arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۲

آشفتگی های بازار رایانه و لپ‌تاپ/ خریداران همچنان منتظر کاهش قیمت ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قیمت اقلام رایانه ای در یک سال و نیم اخیر به حدی با تغییرات مواجه بوده است که گاه با رشد 100 ویا حتی رشد 150 درصدی مواجه بوده است. این امر خود سبب سرگردانی خریداران این محصول و رکود شدید بازار فروش آن شده است.

به گزارش مهر، بسیاری از مردم پشیمان از این هستند که چرا اقدام به خرید لپ تاپ در طی یک سال و نیم گذشته نکرده اند و حال مجبورند لپ تاپ یا تبلتی که فروردین سال 91 در حدود 500 هزار تومان قیمت داشت را هم اکنون به قیمت یک میلیون و نیم و یا حتی بیشتر بخرند.

هرچند در این میان فروشندگان لوازم کامپیوتری هم وضعیت چندان مناسبی ندارند. وارد مجتمع ها و پاساژهای فروش لپ تاپ که می شوی شاید نتوانی مشتریانی به تعداد انگشتان دست را مشاهده کنی هرچند بیشتر این افراد نیز به قصد خرید نیامده اند و تنها به منظور اطلاع از چگونگی قیمت ها وارد بازار شده اند.

مریم یکی از این افرادی است که به قول خودش قصد خرید لپ تاپ دارد اما نمیداند که خریدن آن در این زمان کار درستی است یا نه.

وی به خبرنگار مهر می گوید : حدود یک سالی می شود که تصمیم به خرید لپ تاپ گرفته ام اما انگار بخت با من یاری نکرد و از یک سال گذشته قیمت لپ تاپ روند صعودی در پیش گرفت به طوری که با پولی که من برای خرید یک لپ تاپ در نظر گرفته بودم حالا شاید نتوان حتی یک تبلت کوچک هم خرید.

مریم ادامه می دهد : از آن وقت تا حالا تنها امیدوار به کاهش قیمت این محصول بوده و هر روز قیمت لپ تاپ و تبلت ها را دنبال می کردم اما قیمت این محصول قصد سر فرود آوردن نداشت و هر روز با رشد چند برابری نسبت به روز قبل ادامه می یافت.

وی با بیان اینکه یک دانشجو است و برای برخی کارهای تحصیلی اش نیازمند خرید لپ تاپ یا کامیپیوتر است ، گفت : طی چند هفته گذشته قیمت ها کمی پایین آمده و این موضوع سبب شده هر روز قیمت ها را پیگیری کنم و از آنجایی که شنیده ام قیمت ها بیش از این هم پایین خواهد آمد، فعلا برای خرید آن دست نگه داشته ام تا شاید تا پایان تابستان کاهش قیمت ها ادامه داشته باشد و من بتوانم لپ تاپی با کیفیت مناسب را خریداری کنم.

تغییرات قیمت لپ تاپ همزمان با تغییرات نرخ ارز

شاید به جرات بتوان گفت تغییرات نرخ ارز بیشترین تاثیر را در قیمت این محصول داشته است زیرا حجم بالا و به عبارت صحیح تری حدود 95 درصد از لپ تاپ ها و لوازم کامپیوتری موجود در بازار وارداتی هستند و به طور یقین می توان نوسانات قیمت دلار طی یک سال گذشته را مهم ترین عامل در تغییر قیمت ها دانست.

اما جالب اینجاست که در برخی موارد قیمت این محصول بسیار بیشتر از افزایش قیمت ارز تغییر کرده است که در این میان اخباری همانند ممنوعیت ورود لپ تاپ به کشور و تحریم ها سبب شد که فروشندگان و وارد کنندگان این محصول با احتیاط بیشتری وارد عمل شوند.

سجاد حیدری یکی از کارشناسان سخت افزار کامپیوتر است که درخصوص وضعیت بازار و علل گرانی های اخیر می گوید : با وجود اینکه نرخ ارز را نمی توان در این تغییرات نادیده گرفت اما جوسازی خود بازار سخت افزارهای کامپیوتری را هم نمی توان در این روند بی تاثیر دید.

وی ادامه می دهد : لپ تاپ به شکل شرکتی به کشور وارد می شود و این امر سبب می شود همانند سایر کالاهای کامپیوتری با تغییرات قیمتی چندانی مواجه نشود و این افزایش ها را تا حدودی می توان ناشی از جو سازی برخی عرضه کنندگان دانست.

عدم توازن در عرضه و تقاضا از دیگر مشکلات بازار کامپیوتر

این فعال عرصه کامپیوتر با اشاره به عدم تعادل درعرضه وتقاضا در این بازار گفت: در شرایطی که نوسانات ارز به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند تمامی فعالان بازار  با در نظرگرفتن نرخ روز و حتی ساعتی دلار و درهم، کالاهای خود را در بازار عرضه می  کردند و هم اکنون هم با به ثبات رسیدن قیمت ارز، همچنان از عرضه محصولات خود به بازار امتناع می ورزند.

وی ادامه می دهد: این فروشندگان هم در انتظار هستند تا بازار ارز به ثبات بیشتری برسد تا آن ها هم بتوانند محصول خود را به قیمت روز به فروش برسانند.

حیدری می افزاید : از طرفی هم کاربران همچنان برای خرید کامپیوتر، لپ‌تاپ و انواع سخت افزار دست نگه داشته وتردید دارند و به اذعان خودشان سر در گم هستند و حتی می‌گویند تا جایی که ممکن است این تصمیم خود را به عقب ‌انداخته‌اند تا وضعیت فعلی ثبات یابد.

تنوع کالاهای کامپیوتری در بازار کاهش یافته است

مرتضی بهرامی از فروشندگان بازار کامپیوتر نیز در این خصوص می گوید : هم اکنون وارد کنندگان منتظر هستند تا تثبیتی در بازار ارز به وجود آید تا با اطمینان خاطر به واردات بپردازند و این امر سبب شده تنوع در لوازم کامپیوتری و لپ تاپ در بازار پایین بیاید .

وی ادامه می دهد : درشرایط فعلی اغلب توزیع‌کنندگان ترجیح می‌دهند روی مدل‌های متوسط و پرفروش تاکید کنند که این امر سبب کاهش عرضه مدل های حرفه ای تر به بازار می شود که تبعات سنگینی می تواند داشته باشد.

این فروشنده لوازم کامپیوتری می افزاید: بسیاری از افراد با مراجعه به ما خواستار برخی مدل های حرفه ای تر هستند اما واردات این نوع کالاها فعلا صورت نمی گیرد درصورتی که کالاهای مختلف همیشه مشتریان خاص خود را دارند.

ورود اجناس ناشناخته چینی به بازار

وی همچنین با اشاره به ورود برخی کالاهای چینی به این بازار می گوید : ورود برخی اجناس ناشناخته چینی نیز از یک سو سبب کم شدن رونق این بازار شده است زیرا با توجه به قیمت بسیار پایین این محصولات برخی مشتریان به سراغ آنها می روند.

بهرامی ادامه می دهد : اما این اجناس طول عمر بسیار کمتری دارند به همین دلیل خریداران نباید گول قیمت کم آن را بخورند.

تاثیر افزایش قیمت ها بر روی انتخاب صحیح خریداران

این فعال بازار همچنین با اشاره به تاثیر این روند در انتخاب های صحیح برخی خریداران  می گوید: با وجود همه مشکلات، افزایش قیمت ها تاحدودی بر انتخاب صحیح خریداران کمک کرده است زیرا خریداران تا دو سال پیش اکثرا بدون اطلاع و بررسی‌های فنی در مورد لپ‌تاپ‌ها برای خرید به بازار  مراجعه کرده و برپایه اعتماد به توصیه‌های فروشندگان برای خرید اقدام می‌کردند.

وی ادامه می دهد : اما افزایش قیمت ها سبب شده است خریداران با تحقیقات قبلی وارد بازار شوند و جنس مورد نیاز خودشان را با چشم بازتری خریداری کنند که این امر گام مثبتی به شمار می رود.

این فروشنده لوازم کامپیوتری می گوید : به نظر می رسد قیمت ها تا حدودی به ثبات رسیده است به همین دلیل خریداران نباید تعلل زیادی در خرید لپ تاپ به خرج دهند زیرا هم اکنون نیز مشخص نیست بازار آینده این محصول چگونه خواهد بود.
نظرات بینندگان