد: آقای نجفی از نظر تعهد مراحل خود را طی کرده است و از نظر تخصص نیز دارای مدرک دکتری است. سابقه ایثارگری و تجربه‌اش هم که مشخص است همه فرهنگیان امروز چشم به راه تصمیم ما هستند و ایشان را قبول دارند و از ما انتظار دارند به آقای نجفی رای بالایی بدهیم.

وی تصریح کرد: آقای نجفی می‌تواند اقتصاد بیمار این وزارتخانه که دغدغه ما و فرهنگیان است را به درستی بررسی کند. آموزش و پرورش نیاز به یک تحول و تغییر دارد و آقای نجفی هم در برنامه‌هایش به اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش اعتقاد دارد و عنوان کرده که نباید این کار عجولانه صورت گیرد بلکه باید با تدبیر همراه باشد و با تجربه‌ای که دارد می‌تواند این تحول را اجرا کند.

این نماینده مجلس در پایان سخنانش اظهار داشت: یک روز ما 18 میلیون دانش‌آموز داشتیم و با همین ظرفیت آنها را اداره می‌کردیم امروز که این رقم 4 میلیون کمتر شده باز هم همان دغدغه را داریم که رفع آن نیاز به تجربه و تخصص دارد و آقای نجفی با تخصص و تجربه‌ای که دارد می‌تواند آنجا را در حد عالی و شایسته اداره کند.

* نجفی: تلاش می‌کردم آب بر روی آتش فتنه بریزم/از طرف ستاد هیچکس خدمت رهبری نرفتم

محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صبح امروز در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود، گفت: اینکه در بحث مربوط به بررسی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها، وزارت آموزش و پرورش اولویت پیدا کرده است با اینکه بر اساس حروف الفبا بود، به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم در آینده نیز مجلس و دولت به این تقدم توجه کنند.

وی افزود: فعالیت آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و مؤثرترین فعالیت دولت است و هیچ خانواده‌ای نیست که نسبت به آموزش و پرورش حساس نبوده و تحت تاثیر تصمیمات آن نباشد. بنابراین رسالتی که بر دوش وزارت آموزش و پرورش است، اهمیت بسیاری دارد.

نجفی ادامه داد:‌ پرورش نسل آینده کشور به عنوان افراد مؤمن، شایسته، کارآمد و خداجو که بتوانند از ارزش‌های نظام دفاع کرده و باعث پیروزی کشور باشند، وظیفه وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت وزارت آموزش و پرورش بسیار حساس است، گفت:‌ اتخاذ هر تصمیم در حوزه آموزش و پرورش باید فارغ از شتاب‌زدگی، استمرار و هم جهتی بین اعضای کلی نظام تعلیم و تربیت باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به رسالت مهم وزارت آموزش و پرورش پیروی از یک اندیشه راهبردی در این حوزه اهمیت اساسی دارد.

نجفی، نبود یک برنامه راهبردی در حوزه آموزش و پرورش را یکی از ضعف‌های نظام تعلیم و تربیت کشور در گذشته دانست و اظهار داشت: در طول سالیان گذشته تصمیمات ضد و نقیضی در زمینه برنامه‌های راهبردی حوزه آموزش و پرورش اتخاذ شده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ امروز یکی از بزرگترین فرصت‌های ما این است که اسناد بالادستی قابل احترام و با ارزشی از نظر علمی و فنی و دینی تصویب شده و در اختیار آموزش و پرورش گذاشته شده است، سند بنیادین آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیاست‌های کلی آموزش و پرورش که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و در سال 92 ابلاغ شده است، به عنوان اسناد مادر باید تا 20 سال آینده اساس برنامه‌های آموزش و پرورش باشد. بنابراین باید یک نقشه راه کامل با حضور کارشناسان مختلف در این زمینه تدوین شود.

نجفی با اشاره به صحبت‌های زاکانی در رابطه با تغییر سند تحول آموزش و پرورش از سوی وی گفت: من قصد تغییر در سند تحول را ندارم و می‌گویم باید مجمعی تشکیل شود تا آنچه به نام سند در دو سال اخیر انجام شده است مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود. همانطور که در سند نیز آمده است که هر 5 سال یک بار باید بررسی شود.

وی افزود: در سال 90 این سند تصویب شد و ما باید سال 95 نتیجه آن را عرضه کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های خود برای وزارتخانه آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ 52 برنامه از 57 برنامه مستند سند تحول در برنامه‌ای که به مجلس تقدیم کردم در نظر گرفته شده است، یعنی تمام اجزای اصلی سند پیش‌بینی شده است بنابراین من چطور می‌توانم مخالف سند تحول باشم؟

وی افزود: مسئله دیگر، مسئله تربیت دینی است که من معتقدم غایت آموزش و پرورش تربیت است، آموزش ابزار و تربیت هدف است، بنابراین تربیت نباید در آموزش و پرورش نادیده گرفته شود.

نجفی گفت:‌ نسبت تربیت به آموزش و پرورش مانند شیرینی به قند است همانطور که قند بدون شیرینی قابل تصور نیست و ارزشی ندارد، تربیت و آموزش و پرورش اینچنین هستند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ من بحث تلفیق مبانی نظری سند تحول را مطرح کردم نه حذف فعالیت‌ها.

وی ادامه داد: من معتقدم معلم، مدیر و ناظم نیز باید علاوه بر مربی پرورشی در پرورش و تربیت دانش‌آموزان نیز تلاش کنند در صورتی که در مجلس عنوان شد که معاونت پرورشی در زمان وزارت من منحل شده است. در حالی که اینگونه نبود.

نجفی اظهار داشت: نمایندگان مجلس اعلام کردند که در زمان وزارت من زمینه‌ سازی برای انحلال معاونت پرورشی صورت گرفت تا وزیر بعدی آن را منحل کند ولی این کار در زمان وزیر بعدی نیز انجام نشد و 6 سال پس از وزارت من معاونت پرورشی منحل شد.

وی افزود: در گزارشی که من در سال 76 از عملکرد وزارت آموزش و پرورش داده‌ام بخش عمده‌ای را به گزارش دستاوردها و چشم‌انداز آینده در تمام موارد اختصاص دادم در صفحه 51 این گزارش گفتم پرورش در آموزش و پرورش اصل است و چه از نظر علمای دینی و چه از نظر کارشناسان فرهنگی و آموزشی هدف آموزش و پرورش باید پرورش باشد و معلم چه بخواهد چه نخواهد تاثیر پرورشی روی دانش‌آموزان دارد.

نجفی در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که در زمان وزارت من مسئولیتی در آموزش و پرورش داشتند می‌دانند که یکی از قوی‌ترین بخش‌های وزارت ما مربوط به پرورش و مربیان پرورشی بود و ما می‌توانیم بگوییم که در دوره وزارتمان به پرورش هویت دادیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پاسخ به مخالفانش که ادعا کرده بودند وی مخالف تعلیم و تربیت دین‌محور است گفت: من چنین چیزی را از سوی مخالفان نمی‌پذیرم. به عقیده من تعلیم و تربیت باید دین‌محور باشد که البته این با آموزش دین در مدارس متفاوت است.

وی افزود: روح و جان همه اعضای آموزش و پرورش باید دین باشد اما معتقدم دین و روح دینی باید مبتنی بر تعالیم اسلام و بدون تحمیل باشد. ما معتقدیم تعالیم دینی باید آزادانه و آگاهانه باشد همانطور که در کلام خداوند آمده است: «لااکراه فی‌الدین» تحمیل دین دانش آموز را دین‌گریز می‌کند و تمام حرف ما این است.

نجفی در ادامه با اشاره به اعتقادات عمیقش به نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد: برای برخی از مخالفان متاسفم که برخی تهمت‌ها را به کسی نسبت می‌دهند که به خاطر نظام اسلامی و عشق خدمت به انقلاب اسلامی تحصیل در معتبرترین دانشگاه آمریکا را نیمه‌کاره رها کرد و به ایران بازگشت. من به عشق انقلاب اسلامی و همراهی با شهید چمران آمدم و این منصفانه نیست که چنین مسائلی را به من نسبت دهند. سوال من اینجاست که این افراد بعدا چطور می‌توانند پیش وجدان خود آرامش داشته باشند.

وی افزود: سه نفر از برجسته‌ترین علمای دینی ما در زمان وزارت من جزو معاونینم در وزارت آموزش و پرورش بودند، حجت الاسلام قرائتی،حجت الاسلام محسنی اژه‌ای و حجت الاسلام محمدیان روحانیونی بودند که عمده‌ترین همکاری‌ها را در دوره وزارت من با شخص بنده داشتند و این به راحتی نشان دهنده تهمتی است که به بنده زده‌اند و می‌گویند نجفی ارتباط خوبی با روحانیت ندارد و اکثر قریب به اتفاق مدیرانش فارغ التحصیلان غرب هستند، خواهش من از دوستان مخالف این است که حداقل چیزهایی که به من نمی‌چسبد، با اصرار به من نچسبانند.

نجفی در ادامه خاطر نشان کرد: تهمت به من، تهمت به فرهنگیانی است که بابت 9 سال خدمت من در آموزش و پرورش از من رضایت دارند. اینکه من 9 سال کار غیر ارزشی کرده باشم و آنها کار غیر ارزشی من را نفهمیده باشند تهمت به فرهنگیان نیست؟ جالب است که می‌گویند حمایت فرهنگیان از من به خاطر افزایش حقوقی است که در دوره وزارت من به وجود آمده است.

وی همچنین گفت: در دوره من فعالیت دینی در آموزش و پرورش اوج گرفت، دارالقرآن‌ها در زمان وزارت من تاسیس شد و فرهنگ نماز و ترویج احداث نمازخانه‌ها در مدارس در دوره وزارت من بود. به همین دلیل بود که دستگاه آموزش و پرورش به عنوان برجسته‌ترین دستگاه دینی شناخته شد.

نجفی تصریح کرد: اینکه می‌گویند درمجلسی گفته‌ام به دلیل معتقد نبودن به حکومت اسلامی رئیس جمهور نمی‌شوم دروغ محض است و من تنها به دلیل اینکه اعتقاد نداشتم در بین مردم از خودم تعریف کنم رئیس جمهور نشدم و قسم می‌خورم صحبت‌های امروز در مجلس تنها به خاطر 9 سال دفاع از خدمتی که به فرهنگیان کردم.

وی افزود: حداد عادل معاون پژوهشی و مسئول کتابهای درسی در دوره وزارت من در آموزش و پرورش بود. او حالا در مجلس حاضر است و شما می‌توانید از او سوال کنیدکه آیا ما فرهنگ دینی را در کتاب‌های درسی تضعیف کردیم؟

وزیر  پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: اینکه می‌گویند انحلال تربیت معلم‌ها جز برنامه‌های من بوده یک تهمت است، همین دیروز یکی از مدیر کل‌های زمان من از خوزستان تماس گرفت و گفت: قبل از حضور شما در وزارت آموزش و پرورش تنها 6 مرکز تربیت معلم وجود داشت که این تعداد در زمان خروج به 60 مرکز رسید.اعتقاد من به تربیت معلم‌ها در صفحه 61 گزارش عملکردم در دوره وزارت گذشته نیز موجود است که در آن به وضوح به حضور 57 هزار دانشجو در تربیت معلم‌ها و ضمن خدمت‌ها اشاره شده است و در همانجا بنده پیشنهاد دادم که تربیت معلم‌ها در قالب دانشگاه‌های فرهنگیان ساماندهی شود و جالب اینجاست که پیشنهاد 16 سال قبل از ما بعد از 14 سال در سال 90 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. حالا یک عده‌ پز دانشگاه فرهنگیان را می‌دهند و می‌گویند ما با تاسیس این دانشگاه‌ها مخالف بودیم.

نجفی با اشاره به افزایش حقوق فرهنگیان در زمان وزارت وی گفت: عده‌ای می‌گویند رضایت فرهنگیان از بنده به دلیل افزایش حقوق آنهاست ولی در پاسخ به آنها می‌گویم رضایت شغلی در گرو 4 مولفه است که یکی از این مولفه‌ها حقوق و مزایای کارکنان و فرهنگیان است. تنها در این صورت است که کرامت و منزلت فرهنگیان احیا شده و آنها احساس می‌کنند دانش و مهارت حرفه‌ای پیدا کردند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در توزیع ایرادات وارد شده بر راه اندازی کلاس ششم ابتدایی تاکید کرد: اینکه بدون آشنایی و آگاهی معلم را بر سر کلاس ششم می‌فرستیم و او در تدریس ریاضی و علوم به شاگردانش وا می‌ماند خرد کردن معلم است. و باعث از بین رفتن رضایت و کرامت معلم می‌شود.

وی افزود: کلاس ششم در صورتی ایجاد شد که کتاب و فضا برای تدریس این پایه آماده نبود و این هم یکی از مشکلاتی است که بر اثر شعار زدگی‌ها و عوام زدگی‌ها به وجود آمده است.

نجفی در ادامه گفت: آنچه در برنامه 59 بندی‌ام آمده به صورت تک به تک اجرا خواهد شد مگر اینکه در مباحث کارشناسی متوجه شوم در بخشی اشتباه کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره نسبت‌های سیاسی که مخالفان وی درباره آن صحبت کردند گفت: برای مخالفانی که مسائل سیاسی را وارد برنامه‌های آموزش و پرورش کردم متاسفم چرا که آنها باعث شدند بخش زیادی از وقت من صرف توزیع مسائل سیاسی به جای مسائل و برنامه‌های آموزشی و پرورشی شود.

وی افزود: عده‌ای بابت دلجویی بنده از خانواده‌های آسیب دیده در جریان فتنه ایراداتی به من وارد می‌کنند. در توضیح این مسائل باید بگویم بنده در آن دوره عضو شورای شهر بودم و به همراه چند تن از همکارانم کاری انجام دادیم که شاید وظیفه شما نمایندگان مجلس بود. ما در این دوران به زن بی‌سرپرستی سرزدیم که همسرش را به خاطر هیچ دلیل سیاسی از دست داده بود. همسر این زن نه در تظاهرات حضور داشت و نه عضو هیچ جریان سیاسی بود. او برای تهیه دارو از خانه خارج شده و مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. اگر دلجویی کردن از یک زن بی سرپرست و دو فرزند کوچکش کار اشتباهی است؛ حتما ما کار غلطی انجام دادیم.

نجفی در ادامه تاکید کرد: کسی که احساس کند پناهگاهش نظام جمهوری اسلامی نیست به بیگانگان رو می‌آورد و شبکه‌های غربی و دشمنان نظام به بهانه دلجویی از وی وارد میدان می‌شوند. خیلی متاسفم که باید چنین مسائلی را در این جلسه مطرح کنم.

وی در پایان گفت: نظام ما یک نظام ولایی است که راس، جان و اساس آن مقام معظم رهبری است، بنابراین بنده و سایر بزرگوارانی که وارد مدیریت اجرایی می‌شوند تنها برای خدمت به نظام می‌آیند و معتقد به ولایت فقیه و منویات رهبری هستند. واقعا بابت سوالی که از من می‌پرسند و می‌گویند آیا نظام اسلامی را قبول دارید متاسف و شرمگینم.

نجفی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تمام دغدغه وی مسائل فرهنگی بوده است، ‌گفت: من کسی نیستم که آموزش و پرورش را رها کنم و خدا شاهد است دو فاکتور باعث شد من این سمت را قبول کنم وگرنه من مخالف بودم که بار دیگر به دستگاه اجرایی بازگردم.

وی افزود: من حتی حاضر نشدم تا بار دیگر عضو شورای شهر شوم و و ثبت‌نام نکردم اما آقای روحانی این را به من تکلیف کردند و من به ایشان جواب دادم که خواهش می‌کنم با مقام بالاتر مشورت کنید. من خوشحال می‌شوم که این سمت را قبول نکنم.

وی افزود: دیگری اصرار و بزرگواری فرهنگیان بود که از دیروز تا به حال 560 اس ام اس دریافت کردم که اکثر آن ناشناس هستند و حدود 700 میل برای من آمده است و برخی از آنها گفته‌اند که ما ختم قرآن نذر کردیم تا شما رای بیاورید. این فرهنگی کسی است که من دست رد به سینه آن بزنم؟ من چنین کاری نخواهم کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه برای رای ندادن باید وجدان و حجت شرعی برای شما روشن باشد، تصریح کرد: در این چند روز تمام تلاش من این بوده است تا نمایندگانی که سؤالی از من کرده‌اند را توجیه کنم چرا که دست همکاری و دوستی به آقای روحانی دادم و خلاف مروت می‌دانستم که کاری انجام دهم که رای نیاورم.

نجفی گفت: اینکه شما از من می‌پرسید رهبری را قبول دارید، زمانی که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند و آقای موسوی نخست‌وزیر در سال 67 به آموزش و پرورش آمدم. آقای مرتضی محمدخان که بعدا وزیر اقتصاد و دارایی شد،شاهد است که به من گفتند مقام معظم رهبری فرموده‌اند که امروز آقای موسوی به شما پیشنهادی می‌کند و شما آن را رد نکن و بعد بیا با من صحبت کن. در حالی که من رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف بودم و شما می توانید از لحاظ اخلاقی و علمی از دانشجویان من بپرسید از لحاظ علمی و اخلاقی من چگونه بودم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: از آن دانشجویان بپرسید که آیا من یک کلمه حرف سیاسی زده‌ام؟ چرا که من اعتقادی به زدن حرف سیاسی در جایی که از آن برای درس دادن حقوق می‌گیرم، ندارم.

وی افزود: در مورد فتنه 88 من جزو فعالان سیاسی کشور بودم و در فعالیت‌های انتخاباتی 88 شرکت داشتم و روز سه‌شنبه بعد از انتخابات از طرف دفتر مقام معظم رهبری با من تماس گرفته شد تا به جلسه‌ای در حضور ایشان بروم.

وی افزود: من از طرف ستاد هیچ کس در آن جلسه شرکت نکردم و آنها مرا دعوت کردند. مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه فرمودند هر کسی هر حرفی درباره انتخابات دارد بزند و صحبت کنیم و 2 تا از وزرای پیشنهادی دیگر در این جلسه حضور داشتند. این افتخار است که در محضر مقام معظم رهبری درباره انتخابات صحبت کنیم در آنجا پیشنهاداتی مطرح شد و ایشان خود جلسه را اداره می‌کردند و تنها جلسه‌ای که من در آن دیدم که ایشان خود زمان سخن گفتن حاضرین را تعیین کردند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت:‌ جمع‌بندی ایشان در پایان این بود که ما نباید کاری خلاف قانون انجام دهیم و قانون، شورای نگهبان را مسئول این امر کرده است. در آن جلسه آقای کدخدایی حضور داشتند ایشان به اعضای شورای نگهبان فرمودند که شما بررسی کنید و فصل‌الخطاب باشید.

نجفی گفت: بنده حتی قبل از 29 خرداد که ایشان این سخنان را مطرح کنند مطیع این امر بودیم. کجا من مصاحبه و صحبتی خلاف این امر کردم. آقایان می‌گویند که شما مردم را تحریک برای شرکت در راهپیمایی‌ها کردید من در هیچ کدام از این راهپیمایی‌ها چه قبل و چه بعد از 29 خرداد شرکت نکردم. من نمی‌گویم کسانی که در این راهپیمایی‌ها شرکت کردند خلاف قانون عمل کردند من هم معتقدم مانند آقای مطهری، کسانی که قبل از 29 خرداد در راهپیمایی شرکت کردند اشکالی ندارد اما یک عکس یا شاهد عادل بگوید من آقای نجفی را در راهپیمایی روز دوشنبه دیده‌ام و من قبول می‌کنم راس فتنه‌ام.

وی گفت: ما در تمام مدت تلاش کنیم آبی بر این فتنه بریزیم و آن را خاموش کنیم و لااقل بیشتر گسترش نیابد اما برخی به دلایلی تلاش کردند تا بنزین بر روی آن بریزند و متاسفانه ریختند وعده‌ای هنوز این کار را می‌کنند.

وی افزود: مصاحبه‌ای که گفته‌اند من انجام داده‌ام را بخوانید. بحث من این بود که یک خلافی به نظام نسبت داده شده است. دو حالت بیشتر وجود ندارد یا این خلاف اتفاق نیفتاده است و باید دامن اسلام  از این لکه پاک شود و یا اگر اتفاقی افتاده باشد ربطی به نظام ندارد و دو یا سه نفر خودسر این کار را انجام دادند.

وی در ادامه تصریح کرد: در آنجا گفتم که این بحث، شروع آن با آقای کروبی نبوده است. در این جلسه شورای شهر که آقای چمران حضور داشتند خانواده‌های بازداشت شدگان آمدند و این حرف را به عنوان شایعه گفتند اگر ما این شایعه را بررسی کنیم و ببینیم دروغ است بهتر خواهد بود یا آنکه آن را لاپوشانی کنیم تا در رسانه‌های بیگانه و بین مردم اشاعه پیدا کند؟

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: به من گفتند شما با نامگذاری میدان به نام 9 دی مخالف بودید. این چه بحثی است؟ شما امنیت روانی تصمیم‌گیری را اینگونه به هم می‌ریزید. در ثانی اگر چنین مسئله‌ای مطرح می‌شود علت آن را هم بگویید. پیشنهاد آورده بودند که میدان آیت‌الله حق‌شناس به 9 دی تغییر نام پیدا کند و من با آن مخالف بودم چرا که آیت‌الله حق‌شناس از مقامات و علمای این کشور بودند این همه میدان وجود دارد یکی را به همین نام بکنید. در قم هم تونل غدیر را به نام تونل 9 دی نامگذاری کردند و با فشار علما بار دیگر مجبور شدند آن را به نام غدیر بازگردانند. آنجا علما نزدیک‌شان بود و اعتراض کردند در حالیکه اینجا این طور نبود.

وی افزود: من به اصولی پایبند هستم. ماحق نداریم میدان آیت الله حق شناس را به 9 دی تغییر نام دهیم اما شما بخشی را می‌گویید و بخش دیگر را بیان نمی‌کنید آیا چنین کاری منصفانه است؟

نجفی گفت: من یک تحلیل‌گر سیاسی هستم و بینش سیاسی دارم و دیدگاه خود را پنهان نکردم اما معتقدم در نظام اجرایی کشور اعلام سلیقه سیاسی ظلم به این نظام است و بالاتر از آن خیانت در امانت مردم است چرا که من دانش‌آموزان را امانت مردم می‌دانم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: من مدت 9 سال در آموزش و پرورش بودم سه سال در وزارت فرهنگ و آموزش عالی سه سال در سازمان برنامه و بودجه 2 سال در صدا و سیما به عنوان معاون و در بقیه سال‌ها نیز در حال بررسی کار تحقیقی و علمی بودم در تمام این سال‌ها به هیچ عنوان به دنبال اعمال سلیقه سیاسی نبودم تیم اجرایی من یک تیم کاملا فراجناحی بود.

نجفی گفت:‌ شما می‌دانید هیچ کدام از وزرای پیشنهادی به آقای روحانی تحمیل نشدند حدود یک ماه قبل جناب دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و پرورش به من گفتند که نظر کمیسیون (برای وزارت آموزش) بر یکی از اعضای کمیسیون است. بنده همان روز به آقای روحانی منتقل کردم الان هم این مسئولیت را تا اینجای کار پذیرش کردم به  این امید که ذخیره‌ای برای آخرت من باشد چرا که نمی‌خواهم دیگر به کار اجرایی بازگردم و اینجا برای معلمان آمدم.

وی افزود: هیچ توقعی هم از شما ندارم که رای بدهید یا ندهید شما بر اساس وجدان خودتان و حجت شرعی خود تصمیم بگیرید اگر رای آورید من آن را به فال نیک می‌گیرم و با قوت و بدون منت این مسئولیت را می‌پذیرم و اگر رای نیاوردم دست شما را می‌فشارم چرا که تکلیفی از روی دوش من برداشتید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: اگر هر کسی وزیر آموزش و پرورش شد حل مشکلات این وزارتخانه نیاز به یک قیام ملی دارد و یک وزارتخانه با کمک تنهای مجلس کافی نیست اگر من وزیر شدم من رای اعتماد را مفروض می‌گیرم که شما قرار است از من حمایت کنید و من سعی می‌کنم با مجلس تعامل داشته باشم. اگر رای نیاوردم، خدمت به این نظام منحصر در وزارت نیست و من آماده سوختن پای نظام و فدا شدن در راه مردم هستم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مهلت استخدام نیروهای شرکتی گفت: در زمان من نیروهای شرکتی در کار نبود و مجلس نیز مهلتی را برای استخدام نیروهای شرکتی تعیین کرده‌اند طبق قانون مجلس، دو سال وقت است برای این کار که تنها 8 ماه از این کار گذشته است.

نظرات بینندگان