arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۲

دامنه خشونت هاي مصر به شهر سوئز نيز کشيده شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هواداران رئیس جمهور عزل شده مصر با نیروهای امنیتی این کشور در شهر سوئز درگیر شدند.

ناآرامی‌های اخیر مصر روز چهارشنبه از مرز قاهره فراتر رفت و شهر سوئز نیز شاهد درگیری هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده و نیروهای امنیتی بود. بنا به اعلام وزارت بهداشت مصر، هنگام تلاش هواداران مرسی برای یورش بردن به یکی از ساختمان‌های دولتی دستکم پنج نفر کشته شدند.

در سایر استان های مصر نیز دیروز درگیری و خشونت رخ داد. در العریش در سینای شمالی، عده ای که گفته می شود هواداران مرسی بوده اند به یک کلیسای قبطی حمله و آن را غارت کردند. بنا به گزارش رسانه های محلی، روز چهارشنبه به کلیساها در چندین منطقه مصر حمله شده است.

خشونت ها در منطقه سینا مصر به دنبال سرنگونی حسنی مبارک، دیکتاتور سابق این کشور، در سال دو هزار و یازده میلادی شدت یافت. برکناری محمد مرسی رئیس جمهور اسلامگرای مصر به خشونت ها در صحرای سینا دامن زده است. خبرگزاری دولتی منا مصر اعلام کرد آمار کشته ها در سراسر این کشور در روزهای اخیر به دویست و سی و پنج نفر رسیده است. محمد سلطان، رئیس خدمات فوریتی مصر نیز اعلام کرد زمانیکه ارتش برای برچیدن دو اردوگاهِ هواداران مرسی اقدام کرد، دو هزار نفر دیگر نیز بر اثر درگیری‌ها زخمی شدند.

یک مقام وزارت بهداشت مصر نیز با تأیید آمار تلفات اعلام شده گفت در بین این دویست و سی و پنج نفر، هم معترضان و هم نیروهای پلیس به چشم می‌خورند.

هزاران نفر از هواداران مرسی تقریباً از زمان برکناری او در سوم ژوئیه در دو منطقه شهر قاهره اردو زده و عهد کرده بودند تا زمان بازگشت او به قدرت به اعتراض‌ ادامه دهند. نیروهای امنیتی با حمله به اردوگاه هواداران مرسی به شش هفته اعتراض آنها پایان دادند، اما این برخورد قهرآمیز مغایر با درخواست‌های بین المللی برای خویشتنداری بود.

در همین حال، محمد البرادعی معاون رئیس دولت موقت مصر نیز از سمت خود کناره‌گیری و اعلام کرد امکان حل مناقشه‌ها به شیوه مسالمت آمیز وجود داشت.

به دنبال خشونت‌های روز چهارشنبه، آمریکا تصمیم دارد رزمایش نظامی مشترک خود با مصر را لغو کند. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت در نشست «کمیته معاونان» که شخصیت‌های شماره دو از دستگاه‌های امنیت ملی آمریکا را گردهم می آورد، مسئله لغو رزمایش دوسالانه «برایت استار» با نظامیان مصر، بررسی شد.
نظرات بینندگان