arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۲

مهندس غرضی: اینها نمی توانند با عقاید من فعالیت کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


خرداد - آقای خاص انتخابات 92، نامزدی که خودمانی حرف می­زد و بکارگیری برخی واژگان منحصر به فردش در مناظره­های انتخاباتی، لبخند را بر لبان مخاطب می­آورد. مردی که با شخصیت خاصش فضای خشک انتخابات را تلطیف کرده بود. برخلاف تصورمان به راحتی راضی به گفتگو نمی­شود و می­گوید: «شما روزنامه­نگاران حرف آدم را عوض می­کنید و آنطور که خودتان دوست دارید منعکسش می­کنید.» تلاش زیادی می­کنیم تا اعتمادش جلب و راضی به گفتگو شود. همچون مناظره­ها پیش از پایان سوالات شروع به پاسخ­گویی می­کند. با آقای تورم گفتگوی کوتاهی انجام دادیم که در ادامه ملاحظه می­فرمایید

آقای مهندس نظرتان راجع به کابینه پیشنهادی آقای دکتر روحانی چیست؟

تمام افرادی که معرفی شده­اند آدم­های معتبری هستند و بنده با همه این آقایان از نزدیک آشنا هستم. همه­شان سربازان امام و انقلاب و رهبری هستند. من اینها را قبل از اینکه شما تشریف بیاورید هم گفته­ام.

 

نظرتان در رابطه با روند بررسی صلاحیت وزرا در مجلس چیست؟

بسیار خدا را شاکرم که نظامی اسلامی را نصیب ما کرد. خدا رحمت کند امام و آنهایی که قانون اساسی را نوشتند. این باعث شد که این تریبون مجلس که باز است و هرکس هر حرفی دارد می زند و تحمل جامعه بسیار بالاست. تحمل مجلس بسیار بالاست. مملکت ظرفیت بسیار بالایی دارد. خیلی افتخار است که این نوع آزادی و این نوع روابط در کشور شکل دارد. 34 سال است که ادامه دارد، انشالله 100 سال دیگر هم ادامه داشته باشد و مردم از نعمت آزادی، نعمت بیان، نعمت بینات برخوردار باشند. همه بشنوند و انشاالله یتبعون و احسنه باشد. انشاالله خدا زبان من را هم از گزندگی نجات بدهد. چون زبانی که گزنده باشد خدا را خوش نمی آید

 

مگر خدایی نکرده زبان شما گزندگی دارد؟

بالاخره زبانی که گزنده باشد خدا را خوش نمی آید. من هم از خداوند می­خواهم نه فقط من، که همه را از گزندگی زبان و بیان نجات دهد.

 

برخی بر این باورند بعضی از مخالفت­ها در برابر وزرای پیشنهادی به بی­احترامی تبدیل شده است؟

چون دلم می­خواهد بگویم آزادی بیان هست، این ایرادش را قبول دارم، اما نمی­خواهم این را نفی کنم که چطور است. کلام پایین ذلت می­آورد. این در ادبیات اسلامی هم تاکید شده است. خدا همه را به راه راست هدایت کند. از کلام متعالی و زیبا استفاده کنیم و مطالبمان را طوری بگوییم که بتواند اثربخش باشد نه اینکه زیان بخش.

 

باتوجه به اینکه یکی از دغدغه-های اقتصادی شما در مناظرات مسائل اقتصادی بود، نظر شما در خصوص تیم اقتصادی آقای روحانی چیست؟

مطالبی که راجع به اقتصاد در دولت آقای روحانی بیان می­شود، حرف­های کارشناسی شده و منظم و سازمان یافته است. الان تورم روی 35 درصد، 40 درصد اینهاست. بالاخره انشالله که این دولت موفق بشود، تورم را پایین بیاورد و آن بسیار بسیار مغتنم است. اما عرض بنده همانطور که در جریانید، دولت بدون تورم بود. امیدوارم اینها یک قدم به دولت بدون تورم نزدیک بشوند.

 

به نظر شما بالاخره دولت دستش را از جیب مردم بیرون خواهد کشید؟

امیدوارم اینطور باشد و از خدا می خواهم دولت آقای روحانی با تمامی نوامیس انقلابی و اسلامی و شخصی که دارد بتواند به این هدف نزدیک شود.

 

بحث­هایی که در مجلس شکل می­گیرد بیش از آنکه بر سابقه و برنامه وزیر پیشنهادی تمرکز داشته باشد، بر حوادث پس از انتخابات 88 تاکید شده است، به نظر شما طرح این مباحث کمکی به بهبود امور خواهد کرد؟

آن­ها هم جزء مسائل کشور است و هر مقداری که مطرح بشود، در طول زمان کم کم حذف می­شود. بالاخره این انتخابات بعد از آن انتخابات بوده است و طبیعی است که آن مسائل مطرح شود. ولی خوب اینها جزء موارد عام کشور است. یک سری موافق هستند، یک سری هم مخالف. به صورت بحث و جدلی اشکالی ندارد. منتهی اینکه اتهام و اینها زده شود، دیگر حالا با گوینده است.

 

اصولگرایان، اصلاح طلبان را متهم به سهم­خواهی می کنند، به نظر شما چه کسی دنبال سهم است؟

بالاخره ما می­گوییم الان سی سال است که کشور دست دو گروه اصلاح طلب و مثلا اصولگراست و اینها هم جز اینکه به تورم افزودند، که کاری انجام ندادند. حالا اینها برای اینکه بتوانند حکومت کنند، رقیب را متهم می کنند. این بحث ها نتایجی برای مردم نخواهد داشت. آن چیزی که برای مردم نتیجه­مند است، اینست که تورم به صفر برسد. بحث های سیاسی دراز است و شب هم کوتاه نیست. اینها بحث­های محفلی است و نتیجه­بخش هم نیست. ما که در این 50-60 سال در کشور مودب هستیم به این مسائل سیاسی، می­گوییم که این مسائل سیاسی مفید نبوده است.

 

به خود شما برای حضور در کابینه پیشنهادی نشد؟

از من سوال کردند که شما به نفع کسی کنار می­روی، من گفتم در این دولت­ها نفعی ندیدم که کنار بروم. دولت­هایی که متورم هستند نفعی نداشته اند که من کنار بروم.

 

با توجه به علاقه شما به مسائل اقتصادی و اینکه خیلی در بحث تورم ورود می­کردید، صحبتی برای حضور در کابینه و تیم اقتصادی جدید دولت با شما انجام نشد؟

خوب من شعارم توسعه جمهوریت و توسعه اسلامیت است. در توسعه جمهوریت می­گویم مثلا مردم خودشان استاندار انتخاب کنند. در توسعه اسلامیت می­گویم بروند به سمتی که مثل کشورهای دنیا که توانسته­اند تورم را به صفر برسانند، ماهم برویم به آن سمت. آیا این اهداف را کسی از من قبول می کند؟ اینها نمی توانند عقاید من را بپذیرند.

 

در رابطه با این معجزه صفر کردن تورم که شما همیشه بر آن تاکید داشتید، بسیاری علاقه مندند فرمول و ساز و کار این طرح شما را بدانند.

 

بله. من همیشه گفتم که باید به سمت صفر کردن تورم برویم. این مدلی بود که من پیشنهاد دادم در بسیاری از کشورها هم این کار انجام شده است اما اینها نمی توانند کار کنند. نمی توانند با عقاید من فعالیت کنند. من هدف اصلی ام همین صفر کردن تورم بوده است. به هر حال امیدوارم خدا همه ما را به راه راست هدایت کند.

نظرات بینندگان