arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲

عراقچی: نیروگاه بوشهر تا چند هفته دیگر رسما به ایران تحویل داده می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از تحویل نیروگاه بوشهر در چند هفته آینده به ایران از سوی روسیه خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و روسیه بر سر فازهای جدید نیروگاه بوشهر، اظهار کرد: مذاکرات ما با روسیه درباره احداث نیروگاه‌های هسته‌یی از قبل وجود داشته است و اولین فاز این نیروگاه تا چند هفته دیگر به سرانجام می‌رسد و رسما به ایران تحویل داده می‌شود.

وی گفت: همزمان مذاکرات برای نیروگاه‌های هسته‌یی دیگر و احداث فازهای دیگر در نیروگاه بوشهر با روسیه وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این‌که «مقامات ترکیه درباره همکاری ایران برای پیدا شدن خلبانان ترک در لبنان با ایران تماس داشته‌اند؟» گفت: آقای داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه تماس تلفنی با آقای صالحی داشتند و درخواست مساعدت از ایران برای پیدا کردن دو خلبان ترک در لبنان که ربوده شدند را داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که «ایران گروگان‌گیری و ربایش افراد را در هر شرایطی و با هر هدفی و در هر کجا که می‌خواهد باشد، لبنان، افغانستان، سوریه و ... محکوم می‌کند» افزود: در عین حال اگر ایران امکاناتی داشته باشد که به پیدا شدن دو خلبان ترک در لبنان کمک کند دریغ نخواهد کرد. همان‌طور که وقتی اتباع ایرانی در سوریه به گروگان گرفته شدند تماس‌های ما با کشورهای دوست برای آزاد کردن آن‌ها وجود داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید مقصد اولین سفر خارجی آقای روحانی به قرقیزیستان برای شرکت در اجلاس سران شانگهای خواهد بود یا نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل، تصریح کرد: تصمیم نهایی در این‌باره توسط آقای رییس‌جمهور صورت می‌گیرد و البته هر دو سفر مورد اشاره در برنامه وجود دارد و پیشنهاداتی نیز مطرح است. سفر به قرقیزیستان برای شرکت در اجلاس سران پیمان شانگهای در 22 شهریور است. اجلاس شانگهای از اهمیت بالایی در منطقه اوراسیا برخوردار است و ایران به عنوان عضو ناظر همواره حضور فعالی در این اجلاس داشته و برای شرکت در این اجلاس از ایران دعوت به عمل آمده اما هنوز نهایی برای شرکت در این اجلاس گرفته نشده است،

همین‌طور درباره اجلاس مجمع عمومی سالانه سازمان ملل. به هر حال باید گفت که حضور رییس‌جمهور ایران در یک عرصه بین‌المللی فرصت مغتنمی است اما درباره حضور رییس‌جمهور در این اجلاس هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره سفر هیات ایرانی برای پیگیری وضعیت و سرنوشت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن، تصریح کرد: هنوز ویزای هیاتی که قرار است به یمن برای پیگیری این موضوع اعزام شوند از سوی دولت یمن صادر نشده است. ما به طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و در این راستا تاکنون دو بار کاردار یمن به وزارت خارجه احضار شده است و کاردار ما در یمن با مقامات این کشور رایزنی داشته است. البته در چارچوب و روال اداری صدور ویزا در یمن هنوز تاخیری صورت نگرفته است اما ما انتظار داریم هر چه زودتر این ویزا صادر شود. ما به دولت یمن اعلام کردیم که مسوولیت جان دیپلمات ایرانی به عهده آن‌هاست و امیدواریم به زودی و در سلامت آزاد شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره پیام‌های تبریک روسای برخی کشورهای اروپایی به رییس‌جمهور و متقابلا پاسخ ایران به این پیام‌ها، تصریح کرد: در چند روز گذشته نامه‌هایی به عنوان تبریک از سوی رهبران کشورهای اروپایی برای آقای روحانی ارسال شده است اما پاسخ به این نامه‌ها در حیطه مسوولیت دفتر رییس‌جمهور است و هر موقع پاسخ‌ها داده شود اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی درباره آخرین رایزنی‌ها بر سر مذاکرات ایران و 1+5، خاطرنشان کرد: هنوز تحولی در این چارچوب رخ نداده است و طبیعی است تا وقتی کابینه دولت آقای روحانی مستقر نشود و افراد در مسئولیت‌های خود شروع به کار نکنند و درباره مذاکره‌کنندگان هسته‌یی تصمیم‌گیری نشود تحولی رخ نخواهد داد.
نظرات بینندگان